Kæmpekran ramt af stormskader - nu er en ny hyret ind

Udfordringerne med den defekte kran kommer ikke til at forsinke byggeriet, lyder det fra SBJV, der bygger Storstrømsbroen mellem Masnedø og Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Vordingborg Havn rager to enorme flydekraner i øjeblikket op i vejret.

Der er tale om kraner fra det hollandske firma Hebo, der er hyret ind for at speede byggeriet af den kommende Storstrømsbro op.

quote Det er lidt ligesom en lånebil

Christian Lemvigh, pressetalsmand, SBJV

Det var dog ikke meningen, at der skulle hyres to kæmpekraner til formålet. Der var kun brug for den ene, men leveringen af den første kran gik ikke som planlagt.

Mens den ene gule kran Hebo 9 (til venstre, længst væk i billedet) er ude af drift, er en anden gul kran , Cormorant, hyret ind. Den ses her til højre i billedet.
Mens den ene gule kran Hebo 9 (til venstre, længst væk i billedet) er ude af drift, er en anden gul kran , Cormorant, hyret ind. Den ses her til højre i billedet. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Fik stormskader på vej til Danmark

Arbejdet med at bygge den nye Storstrømsbro har været plaget af en lang række forsinkelser. Men ved at få en større kran ind er det ifølge entreprenøren, SBJV, der bygger broen for den danske stat, muligt at sætte yderligere fart på byggeriet.

En flydekran på den størrelse er i stand til at klare tungere løft end de øvrige kraner på projektet, og derfor forventer entreprenøren at kunne spare kostbar tid.

Men da Hebo 9, som den største kran hedder, for en måned siden blev fragtet fra Holland til Vordingborg Havn pådrog den sig skader på overfarten. Skaderne kom i forbindelse med den storm, som raserede over Danmark den 14. januar.

Kranen kunne derfor ikke tages i brug, men skulle i stedet tjekkes igennem, og det tager tid.

- Der har været brug for et grundigt tjek, og det er det, der har taget ekstra tid, fortæller Christian Lemvigh, pressetalsmand i SBJV.

Han peger blandt andet på, at det har været nødvendigt at få specialister ind fra andre steder i Europa for at få gennemgået og udbedret skaderne på Hebo 9.

Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 tons. Nu vil man støbe elementerne til hver bropille sammen på land, sådan at bropillen kan flyttes ud på plads i et stykke. Disse bropiller vejer hver især op til 500 tons. Derved spares der tid til transport, ligesom der også spares tid ved ikke at støbe elementerne sammen til søs. Det er denne opgave som Hebo 9 - og nu altså en midlertidig lånekran - skal bistå med at udføre.
Bropillerne på Storstrømsbroen skulle oprindeligt bygges op til søs af en række elementer på hver op til 150 tons. Nu vil man støbe elementerne til hver bropille sammen på land, sådan at bropillen kan flyttes ud på plads i et stykke. Disse bropiller vejer hver især op til 500 tons. Derved spares der tid til transport, ligesom der også spares tid ved ikke at støbe elementerne sammen til søs. Det er denne opgave som Hebo 9 - og nu altså en midlertidig lånekran - skal bistå med at udføre. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Betyder ikke forsinkelser

På grund af stormskaderne har det hollandske firma sendt en anden kran - med navnet Cormorant - som erstatning.

- Det er lidt ligesom en lånebil, forklarer Christian Lemvigh.

Kommer det til at påvirke tidsplanen?

- Nej, det gør det ikke. Vi har taget den store kran ind for at fremskynde processen, og så er det klart, at det er ærgerligt, at der har været en storm. Men nu har vi fået en erstatningskran, der kan tage de løft, som den anden ikke kunne tage, siger han.

Tirsdag var afløseren, Cormorant, på sin første opgave med at sætte elementer på plads til den nye bro. Elementet, der hænger fra kranen, består af to dele, som er blevet støbt sammen på land. Uden den store flydekran skulle hver del have været sat på plads en ad gangen, for dernæst at blive støbt sammen til søs.
Tirsdag var afløseren, Cormorant, på sin første opgave med at sætte elementer på plads til den nye bro. Elementet, der hænger fra kranen, består af to dele, som er blevet støbt sammen på land. Uden den store flydekran skulle hver del have været sat på plads en ad gangen, for dernæst at blive støbt sammen til søs. Foto: Steve Pearson - COWI

Op til 800 ton i et ryk

Hebo 9, som altså lige nu er ved at blive gennemgået for sine skader, er i stand til at løfte op til 800 ton på én gang. Det giver nogle helt nye muligheder på byggeriet af den fire kilometer lange forbindelse mellem Falster og Masnedø syd for Sjælland.

- I stedet for at samle elementerne og støbe dem sammen til bropiller ude på vandet, vil vi nu gå over til at støbe dem sammen på land, har projektdirektør Barry Crouchman tidligere fortalt om den store kran til TV2 ØST.

- Med Hebo 9 kan vi samle elementerne, som var det legoklodser til bropiller på land og dernæst løfte og sejle dem ud i et stykke.

Dermed spares der både transport, men også tid ved ikke at skulle støbe elementerne sammen til bropiller ude på vandet.

Den seneste melding er, at Hebo 9 forventes at være klar til brug på Storstrømsbyggeriet den 20. februar.

Storstrømsbroen skal efter planen åbne for biltrafik i 2025, og to år senere ventes broen også at være klar for tog.




Nyhedsoverblik