Pludselig forsvandt bussen: - Det er en kæmpe forringelse

Det får store konsekvenser, hvis man nedlægger flere busruter, advarer Landdistrikternes Fællesråd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Da Heidi Nielsens børn var små, kunne hun følge dem op til busstoppestedet, der lå omtrent 25 meter fra deres hjem i Næsby Fed ved Slagelse.

Så kom bussen, og Heidi Nielsen vidste, at hendes børn var trygt på vej i skole. 

quote Det er en kæmpe forringelse. Især for de unge mennesker, der bor herude.

Heidi Nielsen, Næsby Fed

Men i 2019 lagde Slagelse Kommune busruten om som et led i en spareøvelse. 

- De lavede en rute, som slet ikke kom i nærheden af os. Alle herude på kysten blev hægtet af, fortæller Heidi Nielsen. 

Hun tog konsekvensen og begyndte at køre sine fire børn til og fra skole selv.

Ser på reduktion i ruter

Her godt fire år senere ser Slagelse Kommune nu ind i igen at skulle spare på busforbindelserne. Eller alternativt finde flere penge til busdriften andre steder. 

Som flere andre kommuner har Slagelse Kommune udsigt til en ekstraregning fra trafikselskabet Movia for driften af de lokale busruter i 2023.

Det skyldes, at der har været færre passagerer end beregnet og stigende udgifter i forbindelse med driften. 

Administrationen i Slagelse Kommune har på baggrund af de nye estimerede budgetoverskridelser på bustransporten bedt Movia om at udarbejde et sparekatalog.

Movias sparekatalog for Slagelse indeholder 12 justeringsforslag, som blandt andet indebærer reduktioner af bestemte ruter. 

Det fremgår af dagsordenen for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalgets møde mandag aften.

Svært at leve uden bus

Men ifølge Heidi Nielsen skal kommunen være varsom med at reducere eller helt nedlægge busruter.

TV2 ØST besøgte Frølunde Fed, da busruten blev nedlagt i 2019. Dengang var Heidi Nielsen heller ikke begejstret for beslutningen. Arkivfoto.
TV2 ØST besøgte Frølunde Fed, da busruten blev nedlagt i 2019. Dengang var Heidi Nielsen heller ikke begejstret for beslutningen. Arkivfoto. Foto: Jan Vinholdt - TV2 ØST

Det gør det ifølge hende svært at leve uden for de større byer. 

- Hvis man gerne vil have, at der fortsat er liv i yderområderne, skal man ikke gøre det sværere at bo derude, siger hun og tilføjer:

- Når folk finder ud af, at der ikke er bus, så tror jeg ikke, de flytter herud.

Læs også
Slår alarm: Færre busser kan give affolkning
Læs også
Slår alarm: Færre busser kan give affolkning

Heidi Nielsen har boet på Næsby Fed siden 2007 og har set konsekvenserne af nedlæggelsen af busruten, der gik forbi hendes hjem.  

- Det er en kæmpe forringelse. Især for de unge mennesker, der bor herude. De får svært ved at komme ud og være sociale. Det samme gælder for de ældre borgere, der ikke selv kan køre eller har familiemedlemmer, der kan køre dem, siger hun. 

En livsnerve for mange

Samme melding lyder fra Steffen Damsgaard, der er formand for Landdistrikternes Fællesråd.

- Busruterne er et forbindelsesled til nærmeste centerby i kommunen, når man bor i et landdistrikt. For mange kan det betegnes som en livsnerve, siger han og fortsætter:

- For dem, der er bosat i byen og arbejder i et landdistrikt eller omvendt, betyder en fast busforbindelse, at man kan spare en bil. 

Ifølge Landdistrikternes Fællesråds formand, Steffen Damsgaard, har de lokale busruter stor betydning for dem, der bor i landdistrikterne. Arkivfoto.
Ifølge Landdistrikternes Fællesråds formand, Steffen Damsgaard, har de lokale busruter stor betydning for dem, der bor i landdistrikterne. Arkivfoto. Foto: Landdistrikternes Fællesråd

- For unge mennesker betyder det en forbindelse til uddannelse, job og fritidsaktiviteter. Og de ældre og svagere borgere, der ikke kan køre bil, er jo afhængige af den kollektive trafik. 

- Hvis de skal til læge eller handle, skal de ofte til en anden og større by og har ingen andre løsninger, siger Steffen Damsgaard.

Han mener ligesom Heidi Nielsen også, at reduktioner i busruter kan få negativ konsekvenser for bosætningen i landdistrikterne.

- Der er forskellige afvejninger, når man skal vælge, om man skal flytte til by a eller by b. Og der kan transportmuligheder ende med at være den sidste kugle på vægtskålen, som gør, at man vælger en by med busforbindelse fremfor en by uden, siger han. 

Kæmp for busruterne 

Formanden opfordrer de kommuner, der nu skal finde flere penge til Movia, til at finde andre løsninger end at nedlægge busruter. 

- Medmindre der er sket et fuldstændigt skred på bestemte ruter, så er budskabet fra os, at de skal kæmpe, så meget de kan, for at bevare de faste ruter, siger han og tilføjer: 

- Hvis det er nødvendigt, så indfør flexture på en given rute, som giver mening for borgerne, der har brug for forbindelsen. 

Læs også
Kommune rejser kritik - offentligt transporttilbud bliver brugt til taxakørsel
Læs også
Kommune rejser kritik - offentligt transporttilbud bliver brugt til taxakørsel

Steffen Damsgaard gør dog opmærksom på, at mange kommuner også er ved at kigge på besparelser på flexturordningerne, og at det derfor ikke kan være løsningen alene. 

- Jeg har forståelse for, at mange kommuner er hårdt spændt for økonomisk. Derfor er man også nødt til at adressere de økonomiske rammer, som kommunerne og regionerne har. 

- Der er behov for, at de får flere midler. Især land- og yderkommunerne, siger han. 

TV2 ØST har været i kontakt med Stine Søgaard (V), der er formand for Teknik-, Plan- og Landdistriktsudvalget i Slagelse Kommune. 

Hun ønsker ikke at svare på, om ekstraregningen fra Movia kan ende i nedlæggelser af busruter, før budgetoverskridelserne er blevet drøftet i udvalget mandag.


Nyhedsoverblik