Sådan skal grundstødt fragtskib skubbes fri

Det tyske fragtskib, der ligger på grund ved brobyggeriet i Storstrømmen, bliver tømt for gods i forsøget på at trække skibet fri.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I snart to uger har det tyske fragtskib Antonia B ligget på grund nær Masnedø ved byggeriet af den nye Storstrømsbro.

quote Der blev opsat nye bøjer, som markerer, hvor man skal sejle

Niels Gottlieb, projektchef ved Vejdirektoratet

Det er endnu ikke lykkes at få trukket skibet fri, og derfor er man i dag, onsdag, begyndt at flytte al det gods, der er ombord på skibet, hen på et andet skib.

Det sker i et forsøg på at gøre skibet lettere, så skibet forhåbentlig kan bjærges, oplyser Forsvarskommandoen.

Antonia B på grund ved Storstrømsbroen 8. marts 2024
Foto: Morten Tiirikainen - TV2 ØST

Planen er ifølge Forsvarskommandoen, at skibet skal tømmes for gods, inden det civile bjærgningsfirma T&T Salvage vil forsøge at trække det fri i morgen, torsdag den 21. marts.

Sejlrenden blev omlagt

Fragtskibet er 81 meter langt og sejler for Baltic Shipping Company. Skibet var på vej mod Kolding Havn, da det stødte på grund om morgenen torsdag den 7. marts.

Skibet er formentlig stødt på grund, fordi man har overset, at sejlrenden er blevet rykket i forbindelse med byggeriet.

Læs også
Italienske brobyggere mangler penge - nu låner de af staten
Læs også
Italienske brobyggere mangler penge - nu låner de af staten

Vejdirektoratets projektchef Niels Gottlieb har tidligere oplyst til TV2 ØST, at sejlrenden blev omlagt i midten af uge ni.

- Der blev opsat nye bøjer, som markerer, hvor man skal sejle, og søkortene er blevet opdateret, fortalte han.

Niels Gottlieb, projektchef ved Vejdirektoratet
Niels Gottlieb, projektchef ved Vejdirektoratet Foto: Mads Gudiksen - TV2 ØST

Søkortene er blevet opdateret, som de skal, understreger Niels Gottlieb, og Søfartsstyrelsen sender ugentligt opdateringer ud med søkort og informationer til søfarende.

- Og så er det skibenes pligt at holde sig opdateret på de ændringer, der måtte være i søkortene, fortæller han.

Læs også
Hvem arbejdede sammen med Kaj Dåsebøf, Pløkken og Kurtmis?
Læs også
Hvem arbejdede sammen med Kaj Dåsebøf, Pløkken og Kurtmis?

Hvorfor fragtskibet er sejlet ved den tidligere sejlrende vides fortsat ikke. Men ifølge projektchefen er det sandsynligt, at det er fordi kaptajnen ikke har fået opdateret søkortene.

- Men det er kaptajnen af skibet, der må udtale sig om det, siger Niels Gottlieb.

Den nye Storstrømsbro ventes klar for biler i 2025

  • Broen bliver cirka fire kilometer lang og indrettes med både vej og jernbane.

  • Jernbanen bliver i to spor med kørestrøm. Tog skal her kunne køre 200 kilometer i timen.

  • Vejen på broen bliver en tosporet landevej til 80 kilometer i timen.

  • Desuden får broen en gang- og cykelsti.

  • Broen forventes at være klar til biltrafikken i 2025 og jernbanetrafikken i 2027.

  • Den samlede pris for projektet med nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro er cirka 4,1 milliarder kroner.

  • Det er det italienske konsortium Storstrøm Bridge Joint Venture, SBJV, der bygger broen for den danske stat.

Hvis det lykkes at få bjærget skibet torsdag, bliver det sejlet ind til Vordingborg Havn, hvor en dykkerundersøgelse skal udelukke eventuelle skader på skroget.

Ifølge Forsvarskommandoen har Forsvaret et miljøskib på standby i nærheden, men der er ikke umiddelbar nogen risiko for forurening, vurderer Forsvarskommandoen.   


Nyhedsoverblik