Erhvervsforeninger drømmer om nyt industrimekka ved Sydmotorvejen

Der skal flere virksomheder og mere erhvervsliv langs Sydmotorvejen, hvis man spørger de lokale erhvervsforeninger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Spritnye og skinnende biler pryder langs glasfacaden ved motorvejsafkørslen til Vordingborg.

Biler suser allerede forbi i tusindvis hver eneste dag, og det er der forretningspotentiale i. Her har bilforhandleren Henrik Hansen Automobiler bygget et enormt salgshus, som for alvor kunne åbne for nye kunder, da der blev lempet på coronarestriktioner for butikker her i marts.

- Da muligheden for at flytte ind i industriområdet ved motorvejen opstod, så følte vi, at vi med Næstved og Vordingborg dækkede Sydsjælland rigtigt godt, siger Frederik Hansen, der driver autoforhandleren sammen med sin bror.

quote Vi var ikke rykket ind til selve byen, for vi synes ikke, området er særligt attraktivt.

Frederik Hansen, medejer, Henrik Hansen Automobiler.

Brødrene Hansen fra Næstved overtog deres fars butik i januar, en butik der indtil for nylig lå inde i selve Vordingborg. Den nye grund ved motorvejen var dog altafgørende for de to brødre.

- Vi var ikke rykket ind til selve byen, for vi synes ikke, området er særligt attraktivt, siger Frederik Hansen til TV2 ØST.

Stigende interesse for de grønne skilte

I Vordingborg Erhverv A/S mærker man den stigende interesse for at ligge langs E47. Ifølge erhvervsservicechef, Jens Damgaard, er der i de seneste fem år solgt 11 erhvervsgrunde i Vordingborg Kommune tæt på motorvejen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jens Damgaard, erhvervsservicechef, Vordingborg Erhverv A/S
Jens Damgaard, erhvervsservicechef, Vordingborg Erhverv A/S Foto: Tina Mortensen - TV2 ØST

Infrastrukturen er afgørende. Det ligger tæt på motorvejen, og det er lige imellem København og Femern i Tyskland, siger han.

Vordingborg Kommune har solgt cirka en tredjedel af de i alt 300.000 kvadratmeter i det nye industriområde.

Der er ikke nogen begrænsning på størrelser, så længe man køber over 1000 kvadratmeter, siger Jens Damgaard.

Faxe Kommune har solgt fem grunde langs motorvejen de seneste fem år, og det samme har Guldborgsund Kommune. I Lolland Kommune er der solgt fire erhvervsgrunde.

quote Herude ligger vi opad motorvejen, og så slipper vi for at komme ind i byen. Vi kan nu holde åbent i 24 timer i døgnet, uden at lastbilerne skal vække fru Hansen inde i Maribo.

Jacob Jacobsen, adm. Direktør ved SEW North Filtration.

I Maribo Erhvervspark er filter-producenten SEW North Filtration ved at bygge deres nye fabrik. I dag ligger virksomheden inde i byen, og det er upraktisk, da 90 procent af produktionen går til eksport:

- Der kommer jo masser af lastbiler. Herude ligger vi opad motorvejen, og så slipper vi for at komme ind i byen. Vi kan nu holde åbent i 24 timer i døgnet, uden at lastbilerne skal vække fru Hansen inde i Maribo, siger adm. direktør Jacob Jacobsen.

Virksomheden satser på, at det nye byggeri ved motorvejen er klar til sommer.

Vil være ligesom Trekantområdet

Mads Stærk, der er udviklingschef i Business Lolland-Falster, ser et stort potentiale langs motorvejsstrækningen på Lolland og Falster, især når den nye Femern-tunnel åbner i 2029.

Maribo Erhvervspark ligger godt ud til motorvejen, og der er ingen tvivl om, at det er en attraktiv placering. Business Park Falster er også et spændende område, for det er lige inden, motorvejen forgrener sig, siger han.

quote Tyskland er Danmarks største samarbejdspartner, og det er helt hul i hovedet ikke at lægge sig tæt på. Dét skal være her, eller det skal være i Sønderjylland.

Jacob Jacobsen, adm. direktør, SEW North Filtration.

Udviklingschefen lægger ikke skjul på, at der til tider bliver kigget langt mod Trekantområdet i Syd- og Sønderjylland, der er kendt for sine spirende erhvervs- og industriområder.

- Selvfølgelig er det områder, vi skæver til, når vi skal kigge på, hvordan vi skal gribe tingene an i denne del af landet, siger han.

Landdistriktsforsker ved Københavns Universitet, Hanne Tanvig, er dog mere tøvende i forhold til, om udviklingen kommer til at spire ligesom i Syd- og Sønderjylland:

- Da Trekantområdet blomstrede op i forbindelse med motorvejsudbygningen, der var det fordi, produktionsdanmark udviklede sig markant og havde enorme pladsbehov. Spørgsmålet er, om vi stadig har potentialet, når vi ser på dén del af Danmark anno 2021, siger hun.

Læs også
Politikere inviterer tangproducent til dialog om bøvl med miljøgodkendelser
Læs også
Politikere inviterer tangproducent til dialog om bøvl med miljøgodkendelser

Ifølge hende er det særligt produktionsvirksomhederne, der vil kunne drage fordele af motorvejssystemet. Den administrerende direktør fra SEW North Filtration i Maribo er overbevist om, at E47 er vejen frem for de danske virksomheder. 

- Tyskland er Danmarks største samarbejdspartner, og det er helt hul i hovedet ikke at lægge sig tæt på. Dét skal være her, eller det skal være i Sønderjylland, siger han.


Nyhedsoverblik