Flextrafik har afskaffet kontanter - isolerer ældre mere end de er i forvejen

Især ældre borgere er ramt af coronakrisen og manglende besøg. Nu er det også svært for dem at få transport, da Flextrafik har afskaffet kontanter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Efter coronavirus kom til Danmark, skal bestillingen af Flextrafik nu foregå over internettet. Det påvirker mange ældre borgere, der har svært ved at bestille og betale digitalt.

Tidligere var det muligt at betale kontant, men det har været afskaffet siden 20. marts for at undgå tæt kontakt mellem chauffører og kunder. Det oplyser Flextrafik til TV2 ØST.

- Corona er en ekstraordinær situation, og derfor er vi nødt til at tage ekstraordinære tiltag. Vi er rigtig kede af, at det berører nogle ældre negativt. Vi er lykkedes med at hjælpe flere tusinde over på den digitale selvbetjening, og man kan også stadig bestille telefonisk til kørsel til særlige formål, for eksempel læge eller indkøb.

- De kunder, der er tilmeldt Movias handicapkørselsordning er tilmeldt en abonnementsordning med automatisk betaling via netbank, og er derfor ikke påvirket af dette, siger kommunikationsdirektør Camilla Struckmann.

Ella Søndergaard Præstø
Læs også
Ella isolerer sig mod corona: - Man skal passe på ikke at blive negativ
Ella Søndergaard Præstø
Læs også
Ella isolerer sig mod corona: - Man skal passe på ikke at blive negativ

Man kan godt betale kontant i Jylland og på Fyn

Én af de chauffører, der kan mærke, at det har gjort en forskel at afskaffe kontanter, er Niels Sprecht fra Tappernøje.

quote Vi gør det ikke for at genere vores kunder, men tværtimod for at passe godt på dem og på vores chauffører

Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør hos Movia.

- Antallet af flextur-kunderne, de åbner brugere, det er jo faldet. Der er ikke noget spontanitet i det længere. For de skal oprettes som brugere på internettet og betale, inden de kan få lov til at køre, siger han til TV2 ØST.

- Normalt når du er ude og gå en tur, og du ikke vil gå længere, så kan du ringe til Flextrafik og bede os hente dig. Så kan du betale kontanter. Men det kan man ikke længere.

Drive-in-test Slagelse
Læs også
Svend Erik spørger om coronavirus: - Hvordan kommer jeg til test, hvis jeg ikke har bil?
Drive-in-test Slagelse
Læs også
Svend Erik spørger om coronavirus: - Hvordan kommer jeg til test, hvis jeg ikke har bil?

Lignende restriktioner er ellers blevet fjernet på Fyn og i Jylland, men ikke på Sjælland.

- Vi har suspenderet kontantsalget midlertidigt for at undgå unødig smitterisiko ved tæt kontakt mellem chauffør og kunder. Det gør vi ikke for at genere vores kunder, men tværtimod for at passe godt på dem og på vores chauffører. Af samme grund kan man heller ikke benytte forsædet i flextrafikbilerne, og man skal bære mundbind under kørslen, siger kommunikationsdirektør Camilla Struckmann fra Movia.

Chauffør: - Andre steder i samfundet kan man godt betale kontant

Chauffør Niels Sprecht mener ikke, at det er en holdbar løsning, at man ikke kan betale kontant for Flextrafik.

-Det dur ikke. Alle andre steder i samfundet tager man stadig imod kontanter. SSI har udtalt, at penge ikke smitter. Så virker det mærkeligt på mig, at man ikke kan gøre det i Movia. Vi siger bare, det er Movias beslutning. Vi kan ikke gøre noget ved det, når vi sidder i bilerne, siger han.

Det undrer Flextrafik-chaufføren, at der er andre steder i samfundet, hvor man stadig kan betale med kontanter.

quote Vi har håndsprit i bilerne og handsker og mundbind

Niels Sprecht, chauffør hos Flextrafik

- Jeg kører taxa ved siden af Flextrafik, og her kan vi tage alle de penge, vi vil have i kontanter. Når man går ud og handler, kan man også betale kontant. Man har jo endnu ikke afskaffet kontanter, som lovlig betalingsmiddel i Danmark. Det er kun Movia, der synes, vi ikke må tage imod dem, siger Niels Sprecht.

- Vi har håndsprit i bilerne og handsker og mundbind.

Movia: - Vi arbejder på at finde en alternativ løsning

Hos Movia er de fuldt opmærksomme på, at flextrafikken for mange borgere er en vigtig del af at kunne opretholde et socialt liv.

- Vi er kede af, at der er nogen, der nu er berørt negativt, siger kommunikationsdirektør Camilla Struckmann.

- Vi har haft fokus på at hjælpe dem, der havde svært ved det digitale, over på selvbetjeningen. Og vi er lykkedes med at få godt 3.500 kunder over på den digitale løsning. Herudover kan man stadig bestille en flextur telefonisk, hvis der er tale om særlige formål som lægebesøg og indkøb. Vi håber naturligvis på, at kunderne vil have forståelse for, at vi befinder os i en helt ekstraordinær situation.

Derudover forventer hun, at Movia er klar med en alternativ løsning inden næste år.

- Vi arbejder på højtryk på at finde en løsning til de borgere, som ikke har mulighed for at bestille digitalt, og håber på at have en sådan løsning klar i år.


Nyhedsoverblik