Bilister med bilen i tomgang risikerer bøder - sådan er reglerne i din kommune

Det udløser en bøde i de fleste kommuner, hvis bilister holder i tomgang over et minut.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan være nærliggende at holde med bilen tændt, mens du holder i køen til vaskehallen, venter på færgen eller venter på at samle en op ved stationen.

Men i de fleste kommuner er der faktisk regler for, hvor længe du må holde i tomgang, og hvis de ikke bliver overholdt, udløser det en bøde på cirka 1.000 kroner.

Det gælder dog ikke, hvis man for eksempel venter på grønt lys i et lyskryds. Til gengæld kan det udløse bøder, hvis man holder i tomgang på en spærret motorvej.

quote Det er et forureningsproblem

Erik Mather, vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi

- Det er et forureningsproblem, når bilerne udleder udstødningsgas uden nogen nævneværdig nytte, siger Erik Mather, vicepolitiinspektør og leder af færdselsafdelingen hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Når biler, lastbiler, busser og andre køretøjer holder stille med motoren tændt, udleder de nemlig ligesom under kørslen CO2, som er skadeligt for miljøet.

- Det går nok ikke hen og bliver et smogproblem, men hvis samtlige bilister i byen går hen for at tænde deres bil, så den bare stod og tøffede en halv times tid hver, så ville der være en betragtelig udstødningsmængde, som er til ingen nytte, siger Erik Mather.

Læs også
Klimavenlig svinestald vil producere grisekød med den laveste CO2-udledning i verden
Læs også
Klimavenlig svinestald vil producere grisekød med den laveste CO2-udledning i verden

Hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har man dog kun registeret et fåtal af sager, hvor det endte med en bøde, fordi bilisten overtrådte reglerne for tomgangskørsel.

- De sager, der er i vores politikreds, vil jeg kunne tælle på to hænder, siger Erik Mather og oplyser, at problemet med biler i tomgang er størst i vintermånederne, hvor bilejeren lader bilen varme op i tomgang, inden de triller afsted.

Lolland overvejer at indfører regler på området

Det er den enkelte kommune, der er ansvarlig for regler for tomgang, fordi eventuelle gener normalt vil optræde lokalt i byområder.

Hos størstedelen af kommunerne i TV2 ØST's sendeområde må bilisterne ikke holde i tomgang mere end et minut, før det kan udløse en bøde. I Stevns Kommune er det dog tilladt at holde tre minutter i tomgang, mens der i Kalundborg og Lolland kommuner slet ikke er regler på området.

quote Hvis du nu laver en historie om det, og der kun er to kommuner, som ikke har regler på området, så vil vi selvfølgelig overveje det

Gert Mortensen (S), formand for Teknisk Udvalg i Lolland Kommune

- Vi har noteret os, at nabokommunen har regler på området. Men vi har ikke brugt tid på at arbejde med det, siger Gert Mortensen (S), formand for Teknisk Udvalg i Lolland Kommune.

Kunne man i Lolland Kommune overveje at indføre et tomgangsregulativ, hvor bilister ikke må holde i tomgang mere end et minut?

- Jamen, det vil vi gøre, hvis du nu laver en historie om det, og der kun er to kommuner, som ikke har regler på området, så vil vi selvfølgelig overveje det, svarer han.

Vand på Lolland
Læs også
Lolland udvalgt til ambitiøst klimaprojekt
Vand på Lolland
Læs også
Lolland udvalgt til ambitiøst klimaprojekt

- Men sådan umiddelbart er jeg ikke indstillet på, at vi bruger meget tid på det. Fordi det kræver noget skiltning og noget oplysning og så videre, og jeg tror, at folk er bedre til at opfange det selv, i stedet for at vi skal være kommunalbarnepige for dem, tilføjer han.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Udvalgt til ambitiøst klimaprojekt

Lolland Kommune blev sammen med 19 andre kommuner fornyelig udpeget til at være med i det danske klimaprojekt DK2020, som skal sætte skub i gennemførslen af Parisaftalens mål i Danmark.

Målet er at arbejde for at begrænse den globale temperaturstigning til 1,5 grader.

I den forbindelse udtalte Gert Mortensen blandt andet:

- Vi har i en årrække forsøgt at markere os grønt ved at deltage i forskellige samarbejder. Alt sammen for at bringe CO2-udledningen ned. Vi har satset på grøn energi med vindmøller, og nu er der solceller på vej. Så samarbejdet her er en naturlig udvikling af vores tanke om et grønt koncept.

Artiklen fortsætter under billedet.

Gert Mortensen (S), formand for Teknisk Udvalg i Lolland Kommune.
Gert Mortensen (S), formand for Teknisk Udvalg i Lolland Kommune. Foto: Tina Mortensen - TV ØST

Men eftersom Lolland Kommune ikke har nogen regler for tomgangskørsel, så kan bilister i princippet holde i tomgang, lige så længe de vil og dermed udlede en stor portion CO2 uden at risikere en bødestraf.

Når du udtaler, at man i Lolland Kommune vil en grøn profil og nedbringe CO2-udledningen, er det så ikke underligt, at I som kommune ikke har regler for tomgangskørsel?

- Jo, men jeg synes, at vi skal overveje det, svarer han og henviser til Tårs Færgehavn og færgehavnen i Rødbyhavn, hvor kommunen kunne opstille skilte, der forbyder tomgangskørsel over et minut.

Han erkender desuden, at et tomgangsregulativ kan forbedre kommunens grønne og klimavenlige profil.

odsherredplanskybrud.jpg
Læs også
Sydlolland og Vordingborg truet af oversvømmelser - nu er de udpeget som nationale risikoområder
odsherredplanskybrud.jpg
Læs også
Sydlolland og Vordingborg truet af oversvømmelser - nu er de udpeget som nationale risikoområder

Udslippet af skadelige stoffer fra biler i tomgang er reguleret via de fælles europæiske normer for luftforurening fra biler.

Gennem de seneste 15 år er normerne blevet skærpet, og det har ifølge Miljøstyrelsen samlet set ført til en reduktion på over 90 procent i udslippet af svovl og kvælstofoxider fra nye biler.

Pendlere på motorvej
Læs også
To mænd stjal bil i tomgang: Blev sporet af mobil
Pendlere på motorvej
Læs også
To mænd stjal bil i tomgang: Blev sporet af mobil

Miljøstyrelsen vurderer derfor, at de miljømæssige skader fra biler, der holder med motoren i tomgang, er væsentlig mindre i dag end i 1982, hvor tomgangsreglerne blev indført.


Nyhedsoverblik