Skifter magten i Sorø kan budgetteret omfartsvej blive fortid

En omfartsvej om Tersløse er igen kommet på budgettet i Sorø Kommune. Kommer Anne Madsen (S) til magten, vil hun undersøge, om en anden løsning er svaret på de trafikale udfordringer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I SuperBrugsen på Frederiksberg var der torsdag aften dækket på til valgdebat. Her mødte Socialdemokraternes borgmesterkandidat Anne Madsen den nuværende borgmester Gert Jørgensen (K) i debatprogrammet Dit Valg på TV2 ØST.

Et af emnerne, som de to kandidater diskuterede, var den både elskede – og berygtede omfartsvej rundt om Tersløse, som har været på kommunens tegnebræt siden 2016.

I 2018 blev der afsat 47 millioner kroner til projektet, som ifølge beregninger skulle kunne lede mere end halvdelen af de 7000 biler og lastbiler, der dagligt kører ad Holbergsvej, udenom Tersløse by.

quote Hvis vi skal bruge så vildt mange penge, for det er mange anlægskroner i Sorø Kommunes budget, så skal det være en hel løsning

Anne Madsen (S), borgmesterkandidat, Sorø Kommune

Men året efter – i november 2019 – blev udsigterne til at få ledt trafikken en anden vej sparket til hjørne.

Jordbundsprøver viste, at finansieringen af vejen ville ende på en pris i nærheden af 80 millioner kroner – altså med en næsten dobbelt så dyr regning, som planlagt.

- Lige op mod et valg, lige op mod et budget, så viste det sig, at man kunne halvere prisen, så nu passer det ind i budgettet. Det er da pudsigt, at i en tid, hvor vi ved, at byggemarkedet er fuldstændig overophedet, hvor det er svært at få håndværkere, og materialerne er dyre, så kan vi simpelthen halvere prisen, lød det i aftenens debat fra Anne Madsen (S).

I det seneste budgetforlig, som faldt på plads i Sorø den 12. oktober i år, fremgår det, at der er afsat næsten 48 millioner kroner til omfartsvejen, hvor byggeriet efter planen skal begynde i 2024. 

Et flertal i kommunalbestyrelsen i Sorø Kommune besluttede i oktober, at den omdiskuterede omfartsvej øst om Tersløse skal begynde i 2024. I budgettet er der afsat 47,9 millioner kroner til budgettet.
Et flertal i kommunalbestyrelsen i Sorø Kommune besluttede i oktober, at den omdiskuterede omfartsvej øst om Tersløse skal begynde i 2024. I budgettet er der afsat 47,9 millioner kroner til budgettet. Foto: Grafik: Nick Abildgaard - TV2 ØST

Budgetforliget blev indgået mellem Konservative, Venstre, Dansk Folkeparti og Frigængerne. Blandt andre socialdemokraterne, med Anne Madsen i spidsen, står uden for aftalen.

- Nu har flertalsgruppen afsat 48 millioner kroner til projektet. Det er det, som de rådgivere, vi har brugt, har skudt på, det kommer til at koste, lyder svaret fra Gert Jørgensen.

Kan borgerne være sikker på, at den kommer i 2024?

- Jeg kan ikke love noget, det skal man aldrig gøre. Men det er sådan, at vi bliver nødt til at regne med det, vores rådgivere beregner på. Vi er jo lægfolk, vi er ikke ingeniører, lyder svaret fra Gert Jørgensen.

Går til valg på en anden omfartsvej

I aftenens debat kom det frem, at det kan være afgørende, hvor borgerne i Sorø sætter deres stemme til kommunalvalget den 16. november, hvis man er for den østlige omfartsvej.

Anne Madsen, hvis du kan samle et flertal efter valget, er du så parat til at smide den her plan helt væk?

- Så er jeg i hvert fald parat til, at vi får lavet nogle beregninger på den sydvestlige omfartsvej. Vi har faktisk bedt om den i 5-6 år. Og har ikke fået en beregning på det. Vi fik at vide, at den var for dyr, meget dyre end den østlige. Så blev der lavet beregninger på den østlige, som viste sig at den blev næsten dobbelt så dyr, som man i første omgang havde tænkt, og så blev den sparket til hjørne, siger Anne Madsen.

Læs også
Det kan afgøre valget i Sorø Kommune
Læs også
Det kan afgøre valget i Sorø Kommune

Ifølge Anne Madsen vil den østlige omfartsvej, der er planer om, ikke lede den tunge trafik som lastbiler uden om byen.

- Hvis vi skal bruge så vildt mange penge, for det er mange anlægskroner i Sorø Kommunes budget, så skal det være en hel løsning, og skulle vi så vente et par år eller tre mere for at få den fulde løsning, så gjorde vi gerne det, siger Anne Madsen.

- Det er korrekt, at vi kun får fjernet omkring 55 procent af trafikken igennem Tersløse fra Dianalund, men det her handler ikke kun om Tersløse, det handler så sandelig også om Dianalund bymidte, lyder det fra Gert Jørgensen.

quote Jeg kan ikke love noget, det skal man aldrig gøre

Gert Jørgensen (K), borgmester, Sorø Kommune

Socialdemokraten peger på, at den nuværende løsning - en østlig omfartsvej på 47,9 millioner kroner - er en anden end den, der tidligere har været planlagt. Blandt andet bliver vejen smallere end først planlagt.

Er det en skrabet løsning?

- Det kan man godt sige. Det er helt rigtigt, hvad Anne siger, at bredden på vejen er mindre, der er også en lavere hastighed beregnet til det, der er også billigere afvandingsløsninger. Vi betaler nogle rådgivere, som nogle gange er gode, og andre gange ikke er gode, men det er det bedste, vi kan få. Og der er jo lavet et bud på, hvad den her sydvestlige omfartsvej også skal være, lyder meldingen fra Gert Jørgensen.

- Skulle der ske noget, som Anne siger, at vi får et bud, og det skal koste 100 millioner kroner - så har vi ikke råd til det, og så lader vi det ligge indtil videre. Og så er jeg enig med Anne i, at det bimler og bamler på anlægssektoren i øjeblikket, og priserne på varerne stiger, så jeg er glad for, at vi ikke skal ud og have priserne lige nu.


Nyhedsoverblik