Betonklods på 12.000 ton flyder nu midt i Storstrømmen: - Alle er spændte

Efter to døgns spænding er det lykkedes at få slæbt brofundament til den nye Storstrømsbro i position og gjort fast. Nu skal det sænkes 18 meter ned i dybet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I løbet af natten til i dag begyndte et langsommeligt arbejde med stille og roligt at sænke den special-pram, hvorpå det enorme fundament til den nye Storstrømsbro står placeret midt i det strømfyldte farvand.

Fundamentet blev i løbet af søndagen trukket ud til den position, hvor fundamentet skal stå.

- I morges fortsatte man resten af sænkningen, og klokken kvart over et her til eftermiddag var prammen så langt nede, at fundamentet var frigjort og kunne flyde selv, fortæller Niels Gottlieb, der er projektchef på byggeriet af den nye bro hos bygherren, Vejdirektoratet.

Med fundamentet flydende kunne slæbebådene påbegynde arbejdet med at få det 12.000 tons tunge fundament – som er bygget af stål og beton – bragt det sidste stykke i position, hvor det skal sænkes 18 meter ned.

- Selve sænkningen sker ved at fylde ballasttanke og de 25 luftfyldte hulrum i fundamentet med vand. I hvert hjørne af fundamentet sidder en GPS-antenne til at styre sænkningen, og fundamentet skal lande på en gruspude på havbunden med 5 centimeters nøjagtighed. Det er en aktion, der godt kan kræve flere forsøg, siger Niels Gottlieb.

Søndag, hvor pram med fundament endnu ikke var påbegyndt nedsænkningen.
Søndag, hvor pram med fundament endnu ikke var påbegyndt nedsænkningen. Foto: Emilie Grav - TV2 ØST

Det er den over 100 meter høje pylon, brotårn, som skal bygges oven på fundamentet.

quote Det er gået rimelig hurtigt. Strømmen, det skal man have respekt for.

Brian Lorentz, tilsynsførende, Vejdirektoratet

I løbet af dette arbejde mandag eftermiddag opstod der kortvarigt udfordringer i det strømfyldte farvand.

Strømmen tog fat

TV2 ØST var med på en følgebåd, hvorfra det på radioen lidt efter klokken 14 lød, at strømmen havde fået godt fat i fundamentet, der er høj som en seks-etagers bygning, 42 meter lang og 24 meter bred.

- Det er et af de scenarier, man helst vil undgå, at den driver for langt væk, forklarede Brian Lorentz, der er tilsynsførende ved Vejdirektoratet.

- Det er gået rimelig hurtigt. Strømmen, det skal man have respekt for.

Snart efter fik slæbebåden Tessa dog tag i blokken – hvilket også satte sit præg på radiokommunikationen.

Der er forlydender om, at det var helt efter planen, at fundamentet gled med strømmen, for at få en bedre retning på blokken, så den kunne holdes på plads rette sted.
Der er forlydender om, at det var helt efter planen, at fundamentet gled med strømmen, for at få en bedre retning på blokken, så den kunne holdes på plads rette sted. Foto: Martin Stilling - TV2 ØST

- Jeg tror, alle er spændte, men der er ro på, og man kan også høre på radioen, at der ikke er heftig kommunikation eller nogen ting – så der er helt styr på, hvad man gør.

Det er ikke Vejdirektoratet selv, der står for at bygge broen, men i rollen som bygherre for det 4,1 milliarder kroner store statsbyggeri har den statslige styrelse indgået kontrakt med det italienske konsortium Storstrøms Bridge Joint Venture, SBJV.

Fem centimeters nøjagtighed 

Hele missionen med at flytte fundamentet fra anlægshavnen på Masnedø ud midt i Storstrømmen har krævet roligt vejr og strømforhold – noget som i forrige uge afstedkom flere aflysninger, efter at fundamentet blev sat på prammen for 11 dage siden.

Således var det først i går, tidligt søndag morgen, at pram og fundament kom afsted.

Siden er alt dog gået planmæssigt, siger Niels Gottlieb:

- I hovedtræk er det gået fuldstændig som planlagt. Vi er der, hvor vi har regnet med at være – måske plus-minus et par timer – men i det store billede kan vi ikke ønske os det væsentligt meget bedre, end hvor vi er nu.

Efter at fundamentet er trukket i position, skal det sættes fast til fire store betonankre på havbunden.

- Vi er ved at være der, hvor vi kan sige, den er ankret op, og hvor man kan gå ind i næste fase, som er sænkningen af selve fundamentet, siger Niels Gottlieb mandag sidst på eftermiddagen til TV2 ØST.

Dette arbejde er omgærdet af en enorm præcision. Fundamentet skal nemlig stå inden for fem centimeters nøjagtighed på bunden af Storstrømmen.

- Hvornår, sænkningen starter, er ved at blive afgjort. Men det bliver umiddelbart her tidlig aften, eller så venter man til i løbet af natten eller i morgen, forklarer projektchefen og tilføjer.

- Man ser igen på, hvornår strømforholdene er mest optimale.

Vejdirektoratets projektchef, Niels Gottlieb, forventer, at fundamentet i morgen vil være sat ned på rette plads.
Vejdirektoratets projektchef, Niels Gottlieb, forventer, at fundamentet i morgen vil være sat ned på rette plads. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

Når fundamentet er sat på plads, går arbejdet med at støbe den 102 meter højde pylon i gang.

Europas længste

Fra den færdigbyggede pylon skal der monteres 20 kabler, kaldet stag, til hver side, som skal bære brodækket med vej og jernbane hen over sejlrenden i 26 meters højde over Storstrømmens overflade.

Broen får på hver side af pylonen et frit spænd på 160 meter, hvor skibstrafikken skal passere.

Fra fundamentet skal den 100 meter høje pylon, brotårnet i midten som ses her, på den nye bro bygges.
Fra fundamentet skal den 100 meter høje pylon, brotårnet i midten som ses her, på den nye bro bygges. Foto: Vejdirektoratet

Den samlede bro bliver fire kilometer lang, og bliver dermed inden for landets grænser den tredjelængste bro – kun overgået af Østbroen og Vestbroen på Storebælt, som er henholdsvis 6,6 og 6,8 kilometer lange.

Den nye Storstrømsbro bygges som afløser for den gamle Storstrømsbro fra 1937, som skal rives ned, når den nye bro er færdig.

Den gamle Storstrømsbro fra 1937 skal rives ned, når den nye bro står færdig.
Den gamle Storstrømsbro fra 1937 skal rives ned, når den nye bro står færdig. Foto: TV2 ØST

Storstrømsbroen fra 1937 var i sin tid og flere årtier frem med sine 3,2 kilometer Europas længste kombinerede vej- og jernbanebro – en titel, som i dag bæres af Øresundsbroen, som forbinder Danmark med Sverige.

Den gamle Storstrømsbro er dog både for smal og for nedslidt til at klare trafikken til den nye Femern Bælt-forbindelse mellem Danmark og Tyskland, hvorfor Folketinget i 2013 besluttede at lade en ny bro opføre.