Italienske brobyggere mangler penge - nu låner de af staten

Det italienske konsortium SBJV, der bygger den nye Storstrømsbro, mangler penge. Derfor vil Vejdirektoratet låne dem de nødvendige midler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Indtil videre har det været en underskudsforretning at bygge den nye Storstrømsbro for det italienske konsortium SBJV.

Det vidner de seneste regnskaber om, der viser blodrøde tal på bundlinjen.

quote Likviditeten ydes i rater efter en række aftalte milepæle, der afhænger af entreprenørens fremdrift

Niels Gottlieb, projektchef i Vejdirektoratet

Nu har Vejdirektoratet valgt at stille en såkaldt likviditetsbro til rådighed for SBJV. Det er et lån, der gives i rater, og som efterfølgende skal betales tilbage.

Det skriver mediet Femernnews.dk, ligesom det fremgår af Transportministeriets halvårlige status for anlægs- og byggeprojekter

Den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver cirka fire kilometer lang og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Selve broens pylon (brotårn) bliver 102 meter høj.
Den nye Storstrømsbro, der forbinder Sjælland og Falster via Masnedø, bliver cirka fire kilometer lang og bliver Danmarks tredjestørste bro efter Øresundsbroen og Storebæltsbroen. Selve broens pylon (brotårn) bliver 102 meter høj. Foto: Vejdirektoratet

I et skriftligt svar til TV2 ØST oplyser projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb, at lånet sker for at sikre projektets fremdrift.

- Vejdirektoratet og entreprenøren har indgået en aftale om en likviditetsbro, som indebærer, at Vejdirektoratet stiller likviditet til rådighed over for entreprenøren frem til projektets afslutning, siger Niels Gottlieb og tilføjer: 

- Likviditeten ydes i rater efter en række aftalte milepæle, der afhænger af entreprenørens fremdrift.

Risikerer at gå konkurs

Ifølge Per Nikolaj Bukh, professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet, er det fornuftigt at låne penge til de italienske brobyggere.

- Det er en god løsning på en lidt træls situation, siger professoren og fortsætter: 

- Hvis en entreprenør mangler penge og ikke får dækket deres udgifter, kan man risikere, at de vælger at forlade et projekt og gå konkurs. Det vil være en træls situation, for så vil man stå med en halvfærdig bro, så det her er en god måde at sikre, at byggeriet kan fortsætte.

Læs også
Konsortiet bag byggeriet af den nye Storstrømsbro er i kæmpe underskud
Læs også
Konsortiet bag byggeriet af den nye Storstrømsbro er i kæmpe underskud

Vejdirektoratet regner ifølge Niels Gottlieb med at få pengene igen.

- Likviditeten, som Vejdirektoratet stiller til rådighed overfor entreprenøren, bliver forrentet med sædvanlig markedsrente. Desuden stiller entreprenøren fuld bankgaranti for lånet, oplyser han.

Projektchef i Vejdirektoratet Niels Gottlieb oplyser, at lånet sker for at sikre projektets fremdrift.

Entreprenøren SBJV er økonomisk presset. I regnskabsåret 2021 havde SBJV et underskud på 553 millioner kroner. 

Over en treårig periode har selskabet tabt omkring 930 millioner kroner. Regnskabet for 2022 er lige på trapperne, og her ventes endnu et stort underskud. 

Typisk bygges en bro fra kyst til kyst. Men på byggeriet af den nye Storstrømsbro er man gået anderledes til værks for at spare tid. Her bygger man nu fra begge sider. Derudover er de første brofag sat op på bropiller ude i det åbne farvand, fordi de første dele af broen på hver kyst har været ramt af forsinkelser og derfor ikke har været klar til at de næste brofag kunne sættes op i direkte forlængelse.
Typisk bygges en bro fra kyst til kyst. Men på byggeriet af den nye Storstrømsbro er man gået anderledes til værks for at spare tid. Her bygger man nu fra begge sider. Derudover er de første brofag sat op på bropiller ude i det åbne farvand, fordi de første dele af broen på hver kyst har været ramt af forsinkelser og derfor ikke har været klar til at de næste brofag kunne sættes op i direkte forlængelse. Foto: Kristian Danielsen/Vejdirektoratet

For at holde selskabet økonomisk oven vande har det italienske moderselskab Itinera blandt andet tilført projektet 926 millioner kroner, ligesom moderselskabet også har stillet garanti for, at de fortsat vil tilføre projektet penge, hvis det bliver nødvendigt.

De store underskud skyldes blandt andet forsinkelser som følge af covid-19, store stigninger i råmaterialepriser, og forsinkelser i godkendelsen af ​​det udførende design.

Læs også
Italiensk brobygger vil have dobbelt så meget for at bygge den nye Storstrømsbro
Læs også
Italiensk brobygger vil have dobbelt så meget for at bygge den nye Storstrømsbro

Det italienske konsortium mener, Vejdirektoratet bør dække en del af ekstraudgifterne og kræver derfor omkring to milliarder kroner. Et krav som Vejdirektoratet nægter at imødekomme, og derfor skal sagen afgøres ved Voldgiften. 

Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.


Nyhedsoverblik