Fredag forsvandt Karstens eneste transportmulighed: - Vi er på røven

Karsten Hansen har aldrig ejet en bil og er dybt afhængig af at kunne køre med det offentligt støttede Flextur. Men fra i dag er ordningen væk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når Karsten Hansen skal på indkøb, besøge venner eller en tur til lægen, har han i hele sit liv klaret sig med offentlig transport.

I de sidste fem år har han boet i Hårbølle på Møn sammen med sin kone. Her er der hverken busser eller tog som i hovedstaden, hvor parret har boet det meste af deres liv.

quote Nu begynder det at gå op for én, at vi er på røven

Karsten Hansen, Hårbølle

Alligevel har tilværelsen hængt sammen for parret, fordi Vordingborg Kommune, ligesom langt hovedparten af de danske provinskommuner, tilbyder borgerne, at de uanset alder eller helbred kan bestille en såkaldt Flextur.

- Så vi har ikke haft brug for en bil, forklarer han og tilføjer:

- For det er jo en ordning, der har gjort, at man kunne komme rundt.

Men i dag er alt forandret.

Karsten Hansen fra Hårbølle mener, at enhver kommune har pligt til at sikre borgerne, at de kan komme rundt, selvom de ikke har bil. - Selvfølgelig skal der være en social mobilitet, specielt i et vanskeligt område som Møn, hvor det er svært at komme rundt med bus, siger han.
Karsten Hansen fra Hårbølle mener, at enhver kommune har pligt til at sikre borgerne, at de kan komme rundt, selvom de ikke har bil. - Selvfølgelig skal der være en social mobilitet, specielt i et vanskeligt område som Møn, hvor det er svært at komme rundt med bus, siger han. Foto: Privatfoto

For Vordingborg Kommune har med kort varsel valgt at lukke for Flexturs-ordningen, fordi der skal spares penge.

Det betyder, at Karsten Hansen og mange andre må finde en anden måde at komme rundt.

- Det er creepy. Nu begynder det at gå op for en, at vi er på røven. Vi står over for vinteren – så det er noget med venner og bekendte, men det bliver jo også omfattende at skulle ulejlige folk.

- Min kone snakker om, at så må vi flytte. Men det er jo meget dramatisk.

Hvad er Flextur?

  • Flextur er en form for taxa, som borgerne kan bestille indtil to timer før, de skal af sted.

  • Turen bestilles mellem to adresser, og altså ikke som en traditionel bus, der kører på faste tidspunkter til faste stoppesteder.

  • I Vordingborg Kommune har borgerne siden januar måned, hvor prisen senest blev sat op, betalt en fast pris på 41 kroner for at køre med de første ti kilometer. Dernæst koster det syv kroner per kilometer.

    Resten betaler kommunen. I 2022 kostede Flextur Vordingborg Kommune 3,9 millioner kroner.

  • Flextur er den eneste offentlige transportordning foruden busser og tog, som borgerne kan rejse med uden at være blevet tilkendt det af kommunen ved en såkaldt visitering.

  • Ordningen er mange steder indført som et billigere alternativ til busser i områder med få passagerer.

Kilde: Vordingborg Kommune, Movia

Frygter ensomhed og sygdom

Formand for Ældresagens lokalafdeling i Stege på Møn, Stig Ryhl, betegner beslutningen om at udfase Flextur for yderst sørgelig.

quote Det, at kommunen nedlægger Flextur, bevirker blot, at de får nogle større omkostninger på sigt

Stig Ryhl, lokalformand, Ældresagen i Stege

- Specielt for os der bor i landdistrikterne. Det er virkelig en forringelse af den offentlige transport, konstaterer han og peger på, at de tilbageværende Flex-transporttilbud kræver, at folk bliver tilkendt det ved en visitation.

- Det betyder også, at vores aldersgrupper får sværere ved at komme til de services, de har brug for, siger Stig Ryhl og tilføjer:

- Alternativet er, at man får venner til at køre, eller sine børn, hvis de bor i nærheden, eller tager en taxa – men taxier er eddermame dyre.

Dertil kommer, at antallet af taxaer i Region Sjælland er faldet med 66 procent siden 2009.

Formand for Ældresagens lokalafdeling i Stege på Møn, Stig Ryhl, betegner beslutningen om at udfase Flextur for yderst sørgelig.

Ifølge lokalformanden er det sparsomt med alternative transportmuligheder i en stor landkommune som Vordingborg, hvis man ikke har bil. Og det kan have vidtrækkende konsekvenser, mener han.

- Det er soleklart. Jo færre kontakter man har som ældre, og desto mindre man kan komme ud blandt andre, desto mere er der risiko for ensomhed og isolation. Og så bliver man syg - for man ved, der er nøje sammenhæng mellem ensomhed, isolation og sygdom og tidlig alderssvækkelse.

- Så det, at kommunen nedlægger Flextur, bevirker blot, at de får nogle større omkostninger på sigt.

Billigere end tomme busser

Oprindeligt blev Flextur-ordningerne oprettet som et billigere alternativ til at køre rundt med halvtomme busser.

I 2022 befordrede Flextur i Vordingborg Kommune cirka 22.000 passagerer.
I 2022 befordrede Flextur i Vordingborg Kommune cirka 22.000 passagerer. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

Ifølge Movia, som driver Flextur på vegne af kommunerne, kørte godt 22.000 passagerer i 2022 med Flextur-ordningen i Vordingborg Kommune, hvilket kostede kommunen 3,9 millioner kroner.

Til sammenligning brugte kommunen 43,3 millioner kroner på offentlig transport i 2022.

Læs også
Hennings kollegaer forsvinder fra vejene
Læs også
Hennings kollegaer forsvinder fra vejene

I Vordingborg Kommune fortæller centerchef Rolf Hoelgaard, at nedlæggelsen af Flextur indbringer i omegnen af 900.000 kroner til den slunkne kommunekasse i 2023.

I 2024 er besparelsen anslået til at løbe op i 3,6 millioner.

- Det er færre indtægter og flere udgifter, som gør, at vi også inden for den kollektive trafik skal gøre, hvad vi kan for at skabe balance, forklarer han.

Imens det er administrationen, der har udarbejdet kataloget med mulige besparelser, så er det politikerne der har truffet den endelige beslutning.

Borgmester afviser at svare

Her er det et bredt flertal af byrådsmedlemmerne i Vordingborg Kommune, som har bakket op om at nedlægge Flextur.

quote Jeg vil ikke lægge skjul på, det er en beslutning, vi har taget med åbne øjne, og som vi godt ved rammer nogle borgere

Anders Andersen (S), udvalgsformand

Borgmester Mikael Smed (S) har ikke ønsket at kommentere på beslutningen og har sendt bolden videre til formanden for Teknik- og Miljøudvalget Vordingborg Kommune, Anders Andersen (S).

- Jeg vil ikke lægge skjul på, det er en beslutning, vi har taget med åbne øjne, og som vi godt ved rammer nogle borgere, og det har været en tung beslutning, siger han og tilføjer:

- Vi har simpelthen ikke haft andre muligheder. Vi har reduceret på samtlige områder, og derfor har kørslen også været ramt.

Udvalgsformand Anders Andersen (S) erkender åbent, at det er en beslutning, som politikerne har taget med åbne øjne. - Vi ved godt, vi rammer nogle borgere, og det har været en tung beslutning, siger han.
Udvalgsformand Anders Andersen (S) erkender åbent, at det er en beslutning, som politikerne har taget med åbne øjne. - Vi ved godt, vi rammer nogle borgere, og det har været en tung beslutning, siger han. Foto: TV2 ØST

Anders Andersen peger dog på et enkelt lyspunkt.

- Det tegner til, at vi som den eneste kommune i hele Region Sjælland ikke skal reducere yderligere på buslinjerne i det kommende år, siger han.

quote Det er en rigtig svær situation. Jeg har desværre ikke løsningen

Else-Marie Langballe Sørensen (SF), kommunalbestyrelsesmedlem

Det bygger blandt andet på Movias seneste opgørelse til kommunen, oplyser udvalgsformanden.

- I alt det mørke, vi står i nu, er vi glade for, at vi ikke skal reducere yderligere.

Kritiserer hastig beslutning

SF stemte sammen med Enhedslisten, der på tidspunktet for afstemningen var repræsenteret i kommunalbestyrelsen ved et enkelt mandat, imod.

Læs også
Populær kørselsordning sparet væk - Christina frygter for datterens vej til skole
Læs også
Populær kørselsordning sparet væk - Christina frygter for datterens vej til skole

Ifølge kommunalbestyrelsesmedlem og 1. viceborgmester Else-Marie Langballe Sørensen (SF) tiltrådte partiet ikke flertalsbeslutningen på grund af, at der ifølge hende er alt for kort tid til at finde alternativer.

- Det handler om, at vi skal nå at finde løsninger, som kan tilgodese de borgere, som kommer i bekneb, forklarer hun.

Else-Marie Langballe Sørensen (SF), mener at politikerne skulle have givet borgerne mere tid til at finde på et alternativ.
Else-Marie Langballe Sørensen (SF), mener at politikerne skulle have givet borgerne mere tid til at finde på et alternativ. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Hun vil nu have undersøgt mulighederne i den offentlig støttede samkørselsordning, NaboGo.

NaboGo er en samkørselsplatform, som kommunerne kan abonnere på. Her kan folk tilbyde lift for eksempel på vejen til og fra arbejde og få en skilling i bytte for ulejligheden.

Læs også
Pludselig forsvandt bussen: - Det er en kæmpe forringelse
Læs også
Pludselig forsvandt bussen: - Det er en kæmpe forringelse

Passagererne betaler selv et mindre beløb for turen, imens kommunen betaler resten.

Men her og nu har hun intet konkret råd til de rådvilde borgere:

- Det er en rigtig svær situation. Jeg har desværre ikke løsningen.

I 2024 forventer Vordingborg Kommune at kunne spare 3,4 millioner på Flextur.


Nyhedsoverblik