- Det er virkelig rart. Vi har i nogle år skullet skifte i Næstved, og det har ikke været rart. Nu kan vi se, at der sker noget.
Sådan siger Mette Laurendz, der er pendlerrepræsentant for pendlerforeningen i Lundby.
Da toget mandag morgen klokken 06.31 kørte mod nord fra Vordingborg med to minutters forsinkelse, blev der nemlig skrevet et nyt kapitel i historien om togdrift på Sjælland. For første gang nogensinde kunne de nemlig tage et eltog mod nord.
Jeg oplever, at det er blevet mere stabilt, efter der er kommet eltog til
Toget kørte over Ringsted og Roskilde mod København, for til sidst at ende i Helsingør.
Og selvom vognene bag lokomotivet var de samme som normalt, så var det helt anderledes, end man ellers har set. Der var nemlig tale om et eldrevet lokomotiv - og dagen markerer, at der nu kan køres med ellokomotiver helt til Vordingborg.
- Jeg oplever, at det er blevet mere stabilt, efter der er kommet eltog til. Derfor er det fantastisk, at de skifter til el. Det kører bare, siger Liselotte Bruun Nielsen fra Næstved, der er passager i toget.
For Banedanmark er det lidt af en milepæl, at eltogene nu kan rulle mod Vordingborg. Det er nemlig et skridt nærmere klarmeldingen for jernbanen til Femern-tunnelen.
- Det er en dejlig dag for Banedanmark. For hvert eltog, der bliver sat ind, så er der mindre CO2-udledning, siger Jette Aagaard, der er programdirektør for anlægsprogrammer og strøm hos Banedanmark.
Måtte stoppe i Næstved
Da DSB i december 2021 sendte det nye Vectron-ellokomotiv i drift, måtte de tage forbehold i køreplanen. En række strækninger var nemlig endnu ikke udstyret med de køreledninger, der skulle levere strøm til de nye eltog.
De nye lokomotiver, der har hele 8.700 hestekræfter gemt bag det rødmalede ydre, kunne derfor ikke køre til for eksempel Vordingborg, men måtte stoppe i Næstved. Passagerer fra både syd og nord måtte derfor skifte til et gammeldags dieseltog i Næstved.
Det er nemlig fortsat de eneste tog, der kan køre på strækninger uden elledninger.
Kan kun køre få tog
Mandag kunne de nye lokomotiver endelig gå i drift mellem Næstved og Vordingborg - dog ikke på samtlige tog på strækningen.
Faktisk er det kun enkelte morgentog, der køres med ellokomotiver. De fleste tog på strækningen har nemlig Nykøbing Falster som endestation - og strækningen over Storstrømmen og Nordfalster bliver først elektrisk, når den nye bro åbner for togtrafik i 2027.
Derfor vil de fleste stadig blive mødt af dieseldrevne tog på strækningen.
Det er dog stadig en stor dag, siger kørelærer Alice Dyhr Funch Hansen, der mandag står med i førerkabinen i lokomotivet.
- Det er altid spændende, at vi får flere strækninger med under elnettet. Jeg håber, at det bliver bedre for miljøet.
Vectron-toget vil i fremtiden kunne give hurtigere transport for pendlerne. Toget kan nemlig starte hurtigere op efter et stop end de gammeldags lokomotiver.
Arbejdet med at sætte køreledninger op har været i gang i årevis. Hovedparten af indsatsen på strækningen mellem Næstved og Vordingborg blev dog udført i 2021.