Metrotog fragtet over Storebælt - broen kunne give sig 20 centimeter

Det første af i alt 34 københavnske metrotog på 59 tons og 39 meters længde blev natten til lørdag bugseret over Storebælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En særtransport lidt ud over det sædvanlige begav sig først på natten til lørdag ud på broen over Storebælt. 

På ladet af den 48 meter lange blokvogn stod der nemlig et 39 meter langt metrotog. Alene toget vejede 59 tons, oplyser Metroselskabet, der ejer toget.

quote Man har været nødt til at lægge lygtepæle ned, for at den overhovedet kan komme ud

Jakob Keinicke Sørensen, chef for aktiver og vedligehold, Metroselskabet.

Ifølge Sund & Bælt, der driver forbindelsen mellem Sjælland og Fyn, kan broen give sig helt op til 20 centimeter ved en transport af denne kalliber.

Storebæltsbroen er bygget til at klare en sådan belastning, men det stiller andre krav til sikkerheden på broen, når en så stor transport skal køre over, fortalte pressechef Lene Gebauer Thomsen fredag til TV2 ØST:

- En transport i den størrelse kører over broen med 10-20 kilometer i timen. Derfor er der også bestilt kørsel fra vores side, som følger transporten hele vejen over forbindelsen.

Sund & Bælt oplyser, at en transport i denne størrelsesorden koster 4.950 kroner.
Sund & Bælt oplyser, at en transport i denne størrelsesorden koster 4.950 kroner. Foto: René Lind - Lind Foto

Og det er ikke nogen billig tur.

Sund & Bælt oplyser, at en transport i denne størrelsesorden koster 4.950 kroner. Til sammenligning koster det 192 kroner at køre over broen i en almindelig personbil.

På vej til Holland

Metrotoget, der altså tog turen over broen i stedet for – som tog normalt gør på Storebælt – gennem tunnelen, er et af de første metrotog fra undergrundsbanen i København, som blev taget i brug tilbage i 2002.

quote Vi opnår noget, der næsten svarer til et nyt, ved at få moderniseret de elementer, som er nedslidt

Jakob Keinicke Sørensen, chef for aktiver og vedligehold, Metroselskabet.

Men nu er toget ligesom 33 tilsvarende metrotog ved at være udtjent. Faktisk er de ifølge Jakob Keinicke Sørensen, der er chef for aktiver og vedligehold i Metroselskabet, efter samlet 95 millioner kørte kilometer ude over deres forventede levetid.

Toget på blokvognen over Storebælt var dog ikke på vej til skrot. Metroselskabet har nemlig besluttet sig for at renovere og modernisere hele flåden.

Jakob Keinicke Sørensen, chef for aktiver og vedligehold i Metroselskabet. Han fortæller det er bedre for både økonomi og miljø at renovere og opdatere de gamle metrotog.
Jakob Keinicke Sørensen, chef for aktiver og vedligehold i Metroselskabet. Han fortæller det er bedre for både økonomi og miljø at renovere og opdatere de gamle metrotog. Foto: Privatfoto

- Alternativet var at købe helt nye tog, men vi har ud fra en miljømæssig og økonomisk synsvinkel vurderet, at det var bedst at modernisere de tog, vi har, siger Jakob Keinicke Sørensen og tilføjer:

- Vi opnår noget, der næsten svarer til et nyt tog, ved at få moderniseret de elementer, som er nedslidt, plus vi får lavet nogle forbedringer for vores passagerer.

Læs også
Så meget vil det koste at gøre Storebæltsbroen gratis
Læs også
Så meget vil det koste at gøre Storebæltsbroen gratis

Opgaven med at levetidsforlænge de københavnske metrotog er blevet tildelt virksomheden Alstom, der blandt andet har et stort værksted i Rotterdam, Holland.

Det er her, at de i alt 34 metrotog fra den danske hovedstad i de kommende år skal renoveres.

Turen gik fredag aften fra Metroselskabets værksted i København via Storebæltsbroen til Esbjerg. Her kører hele vogntoget om bord på en færge, som sejler til Zeebrugge i Belgien, hvorfra turen fortsætter ad landvejen til Rotterdam i Holland.
Turen gik fredag aften fra Metroselskabets værksted i København via Storebæltsbroen til Esbjerg. Her kører hele vogntoget om bord på en færge, som sejler til Zeebrugge i Belgien, hvorfra turen fortsætter ad landvejen til Rotterdam i Holland. Foto: Søren Hytting / Metroselskabet

Og her er det så, at turen over Storebæltsbroen kommer ind i billedet. For et metrotog kan ikke uden videre, som man måske ellers skulle tro, køre på skinnerne fra Danmark til Holland.

Derfor er specialister i store transporter blevet hyret ind, fortæller Jakob Keinicke Sørensen.

- Det er jo en kæmpe transport. Normalt, når man transporterer et tog (på vej, red.), bliver det jo splittet ad, men her kører vi den af sted i et stykke.

Specialtransporten minder om et stort fejeblad, indrettet med skinner, som toget kan trækkes direkte op på fra sporene ved Metroselskabets værksted i København.
Specialtransporten minder om et stort fejeblad, indrettet med skinner, som toget kan trækkes direkte op på fra sporene ved Metroselskabets værksted i København. Foto: Søren Hytting / Metroselskabet

Den lange transport var dog ikke uden videre at få ud på vejen.

- Man har været nødt til at lægge lygtepæle ned, for at den overhovedet kan komme ud, fortæller Jakob Keinicke Sørensen.

Og da transporten først var nået ud på vejen, foregik turen til Esbjerg med 50 kilometer i timen.

Læs også
Se de vilde billeder - Storebæltsbroen dækket af skyer
Læs også
Se de vilde billeder - Storebæltsbroen dækket af skyer

Af samme grund havde Vejdirektoratet først tilladt specialtransporten at bevæge sig ud på vejene klokken 20 fredag aften, så den ikke var til gene i eftermiddags- og fredagstrafikken.

Transporten nåede således Storebælt ved 23-tiden fredag aften og kørte ud på broen kort efter midnat, efter at Sund & Bælts følgebiler havde dannet kortege med vogntoget.

Broen var åbent for øvrigt trafik under hele turen, ligesom det også var muligt for de øvrige trafikanter at overhale, oplyser Sund & Bælt.
Broen var åbent for øvrigt trafik under hele turen, ligesom det også var muligt for de øvrige trafikanter at overhale, oplyser Sund & Bælt. Foto: René Lind - Lind Foto

Ifølge Jakob Keinicke Sørensen vil der gå et lille år, før de næste tog skal sendes til Rotterdam.

- Det første tog skal bruges som reference. Det skal splittes ad, for at se, hvor meget der skal laves. Det forventes at tage et lille års tid, og til den tid vil vi så begynde at tage de øvrige tog ud i små grupper på tre ad gangen, forklarer han.

Specialtransporten klar til afgang fredag eftermiddag. Foto: Jakob Keinicke Sørensen
Specialtransporten klar til afgang fredag eftermiddag. Foto: Jakob Keinicke Sørensen

I alt vil det koste Metroselskabet 225 millioner kroner at forny de 34 metrotog.

Arbejdet kommer dog ikke til at betyde færre tog i drift for de 300.000 daglige passagerer, som dagligt rejser med metroen i hovedstaden, oplyser Jakob Keinicke Sørensen.

Senest har Metroselskabet indkøbt yderligere otte tog, som skal imødekomme efterspørgslen.


Nyhedsoverblik