Så meget vil det koste at gøre Storebæltsbroen gratis

Transportminister Thomas Danielsen (V) tror ikke, Storebæltsbroen bliver gratis eller billigere i hans ministertid.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der var både kage og flag på programmet, da transportministeren Thomas Danielsen (V) onsdag mødte op på Sprogø til fødselsdagsfejring.

Det er nemlig 25 år siden, at Storebæltsbroen blev åbnet for vejtrafik.

Dagens jubilar har ifølge transportministeren haft stor betydning. 

- Broen har jo vendt op og ned på Danmark. For det første har vi mange gange fordoblet antallet af bilister, der kører over broen dagligt. Dernæst måler vi afstand i tid og ikke kilometer, så den har betydet utrolig meget, lyder det fra Thomas Danielsen (V).

Hver dag krydser flere tusinde mennesker broen mellem Sjælland og Fyn. Det er dog en tur, der ikke er gratis, selvom broen på nuværende tidspunkt kunne være udbetalt. 

Selvom han forstår ønsket om at kunne krydse broen gratis, er Thomas Danielsen ikke klar til at ændre broafgiften foreløbig.
Selvom han forstår ønsket om at kunne krydse broen gratis, er Thomas Danielsen ikke klar til at ændre broafgiften foreløbig. Foto: Jesper Truelsen - TV2 ØST

For Folketinget har i flere omgange besluttet, at indtægter fra Storebæltsbroen kan finansiere ny infrastruktur frem for at betale broens egen gæld af.

- Den er blevet en del af en langsigtet infrastruktursplans finansiering, som er blevet lavet bredt i Folketinget blandt næsten alle partier, og det bliver vi selvfølgelig nødt til at være loyale over for, siger ministeren. 

Billigere at krydse Storebælt

Selvom bilister stadig må ty til pengepungen for at komme over broen, så er det blevet billigere at køre over broen.

Tilbage i 2017 besluttede den daværende regering at nedsætte prisen for de bilister, der benytter automatisk betaling. 

Burde Storebæltsbroen være gratis? Det spurgte vi flere bilister om onsdag. Og meningerne var delte.

Det betyder, at det koster 192 kroner at køre over broen, hvis man betaler med enten nummerplade eller Brobizz. Til sammenling koster det 270 kroner at køre over uden automatisk betaling.

Betaling Storebæltsbro, grafik
Læs også
Efter 25 år skal man stadig betale for at køre over Storebælt - her kan du læse hvorfor
Betaling Storebæltsbro, grafik
Læs også
Efter 25 år skal man stadig betale for at køre over Storebælt - her kan du læse hvorfor

- Jeg kan fuldt ud forstå de pendlere, der er på Storebælt, og derfor er jeg også glad for, at når man taler med pendlerne, så er langt de fleste meget begejstret for den nye pendlermodel, vi har lavet på Storebæltsbroen her i indeværende år, som har gjort det langt billigere at være pendler og passe sit arbejde, siger Thomas Danielsen (V) og tilføjer:

- Så der er ikke så mange, der beklager sig over prisen for pendlere længere. Men selvfølgelig kan jeg godt forstå, at man i et nærområde som her gerne vil have det gjort helt gratis.

Hvornår bliver det gratis?

- Det er op til fremtidens politikere at afgøre. Men det ligger så mange år ude i fremtiden, at jeg vil være en af de længst siddende transportministre, hvis jeg kommer til at gøre den gratis.

Læs også
Storebæltsbroen fejrer jubilæum - her er 15 ting, du måske ikke vidste om broen
Læs også
Storebæltsbroen fejrer jubilæum - her er 15 ting, du måske ikke vidste om broen

Ifølge Transportministeriets beregninger, vil det koste op mod 900 millioner kroner om året at gøre broen gratis.

Efter planen trækkes der finansiering fra broen til infrastrukturprojekter frem til år 2034.


Nyhedsoverblik