SF og Venstre efter debat om Østbanen: - Det var et stort skridt i den rigtige retning

Østbanen er tæt på at blive reddet. Det mener flere politikere efter en debat i Folketinget tirsdag aften.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Debatten i Folketinget trak ud til sent tirsdag aften, men der var også vigtige ting at diskutere. 

SF og Venstre havde inviteret til en såkaldt forespørgsel, hvor det skulle diskuteres, hvordan man kan fremtidssikre lokalbanerne, og hvordan dette i så fald skal finanseres. 

Dette er højaktuelt på Østbanen, der forbinder Faxe, Stevns og Køge Kommuner. Her er skinnerne så slidte, at der både er taget sæder ud af togene, og hastigheden er sat ned, for at mindske slidtagen. 

Østbanen er Region Sjællands ansvar, men de har ikke de 510 millioner kroner, det ville koste at renovere skinnerne. De har derfor spurgt om hjælp. Indtil nu her regeringen sagt nej, det er Region Sjællands eget problem.

quote Vi fik presset regeringen fra begge sider, nærmest som en citron

Jacob Jensen (V)

Men nu ser det ud til, at hjælpen er på vej. SF og Venstre har tidligere kæmpet for, at regeringen skal hjælpe lokalbanerne, og det ser med overvejende sandsynlighed ud til at lykkedes.

- Vi fik presset regeringen fra begge sider, nærmest som en citron. Der kom ikke sure dropper ud, der kom faktisk noget ud af det, vi kunne bruge, fortæller Jacob Jensen (V) på baggrund af tirsdagens debat.

Også SF's transportordfører, Anne Valentina Berthelsen, er glad efter debatten.

- Vi fik en betydelig indrømmelse fra regeringen til sidst. Vi landede en tekst, der siger, at regeringen skal fremlægge en løsning for lokalbanerne og helst i de nuværende infrastrukturforhandlinger. Tidligere har de ikke ville indrømme noget som helst, siger Anne Valentina Berthelsen (SF).

Vedtagelsestekster til afstemning

Under en forespørgsel i Folketinget, vil der blive fremstillet en række forslag til vedtagelse, de såkaldte vedtagelsestekster. Her vil der blive valgt én vedtagelsestekst, der efterfølgende skal stemmes om.

Forud for tirsdagens debat havde Venstre blandt andet fremlagt, at de mener, at regeringen bliver nødt til at skal finde penge til lokalbanerne, herunder Østbanen, selvom det er regionernes eget ansvar. Her forslår de, at pengene eventuelt kan findes i de kommende økonomiforhandlinger mellem regeringen og Danske Regioner, der begynder før sommerferien.

Regeringen kom dog også med deres eget bud på en vedtagelsestekst, der ifølge Jacob Jensen og Anne Valentina Berthelsen, kom i sidste øjeblik. I vedtagelsesteksten stod der følgende:

"Folketinget konstaterer, at regeringen i forbindelse med de igangværende infrastrukturforhandlinger vil fremlægge et oplæg til mulig prioritering af skinnenettet til Østbanen og andre lokalbaner."

quote De øvrige lokalbaner skal jo også have nye skinner på et tidspunkt

Anne Valentina Berthelsen (SF), transportordfører

Et god skridt på vejen, mener Anne Valentina Berthelsen. 

- Lokalbanerne er en af SF's hovedprioriteter. Regeringen vil nu fremlægge et bud på en model i forbindelse med infrastukturforhandlingerne. Det er også den model, vi har foreslået. Men vi skal have øget vedligeholdelsestilskuddet. Det er fint nok, man får en anden fordelingsnøgle mellem regionerne, men hvis der er ikke nok penge samlet set, så går det ikke. De øvrige lokalbaner skal jo også have nye skinner på et tidspunkt, siger Anne Valentina Berthelsen.

Også Jacob Jensen vil gerne se den endelige model, ellers har han og Venstre sit eget bud på en løsning.

- Hvordan den model kommer til at se ud, altså om der er nye penge i, eller om de flytter rundt på penge, de allerede har givet i forvejen, det ved jeg ikke. Det må vi vente at se under forhandlingerne, siger Jacob Jensen og fortsætter:

- Vi kom fra et udgangspunkt, hvor regeringen sagde nej nej nej, til i går, hvor de for første gang sagde, at vi bliver nødt til at finde en løsning, og vi vil gerne komme med en model til, hvordan det kan løses. Det er så det, vi afventer nu. Så må vi forhandlingsmæssigt se, om det er i orden, og hvis ikke det er det, så må vi pålægge dem det i forbindelse med regioernes økonomiaftale, der kommer til juni måned, siger Jacob Jensen og henviser til deres egen vedtagelsestekst.

Afstemningen om regeringens vedtagelsestekst finder sted torsdag klokken 10.00.

Infrastrukturforhandlingerne er i gang og forventes af fortsætte indtil sommerferien.

I alt har de fem regioner ansvaret for 13 lokalbaner med en samlet længde på 482 kilometer.