Taxichauffør frygter konsekvenser af ny app

Vordingborg Kommune og en lokal taxichauffør er ikke enige om, hvorvidt den nye samkørselsapp 'NaboGo' kommer til at udkonkurrere taxibranchen yderligere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En ny spiller på markedet truer Taxa Toms forretning. Det mener han i hvert fald selv. 

Taxa Tom hedder rigtigt Tom Svendsen, og han har siden 2011 kørt taxi i Vordingborg og omegn. 

Og det er tydeligt for ham at se, at færre i dag sætter sig ind i en taxi end tidligere. 

quote Jeg synes, det er et forkert signal at sende, når kommunen støtter noget, som kan skade den eksisterende branche

Tom Svendsen, taxichauffør

Nu frygter han, at samkørselsappen 'NaboGo', som Vordingborg Kommune netop har indgået samarbejde med, bliver et af de sidste søm i kisten. 

- Jeg tror, det kan lede til, at vi er nødt til at lukke, fordi de sidste kunder, vi har tilbage i kommunen, vælger at bruge 'NaboGo' fremfor taxierne, siger Tom Svendsen. 

Vil binde kommunen sammen

Med 'NaboGo' kan borgere tilmelde sig og blive betalt 10 kroner af kommunen, hvis de tager en ekstra passager med på vejen.

Over de næste to år har kommunen afsat 325.000 kroner til ordningen, og det er af flere årsager, fortæller formand for Klima- og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune, Anders Andersen (S). 

- Vi vil gerne binde vores kommune tættere sammen, og vi vil gerne sørge for, at vores unge mennesker kan komme til deres uddannelsesinstitutioner. Og for det tredje vil vi gerne være miljøbevidste, og der kan 'NaboGo' fungere som et supplement, siger han.

Formand for Klima og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune, Anders Andersen, ser flere fordele i samkørselsordningen.
Formand for Klima og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune, Anders Andersen, ser flere fordele i samkørselsordningen. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Uenige om konsekvenser

Men det er en forkert prioritering, mener Taxa Tom. 

- Jeg synes, det er et forkert signal at sende, når kommunen støtter noget, som kan skade den eksisterende branche, siger han og tilføjer:

- Problemet er, at man med samkørsel som 'NaboGo' kan få en forretning ud af det. Man burde finde en løsning, hvor vi alle kan være her. 

Ifølge Taxa Tom var der 30 taxichauffører på egnen, da han startede. I dag er de fem tilbage.
Ifølge Taxa Tom var der 30 taxichauffører på egnen, da han startede. I dag er de fem tilbage. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Vi har tidligere på TV2 ØST skrevet om en lignende samkørselsapp på Stevns, som potientielt kan komme til at give problemer med blandt andet taxiloven. 

Derfor er planen her, at ordningen kan målrettes områder, hvor der i praksis i dag ikke kører taxi.

Primært målrettet de unge

Formand for Klima og Teknikudvalget i Vordingborg Kommune, Anders Andersen, er dog ikke bekymret for, at appen potientielt udkonkurrerer taxibranchen. 

Han tror nemlig, at det primært er et tilbud, de unge vil benytte sig af. 

- Hvor mange unge tager taxi i dag? Jeg tror ikke, at det er ret mange, så jeg tror ikke, det er en konkurrent, siger han. 

Læs også
Uber kan få comeback i Danmark
Læs også
Uber kan få comeback i Danmark

Indtil videre er 'NaboGo' udbredt til 30 danske kommuner, heriblandt Holbæk, Kalundborg, Slagelse og Guldborgsund.


Nyhedsoverblik