Hver femte gadelampe er gået ud - nu får Storstrømsbroen ny belysning

Mangel på reservedele og et ønske om at spare på energien er ifølge Vejdirektoratet grunden til at udskifte al vejbelysning på den 3,2 kilometer lange bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bilister, der dagligt kører på Storstrømsbroen, ved det, og andre forbipasserende har måske bemærket det. En større andel af broens gadelamper virker ikke. Men det bliver der nu gjort noget ved.

- De lamper, som sidder der i dag (natriumlamper, red.), kan vi ikke længere få reservedele til, og derfor sætter vi nu nye LED-pærer i, fortæller Jens Præst Nielsen fra Vejdirektoratet. Han er projektleder på den 85 år gamle broforbindelse.

Ifølge projektlederen er der omkring 17-18 af broens 79 lamper for vejbelysning, som ikke længere virker, og derfor er det blevet tid til et serviceeftersyn.

De nye LED-pærer sparer også energi, og derfor er udskiftningen af belysningen også en rentabel forretning, på trods af at Storstrømsbroen står overfor at blive revet ned, når den nye Storstrømsbro står færdig i 2027, oplyser Jens Præst Nielsen.

Inspicerer om fortovet kan holde

I Vejdirektoratet har man i dag ni års erfaring med LED-belysning. Siden år 2013 er næsten 10.000 LED-lamper blevet sat op langs det danske statsvejnet.

Den nye belysning giver udover en energibesparelse på omkring 65 procent også et bedre lys til gavn for trafikanterne, lyder det fra vejmyndigheden.

De nye LED-pærer kan installeres efter en mindre ændring af lampernes armatur, oplyser projektleder Jens Præst Nielsen fra Vejdirektoratet.
De nye LED-pærer kan installeres efter en mindre ændring af lampernes armatur, oplyser projektleder Jens Præst Nielsen fra Vejdirektoratet. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Arbejdet med at udskifte belysningen starter i næste uge, og fortsætter to uger frem. Ugen efter går også et planlagt eftersyn af Storstrømsbroen i gang.

- Broen har den alder, som den nu engang har. Vi inspicerer derfor løbende. Denne gang overvåger vi fortovets konstruktion for at sikre, at alting er sikkert også her i den sidste tid. Men vi forventer ikke, der er noget, siger Jens Præst Nielsen og tilføjer:

- Det foregår ved, at vi kører et vogntog med vægte hen over cykelstien, hvor vi så overvåger eventuelle nedbøjninger og bevægelser.

Bro delvist spærret

For cyklister og gående betyder dette eftersyn, at fortovet på broen vil være spærret lokalt på det sted, hvor eftersynet finder sted.

Det vil dog være muligt at passere til fods trækkende med en almindelig cykel. Men cykler med anhænger og ladcykler får vanskeligt ved at passere, medgiver projektchefen.

- Men når vi parkerer vogntoget, er der 90 centimeters passage, forklarer han og oplyser, at begge arbejder på broen vil foregå indenfor normal arbejdstid i dagtimerne.

Storstrømsbroen set fra Gåbensehavn, hvor den manglende belysning ses tydeligt flere steder på broen. Der passerer i gennemsnit 4.000 biler over broen i døgnet.
Storstrømsbroen set fra Gåbensehavn, hvor den manglende belysning ses tydeligt flere steder på broen. Der passerer i gennemsnit 4.000 biler over broen i døgnet. Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Vejbanen omkring området med arbejdet på broen vil også kun være farbart i et spor, oplyser Vejdirektoratet.

Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen
Læs også
Entreprenør erkender: Nu skrider tidsplanen for Storstrømsbroen

Generelt for Vejdirektoratets broer gælder det, at de bliver inspiceret hvert femte år. Herudover laves også løbende specialeftersyn. Samlet vedligeholder Vejdirektoratet cirka 2500 broer og tunneler i Danmark.

Vejdirektoratet forventer, at det kommende arbejde på Storstrømsbroen er afsluttet sidst i november måned.


Nyhedsoverblik