Manglende behov for at rejse rundt i landet under coronakrisen kombineret med lukkede grænser sætter sit tydelige præg på første kvartalsregnskab fra Sund & Bælt, der opererer broerne over Storebælt og Øresund.
Situationen med Covid-19 har helt naturligt også påvirket trafikken over Storebælt
I midten af marts, da corona-restriktionerne for alvor satte ind, blev antallet af personbiler alene over Storebælt barberet med 60 procent, og busser blev reduceret med 90 procent over en kort periode.
Mindre trafik gennem betalingsanlægget trækker en lige linje til et fald i indtægterne, der for Storebælts vedkommende blev til 594 millioner kroner fra betalingsanlægget i årets første tre måneder, hvilket er 42 millioner kroner under samme periode sidste år, hvor konsortiet endnu engang satte trafikrekord.
Artiklen fortsætter under grafikken
Imens både biler og busser er faldet fra, har lastvognstrafikken holdt stand. I perioden 1. januar til 31. marts 2020 er der i gennemsnit kørt 2,6 procent flere lastbiler over Storebælt, imens biler og busser er gået henholdsvis 14 og 31,1 procent tilbage.
- Situationen med Covid-19 har helt naturligt også påvirket trafikken over Storebælt, hvor særligt det store fald i antal af personbiler siden midten af marts har resulteret i negativ vækst i trafikken, siger Mikkel Hemmingsen, administrerende direktør i Sund & Bælt i en meddelelse.
- Det får betydning for periodens resultat og vil fortsat påvirke vores indtjening, indtil vi ser en normalisering af samfundet igen, tilføjer han.
I gennemsnit kørte der i årets første tre måneder 23.265 biler over Storebælt hvert døgn imens lastbilerne talte 4.108 køretøjer. Året før var antallet henholdsvis 26.988 og 4.009.
Imens trafikken for Storebælt i årets første tre måneder er gået samlet 11,9 procent tilbage er trafikken over Øresund og til Sverige, hvor Danmark som bekendt lukkede grænsen, gået tilbage med 15,1 procent.
Hver uge offentliggør Sund & Bælt trafiktal, der viser at den samlede nedgang i trafikken er fortsat gennem april og ind i maj.