Diskussionerne om Østbanen fortsætter - Venstre vil finde flertal udenom regeringen

Der er fortsat politisk uenighed om, hvordan nye skinner til Østbanen skal finansieres. Nu vil Venstre presse regeringen til at finde midlerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Skinnerne på Østbanen er slidte og skal udskiftes, men hvem skal finde pengene?

Det er lige nu omdrejningspunktet i en diskussion på Christianborg. 

Tirsdag fortsætter diskussionen efter Venstres Jacob Jensen og SF's Anne Valentina Berthelsen har sendt en forespørgsel til transportminister Benny Engelbrecht (S).

- Vi gør det, fordi vi kan se, at Østbanen står overfor at skulle udskifte skinnerne. Det skulle helst have været i går og ikke i morgen. Vi kan også se, at regionen ikke har pengene til en ekstraordinær udskrivning på i omegn af en halv milliard kroner, som det er anslået, at det vil koste. Derfor bliver vi nødt til at handle politisk, og når vi kan konstatere, at regeringen ikke er specielt velvillig i de her spørgsmål, så bliver vi nødt til at sætte tommeskruerne på, siger Jacob Jensen (V) tirsdag eftermiddag forud for mødet. 

Udtjente skinner

Diskussionen om togskinnerne på strækningen mellem Stevns og Roskilde er dog ikke ny. Faktisk har Østbanens skinner været på den politiske dagsorden i mange år.

Skinnerene er nemlig så slidte, at de for længst skulle havde været skiftet. Flere gange siden 2012 har man forsøgt at forlænge skinnernes levetid, blandt andet ved at udtage sæder for at gøre togene lettere og nedsætte hastigheden for at mindske slidtagen. 

I 2017 slog en rapport ydermere fast, at skinnerne er tyndslidte, men pengene mangler til nye skinner. 

Læs også
SF og Venstre går til høring om Østbanen dybt uenige om finansiering
Læs også
SF og Venstre går til høring om Østbanen dybt uenige om finansiering

Det er Region Sjælland, der har ansvaret for lokalbanen, men de har altså ikke de anslåede 510 millioner kroner, det vil kræve for at renovere skinnerne. 

Regionerne modtager i forvejen et tilskud til lokalbanerne, men dette er altså ikke dækkende, mener Region Sjælland.

- Vi taler om et efterslæb. Det tilskud, vi får af staten til at vedligeholde Østbanen, baserer sig på gamle beregninger fra før 2009, forklarede Heino Knudsen (S) i slutningen af 2019.

Prisen for renoveringen er simpelthen for høj.

- Det har vi ikke pengene til, og det gør, at vi ikke bare kan sætte en sporrenovering i gang, sagde Heino Knudsen. 

Artiklen fortsætter under grafikken.

Grafik: Lonni Christiansen & Nick Abildgaard

På den anden side står regeringen, der fastslår, at Østbanen er Region Sjællands ansvar, og regionen har fået penge til renoveringen. 

- Det er imidlertid regionerne, der har ansvaret for drift og vedligehold af privatbanerne, og regionerne modtager årligt tilskud til denne opgave, skrev transportminister Benny Engelbrecht (S) i starten af december 2020.

Han påpegede desuden, at regionen modtager både investeringstilskud til privatbanerne og bloktilskud til regionernes udvikling. Det er bare tilsyneladende ikke nok, mener Jacob Jensen.

- Det er regionerne, der har ansvaret for lokalbanerne, men når regionernes tilskud fra staten kun dækker de årlige løbende vedligeholdelsesudgifter, og ikke når der kommer en ekstraordinær udgift, som når der skal skiftes skinner. Det er derfor, vi siger til regeringen, at nu bliver de nødt til at komme frem på banen og prioritere det her, siger Jacob Jensen.

Forespørgsel skal danne flertal udenom regeringen

Det er i dette lys, at diskussionerne tirsdag igen fortsætter på Christinaborg.

Anne Valentina Berthelsen og Jacob Jensen har før sat Østbanens udfordringer på den politiske dagsorden. Så sendt som i februar var de medvirkende til, at der blev afholdt en høring om lokalbanerne, deres drift, og hvordan man skulle sørge for deres vedligehold. Høringen havde til formål at lægge pres på regeringen og få dem til at skaffe den nødvendige finansiering.

Nu øges presset yderligere. Men aftenens forespørgsel vil Venstre, sammen med SF, forsøge at finde et flertal, der dermed pålægge regeringen at finde midler til lokalbanerne, herunder Østbanen.

- Nu skal vi have forhandlingerne i Folketingsalen i dag, og så fremsætter vi vores forslag til vedtagelse, hører hvad de andre partier har af synspunkter, og så håber vi, at der vil være et flertal, eventuelt rundt om regeringen, som vil pålægge regeringen at finde de midler, der skal til, således at Østbanen og andre lokalbaner kan udskifte deres skinner, når det nu er nødvendigt at gøre så hurtigt som muligt, siger Jacob Jensen.

Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget


Ifølge Venstre kan midlerne med fordel findes på de forhandlinger, der starter i løbet af maj eller juni. Her skal regeringen og Danske Regioner nemlig diskutere næste års økonomi.

- Det kunne passende ske på de årlige økonomiforhandlinger, som finder sted her før sommerferien mellem regeringen og Danske regioner. Der kan man som regeringen prioritere midler til lokalbanerne, sådan at regionerne har det at planlægge efter i de kommende år, siger Jacob Jensen og fortsætter:

- Pengene skal altid tages et sted fra, men det er den siddende regeringens ansvar at lave en ramme for økonomien - både den ramme, man skal arbejde med indenfor sundhedsområdet, men også den ramme som regionerne skal arbejde med indenfor de øvrige opgaver, herunder at drive lokalbaner som Østbanen eksempelvis. Derfor er det en prioritering, som regeringen skal finde i det samlede statsbudget, indenfor den ramme som regionerne får at arbejde efter, sigerJacob Jensen.

Ifølge Region Sjælland skal finansieringen være på plads inden 1. juli i år. Folketinget skal til afstemning om forespørgslen på torsdag formiddag. 

I alt har de fem regioner ansvaret for 13 lokalbaner med en samlet længde på 482 kilometer.


Nyhedsoverblik