Efter års sporarbejde - nu er togstrækning klar til el

DSB kan nu indsætte eltog på et nyt ben af strækningen til Femern-forbindelsen. Det første el-tog kørte fra Vordingborg mandag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er virkelig rart. Vi har i nogle år skullet skifte i Næstved, og det har ikke været rart. Nu kan vi se, at der sker noget.

Sådan siger Mette Laurendz, der er pendlerrepræsentant for pendlerforeningen i Lundby.

Da toget mandag morgen klokken 06.31 kørte mod nord fra Vordingborg med to minutters forsinkelse, blev der nemlig skrevet et nyt kapitel i historien om togdrift på Sjælland. For første gang nogensinde kunne de nemlig tage et eltog mod nord.

quote Jeg oplever, at det er blevet mere stabilt, efter der er kommet eltog til

Liselotte Bruun Nielsen, passager, Næstved.

Toget kørte over Ringsted og Roskilde mod København, for til sidst at ende i Helsingør. 

Og selvom vognene bag lokomotivet var de samme som normalt, så var det helt anderledes, end man ellers har set. Der var nemlig tale om et eldrevet lokomotiv - og dagen markerer, at der nu kan køres med ellokomotiver helt til Vordingborg. 

Mette Laurendz er pendlerformand for Lundby.
Mette Laurendz er pendlerformand for Lundby. Foto: Morten Spuhr - TV ØST

- Jeg oplever, at det er blevet mere stabilt, efter der er kommet eltog til. Derfor er det fantastisk, at de skifter til el. Det kører bare, siger Liselotte Bruun Nielsen fra Næstved, der er passager i toget.

Liselotte Bruun Nielsen fra Næstved er glad for skiftet til eltog.
Liselotte Bruun Nielsen fra Næstved er glad for skiftet til eltog. Foto: Morten Spuhr - TV ØST

For Banedanmark er det lidt af en milepæl, at eltogene nu kan rulle mod Vordingborg. Det er nemlig et skridt nærmere klarmeldingen for jernbanen til Femern-tunnelen. 

- Det er en dejlig dag for Banedanmark. For hvert eltog, der bliver sat ind, så er der mindre CO2-udledning, siger Jette Aagaard, der er programdirektør for anlægsprogrammer og strøm hos Banedanmark.

Jette Aagaard er programdirektør for anlægsprogrammer og strøm hos Banedanmark.
Jette Aagaard er programdirektør for anlægsprogrammer og strøm hos Banedanmark. Foto: Morten Spuhr - TV ØST

Måtte stoppe i Næstved

Da DSB i december 2021 sendte det nye Vectron-ellokomotiv i drift, måtte de tage forbehold i køreplanen. En række strækninger var nemlig endnu ikke udstyret med de køreledninger, der skulle levere strøm til de nye eltog.

Her ses Vectron-ellokomotivet ankomme til Vordingborg klokken 06.32 mandag morgen.
Her ses Vectron-ellokomotivet ankomme til Vordingborg klokken 06.32 mandag morgen. Foto: Morten Spuhr - TV ØST

De nye lokomotiver, der har hele 8.700 hestekræfter gemt bag det rødmalede ydre, kunne derfor ikke køre til for eksempel Vordingborg, men måtte stoppe i Næstved. Passagerer fra både syd og nord måtte derfor skifte til et gammeldags dieseltog i Næstved.

Læs også
Elektrisk superlokomotiv er blevet langt mere driftssikkert - men der er stadig ikke tog til tiden
Læs også
Elektrisk superlokomotiv er blevet langt mere driftssikkert - men der er stadig ikke tog til tiden

Det er nemlig fortsat de eneste tog, der kan køre på strækninger uden elledninger. 

Kan kun køre få tog

Mandag kunne de nye lokomotiver endelig gå i drift mellem Næstved og Vordingborg - dog ikke på samtlige tog på strækningen.

Faktisk er det kun enkelte morgentog, der køres med ellokomotiver. De fleste tog på strækningen har nemlig Nykøbing Falster som endestation - og strækningen over Storstrømmen og Nordfalster bliver først elektrisk, når den nye bro åbner for togtrafik i 2027.

Læs også
I otte måneder har bommen drillet - derfor er det så svært at fikse
Læs også
I otte måneder har bommen drillet - derfor er det så svært at fikse

Derfor vil de fleste stadig blive mødt af dieseldrevne tog på strækningen.

Det er dog stadig en stor dag, siger kørelærer Alice Dyhr Funch Hansen, der mandag står med i førerkabinen i lokomotivet.

- Det er altid spændende, at vi får flere strækninger med under elnettet. Jeg håber, at det bliver bedre for miljøet.

Alice Dyhr Funch Hansen er kørerlærer hos DSB.
Alice Dyhr Funch Hansen er kørerlærer hos DSB. Foto: Morten Spuhr - TV ØST

Vectron-toget vil i fremtiden kunne give hurtigere transport for pendlerne. Toget kan nemlig starte hurtigere op efter et stop end de gammeldags lokomotiver.

Arbejdet med at sætte køreledninger op har været i gang i årevis. Hovedparten af indsatsen på strækningen mellem Næstved og Vordingborg blev dog udført i 2021.


Nyhedsoverblik