Lokal grafiker har designet årets Tour de France-plakat

Peter Ludvigsen fra Holbæk har designet årets Tour de France-plakat, som er bygget op af flere tusinde cirkler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Det er langt fra alle, der får lov til at lave en Tour de France-plakat.

Men den titel kan Peter Ludvigsen fra Holbæk nu skrive på sit CV. I efteråret vandt han nemlig opgaven, hvilket blev afsløret i Paris.

- Inden for mit felt som grafisk designer er det stort. Der er det nok noget af det største, man kan. Jeg peeker, kan man sige, med den her opgave, fortæller Peter Ludvigsen.

Læs også
Vild cykelforlystelse er klar - nu kan du cykle 10 meter over jorden
Læs også
Vild cykelforlystelse er klar - nu kan du cykle 10 meter over jorden

Sammen med to lokale cykelikoner er den store plakat udstillet på Holbæk Museum. Den er 1,75 meter bred, 2,40 meter høj og er bygget op af helt præcis 3.025 cirkler.

- Inspirationen til det fik jeg jo af selve Tour de France-logoet, hvor der indgår et cykelhjul. En rund cirkel. Nogen siger, at det minder lidt om boblerne i champagne.

Er vippet 18 grader

Man kan også fristes til at tro, at den grafiske designer selv har nydt et par glas bobler under tilblivelsen. Hele billedet er nemlig vippet 18 grader.

- De kører ikke ligeud. Det går lidt op ad bakke, og det gør det i 18 grader, fordi alt Tour de Frances øvrige materiale står i en vinkel på 18 grader. Alt hvad de laver af brochurer og PR-materiale, forklarer den grafiske designer.

Plakaten hænger også i Holbæk Sportsby. Den er placeret hele fem meter over gulvet med en særlig gestus til de tre danske etaper, da et lille dannebrosflag kan spottes på en af rytternes trøjer.

Plakaten er inspireret af Tour de France-logoet, hvor der indgår et cykelhjul.
Plakaten er inspireret af Tour de France-logoet, hvor der indgår et cykelhjul. Foto: Frederikke Dammark - TV2 ØST

Peter Ludvigsen håber, at hans bidrag vil være med til at skubbe cykelfesten i gang.

- Jeg vil jo egentlig gerne have, at man kommer i godt humør, og at man får lyst til at se cykelløb. Det er jo i virkeligheden det, den er garant for, den stemning der er omkring så stort et løb som Tour de France.

Den grafiske designer har i alt lavet 15 udkast med forskellige justeringer, inden den endelig plakat blev godkendt.