Storebælt opsætter vindafskærmninger for at forebygge uheld

Som led i en større opgradering af trafiksikkerheden på Storebæltsbroen opsætter Sund & Bælt vindafskærmninger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis du kører over Storebæltsbroen, har du måske lagt mærke til noget nyt.

For Sund & Bælt, som står for den daglige drift af broen, er ved at opsætte vindskærme, der skal mindske uheld på strækningen.

Det er især ved pylonerne og ankerblokkene, at uheldene sker, da kraftig vind kan give en pludselig bevægelse i køretøjet og forårsage uheld. Det går særligt ud over vindfølsomme køretøjer, der kan skabe farlige situationer og kø, hvis de vælter.

Sådan så det ud, da de første vindafskærmninger på Storebæltsbroen blev sat op.
Sådan så det ud, da de første vindafskærmninger på Storebæltsbroen blev sat op. Foto: Sund & Bælt.

- Afskærmningerne vil ikke stoppe vinden fuldstændig, men vores undersøgelser viser, at trafikanterne ikke vil opleve de kraftige vindstød fra siden, når de passerer pylonerne og ankerblokkene, som de gør i dag, når vindafskærmningen er sat op, siger teknisk chef i Sund & Bælt, Kim Agersø Nielsen, i en pressemeddelelse.

Skal leve op til broens æstetik

Vindafskærmningerne strækker sig over 20 meter på hver side af pylonerne i en højde på op til 3,5 meter over kørebanen.

Materialet er testet i en række vindtunnelforsøg og udvalgt, fordi det har den længste holdbarhed og kræver mindst vedligeholdelse. I opsætningen af afskærmningerne er der ifølge Sund & Bælt taget hensyn til broens æstetik.

Sådan er sikkerhedsreglerne ved kraftig vind på Storebælt

  • Ved hård vind (10 m/sek.) skal bilister være særligt opmærksomme på sidevind. Her vil der være gult blink og vindposer på broen, der advarer vindfølsomme køretøjer.

  • Ved stiv kuling og sidevind (15-20 m/sek.) er det forbudt for vindfølsomme køretøjer at køre over Storebælt. For øvrige køretøjer er den anbefalet hastighed maks. 80 km/t ved 15 m/sek. og maks. 50 km/t ved 20 m/sek.

  • Ved storm (25 m/sek.) indstilles al biltrafik på broen. Skilte inden sidste afkørsel før broen informerer om lukningen og en forventet genåbningstid.

  • Vindfølsomme køretøjer kan både være små og store køretøjer, såsom trailere, anhængere, campingvogne, autocampere med flere. Det vil altid være op til chaufføren at vurdere, om et køretøj er vindfølsomt.

Kilde: Storebælt.

Trods afskærmningerne vil der fortsat være restriktioner for vindfølsomme køretøjer ved kraftig vind, men risikoen for uheld vil være reduceret, ifølge Sund & Bælt.

Så sent som den 31. januar i år væltede en kassevogn på højbroen på Storebæltsbroen i retning mod Fyn. 

Ingen personer kom til skade ved ulykken, men det skabte massiv kø på strækningen. Det er uheld som disse, vindafskærmningerne skal forsøge at forebygge.

Særlige kameraer skal øge trafiksikkerheden

Opsætningen af vindafskærmningen er en del af en større opgradering af trafiksikkerheden på strækningen over Storebælt.

I 2021 opsatte Sund & Bælt fire mobile autoværn, der skulle gøre det muligt at lede trafikken uden om en ulykke ved en længerevarende lukning.

Læs også
Bilister trodser forbud på Storebæltsbroen - og det koster
Læs også
Bilister trodser forbud på Storebæltsbroen - og det koster

Udover mobile autoværn blev også skiltene og trafikovervågningen på broen opgraderet.

Det er planen, at der på længere sigt skal opsættes særlige kameraer og andet teknisk udstyr på broen. Udstyret skal blandt andet døgnet rundt registrere, om der er personer på kørebanen, om et køretøj er standset og havari.

Vindafskærmningerne forventes opsat i slutningen af februar.

TV2 ØST har forsøgt at få en kommentar fra Sund & Bælt, men de er ikke vendt tilbage på henvendelsen.


Nyhedsoverblik