Bombe under nedslidt Østbane - renovering kan løbe op i over en milliard

Østbanen bliver mere end dobbelt så dyr at renovere. Det viser sig efter projektet har været i udbud.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I disse dage sidder forligskredsen bag transportforliget og forhandler, hvor mange penge, der skal afsættes til renoveringen af den nedslidte Østbane, som kører igennem Stevns, Faxe og Køge Kommuner.

Men allerede inden det er afgjort, har Region Sjælland modtaget en bombe under projektet. 

-  Det er en mavepuster. Jeg reagerede med stor frustration. Og jeg må indrømme, at jeg sagde et bandeord eller to, siger regionsrådsformand, Heino Knudsen (S). 

quote Jeg må indrømme, at jeg sagde et bandeord eller to

Heino Knudsen (S), regionsrådsformand, Region Sjælland

Mandag meddelte Lokaltog og Movia på et forretningsudvalgsmøde i Region Sjælland, at projektet vil blive dobbelt så dyrt, som først antaget. 

- Tingene stiger i øjeblikket, men at Østbanen skulle blive mere end dobbelt så dyr som tidligere estimerede af vores rådgivere, det var der ingen, der havde set komme, siger Heino Knudsen. 

Indtil nu har de forventede udgifter været på 510 millioner kroner, men efter projektet har været i udbud, er prisen blevet markant anderledes. Sporrenoveringen vil komme til at koste 1,1 milliard kroner. 

Skal i arbejdstøjet

I et notat fra forretningsudvalgsmødet fremgår det, at Lokaltog og Movia vurderer, at stigningen er udtryk for den generelle situation med de stigende anlægs- og entreprenøropgaver. 

Derfor skal Region Sjælland i samarbejde med Lokaltog og Movia nu finde ud af, hvordan de skal løse problemerne med den nedslidte Østbane. 

- Vi skal i arbejdstøjet nu. Det er en melding, der sætter vores opgave i en ny situation, som vi ikke har en færdig løsning på på nuværende tidspunkt. 

Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år
Læs også
Sneglefart på Østbanen vil stå på i mindst to år

I notatet fremgår det, at Lokaltog og Movia arbejder på at forhandle med tilbudsgiverne samt en revurdering af projektet.

- Man skal kigge på, om man for eksempel kan lave noget af projektet i deletaper, der hvor det er mest pressende. Der er mange ting i gang nu, men jeg har i sagens natur ikke de færdige løsninger, siger Heino Knudsen. 

Men det er ifølge regionsrådsformanden afgørende, at man finder en løsning på den ene eller anden måde. 

- Vi har mere end en million pendlere på Østbanen, som er afhængig af den strækning. Vi vil sikre Østbanens fortsatte drift og renoveringen af skinnerne, siger Heino Knudsen.

Østbanens økonomi stadig usikker

Østbanens økonomi er stadig oppe i luften. I et transportforlig er der afsat 700 millioner kroner til en særlig pulje, der skal fordeles mellem lokalbanerne.

Forventningen var at en stor del af den skulle gå til Østbanen. Men ifølge Anne Valentina Berthelsen (SF) tog forhandlingerne en drejning, og der var risiko for, at Østbanens redningskrans bliver noget mindre end først håbet.

Læs også
SF'er råber op - frygter borgerlige partier løber fra aftale om Østbanens redning
Læs også
SF'er råber op - frygter borgerlige partier løber fra aftale om Østbanens redning

Men Heino Knudsen og forretningsudvalget i Region Sjælland forventer ikke, at den nye oplysning vil påvirke den nuværende forhandling. 

- Det burde sætte projektet i en bedre position. Den pulje er afsat på grund af Østbanen. Det er ude af alles hænder, at priserne har ændret sig så markant. Jeg har ingen forventning om, at det stiller projektet dårligere i forhold til forhandlingerne på Christiansborg, siger han.

Region Sjælland har orienteret forligspartierne og transportministeren om den nye pris for renoveringen.