Politiet blitzer motorcyklist for første gang

Det er for første gang nogensinde lykkedes en fotovogn at blitze en motorcyklist, mens den i for høj fart kørte på en bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er blevet skrevet politihistorie, og det fandt sted på Farø.

For onsdag klokken 20.53 lykkedes det for første gang med helt almindelige standardteknik i en fotovogn at blitze en motorcykel, der kørte for hurtigt over Farøbroen mellem Sjælland og Falster.

quote Det er første gang, at vi på den måde kan sende en bøde ud

Søren Skotte, politikommissær ved Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi

Det oplyser Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

- Det er et helt usædvanligt skarpt billede, og det er første gang, at vi på den måde kan sende en bøde ud, siger lederen af færdselspolitiet i politikredsen, politikommissær Søren Skotte.

Politiet ønsker på nuværende tidspunkt ikke at frigive billedet af motorcyklen og dens rytter, da vedkommende endnu ikke har fået besked om forholdet.

Søren Skotte er leder af færdselspolitiet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds. Bag ham kan den nye fotovogn ses.
Søren Skotte er leder af færdselspolitiet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politikreds. Bag ham kan den nye fotovogn ses. Foto: Line Strand - TV2 ØST

Men ifølge politiets måling kørte vedkommende 104 kilometer i timen over broen, hvilket udløser en bøde på 1.200 kroner.

- Der er ikke noget nødspor på broen, og derfor er hastighedsgrænsen sat til 90 kilometer i timen på stedet. Hastighedsgrænsen er simpelthen et sikkerhedsspørgsmål, siger Søren Skotte.

Måtte bruge forskellige tricks 

Søren Skotte oplyser, at det tidligere har krævet en hel række tricks fra politiets hånd, hvis det skulle lykkes at uddele en fartbøde til en motorcyklist - og ofte lykkedes det ikke.

Det var i stedet lettere at bruge en håndholdt hastighedsmåler, hvis man skulle afsløre en fartbilist på to hjul.

- Sagen er den, at vores fotovogne hidtil har taget billeder forfra, men på en motorcykel sidder nummerpladen bagpå cyklen. Derfor har vi ikke kunnet se nummerpladen på vores billeder, og så er motorcyklisten sluppet fri, men nu spiller teknikken bare, siger han.

Fotoudstyret i det øjeblik, hvor den tager et billede af en forbipasserende motorcykel. Motorcyklen på billedet er efter aftale med politiet blevet skjult af TV2 ØST.
Fotoudstyret i det øjeblik, hvor den tager et billede af en forbipasserende motorcykel. Motorcyklen på billedet er efter aftale med politiet blevet skjult af TV2 ØST. Foto: Line Strand - TV2 ØST

Det er tydeligt at se, da TV2 ØST besøger fotovognen fredag eftermiddag. Her holder den ved en benzintank på Københavnsvej nær Vordingborg, og knap en time inde i besøget kommer en motorcykel ræsende forbi fotovognen i høj fart.

Systemet blitzer straks, og skærmen på bilens computer viser 102 kilometer i timen forbi benzintanken, hvor man må køre 80.

Læs også
Nybagt bilist kørte med 196 kilometer i timen på landevej: - Det er vanvidsbilisme i højeste potens
Læs også
Nybagt bilist kørte med 196 kilometer i timen på landevej: - Det er vanvidsbilisme i højeste potens

Motorcyklisten er kørt forbi fotovognen i høj fart, selvom fotovognen og ikke mindst måleudstyret var synligt i kørselsretningen.

På skærmen står nummerpladen knivskarpt og varsler dermed en ny tid for fartglade motorcyklister, netop som motorcykelsæsonen for alvor er skudt i gang.

Motorcyklen kørte 102 kilometer i timen, hvor man må køre 80. Det svarer typisk til en bøde på 1.800 kroner.
Motorcyklen kørte 102 kilometer i timen, hvor man må køre 80. Det svarer typisk til en bøde på 1.800 kroner. Foto: Line Strand - TV2 ØST

Af forsikringsgrunde må de fleste motorcyklister først køre efter den 1. marts. 

Men faktisk venter de fleste til påskedagene med at tage jernhingsten i brug til åbningen af Dyrehavsbakken i København eller mere lokalt til Skærtorsdag, hvor Danmarks Motorcykelmuseum i Stubbekøbing åbnes med et optog.

Sådan gør de

ATK-vognen, der har taget billedet på Farøbroen, er en af de nye vogne, som netop er taget i brug hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.

Grunden til, at man nu kan tage billeder af fartglade motorcyklister er, at de nye vogne har fået opgraderet teknik og software ombord.

Her blev motorcyklisten blitzet.
Her blev motorcyklisten blitzet. Foto: Line Strand - TV ØST

Ud over at tage bedre og mere skarpe billeder af fartsynderne så er fotovognene udstyret med to trådløse kameraer, der tager billeder af fartsynderen både forfra og bagfra, når de kører forbi.

Det sidste har en stor betydning for motorcykler, der typisk kun har én nummerplade placeret bagpå maskinen. Hvor de hidtil ikke har skullet frygte konsekvenser af at køre for hurtigt forbi en fotovogn, så er det ikke længere tilfældet.

Læs også
Stemplet som kriminel på grund af fartbøde - nu har Katrina fået sit statsborgerskab
Læs også
Stemplet som kriminel på grund af fartbøde - nu har Katrina fået sit statsborgerskab

- Det er ikke sådan, så vi ikke har fotograferet motorcyklister før. Men vi skal have registreringsnummeret før vi kan udskrive en bøde, og det får vi nu med det ekstra trådløse kamera, siger Søren Skotte.

Systemet er også dårlige nyheder for de bilister, der af den ene eller anden grund er sluppet for at få en bøde, fordi deres nummerplade ikke klart kunne aflæses. Her vil chancen for, at begge billeder er dårlige, markant mindre.

Giver bedre arbejdsforhold

Ud over at indeholde bedre teknik giver de nye fotovogne også langt bedre arbejdsforhold for operatøren i vognen.

- Hvor de gamle fotovogne mest af alt er en varevogn, der er ombygget til en fotovogn, så er der nu langt bedre plads og arbejdsforhold for den, der sidder i vognen. Der er eksempel varme på, så man slipper for at sidde dækket i tæpper, når man arbejder, siger han.

Fartkontrol
Foto: Line Strand - TV2 ØST

Søren Skotte kører selv motorcykel og er glad for de bedre muligheder for at kontrollere disse trafikanter.

- Det er farligere at køre galt på en motorcykel end det er at køre galt i en bil. Det er bare ekstra vigtigt, at man er påpasselig på en motorcykel i forhold til i en bil, siger han.

I 2020 stod motorcyklister trods den korte sæson og forholdsvis få brugere for otte procent af samtlige registrerede trafikulykker med døde eller tilskadekomne, viser tal fra Vejdirektoratet.


Nyhedsoverblik