Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år

Langsommere tog på Østbanen bliver alt andet end kortvarig for de over en million pendlere, som hvert år bruger banen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Pendlerne på Østbanen kan godt begynde at lære sig den nye køreplan uden ad.

For de nye rejsetider kommer til at gælde længe. Meget længe. Tidligst om to og et halvt år vil der kunne være nye skinner på plads.

Søndag blev hastigheden for tog på Østbanen reduceret fra 100 kilometer i timen til 75 kilometer i timen.

Ændringen giver op mod syv minutters længere rejsetid – eller over et helt år, hvad der svarer til to døgn ekstra i lokaltoget på Østbanen. Foruden længere rejsetid skal de rejsende også forberede sig på togskifte og færre afgange.

quote Det her er ikke eksakt videnskab

Carsten Krabbe, direktør for regional udvikling og øverst ansvarlig for Østbanen

Langsommere tog er en direkte konsekvens af, at de næsten 40 år gamle skinner er slidt ned. At renovere banen vil imidlertid tage op mod to og et halvt år. Det blev præsenteret på mandagens borgermøde på Hårlev Kro.

Nye skinner har lange udsigter

Renoveringen af Østbanen vil bestå af tre faser - en programfase, en projekteringsfase og en udførelsesfase - der til sammen vil vare op mod to og et halvt år. Med andre ord bliver det først en dag i foråret eller sommeren 2022, at man igen kan sætte hastigheden op til 100 kilometer i timen.

Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane
Læs også
Første arbejdsdag med ny køreplan - pendlere er frustrerede over længere rejsetid på nedslidt Østbane

Dette vil dog betyde, at arbejdet sættes i gang her og nu, og dette er der på nuværende tidspunkt ikke udsigt til.

På et møde i Regionsrådet den 4. november 2019 blev det vedtaget, at arbejdet med en mulig sporrenovering indledes. Der er dermed ikke truffet beslutning om igangsættelse af projekterings- og udførelsesfasen, fremgår det af referatet.

Region Sjælland, som ejer banen, har nemlig ikke de 660 millioner kroner, som det vil koste at renovere Østbanen.

Artiklen fortsætter under grafikken.

Grafik: Lonni Christiansen & Nick Abildgaard

Forsøgte at mobilisere borgere

I går, mandag, blev der både blandt pendlerne på Østbanen om morgenen og på et velbesøgt borgermøde samme aften udtrykt frustration over de forringede rejseplaner.

Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget
Borgermøde Hårlev Østbane
Læs også
Borgermøde om Østbanen – kroen i Hårlev var proppet som morgentoget

Håbet med mødet fra Region Sjælland var at sende et klart signal til Christiansborg om, at politikerne her finder de mange millioner kroner, det vil koste at renovere Østbanen.

- Jeg tror, man skal acceptere, når vi taler så store investeringer i renoveringer, er det først, når vi står helt ude på kanten, at den oprigtige politiske opbakning på Christiansborg bliver vist, sagde regionsrådsformanden efter mødet.

Situationen kunne være undgået

Situationen med de langsommere tog kunne formentlig have været undgået, hvis ellers Region Sjælland havde handlet i tide. Det medgiver man hos regionen, hvor Carsten Krabbe, direktør for regional udvikling og øverst ansvarlig for Østbanen, siger:

- Det her er ikke eksakt videnskab, og vi har ikke haft de økonomiske muligheder for at gennemføre renoveringen tidligere. Det er klart, hvis vi havde haft det, og vi havde igangsat dette tidligere, kunne vi have gennemført en renovering af Østbanen tidligere, siger han.

quote Det tilskud, vi får af staten til at vedligeholde Østbanen, baserer sig på gamle beregninger fra før 2009

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Allerede i 2011 blev der hevet sæder ud af togene på Østbanen. En kombination af slidte skinner, nye tog og større hastighed afstedkom dette. Seks år senere slog en rapport fra ingeniørvirksomheden Rambøll endegyldigt fast, at skinnerne på Østbanen er slidt helt i bund.

Ny bane på bekostning af busser

Region Sjælland fremførte ved borgermødet mandag aften, at den manglende økonomi til at renovere Østbanen skyldes, at det bloktilskud, som regionen modtager fra staten hvert år til blandt andet vedligehold af lokalbanerne, er for lille.

- Vi taler om et efterslæb. Det tilskud, vi får af staten til at vedligeholde Østbanen, baserer sig på gamle beregninger fra før 2009, forklarede Heino Knudsen. 

Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid
Østbanen
Læs også
Tog sænker farten på nedslidt Østbane - pendlere får over to døgns længere rejsetid

Region Sjælland modtager hvert år bloktilskud fordelt på 36 millioner kroner i investeringstilskud til privatbanerne foruden 476 milioner kroner til reigonal udvikling. Disse penge må også bruges til privatbanerne.

Ifølge regionen har den forrige regerings erhvervsfremmereform været med til at gøre økonomien trang i regionen, der opgør reformen til et samlet underskud på 40 millioner kroner.

Pengene er blandt andet fundet ved at spare på busdriften. Og skal regionen finde penge i det eksisterende budget, vil det koste flere busruter.

Regionen anslår, at det vil koste yderligere 30 millioner kroner om året at renovere Østbanen.

VIDEO: Se, hvordan pendlerne på Østbanen modtog de nye køreplaner mandag morgen.

 

Nyhedsoverblik