Hvis man har det med at træde lidt for hårdt på speederen, vil der fremover være større chance for en bøde på Storebæltsbroen og Øresundsbroen.
Transportminister Benny Engelbrecht (S) vil indføre permanent fartkontrol på dele af Storebæltsbroen og i tunnelen på Øresundsbroen.
For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker
Tiltaget kommer, fordi for mange bilister kører for hurtigt.
- For høj fart, der ikke er tilpasset forholdene, øger risikoen for ulykker, siger Benny Engelbrecht.
- Og trafikulykker i tunneler og broer er ofte mere alvorlige end ulykker i åbent land, ligesom andre trafikanter han have svært ved at undvige og derfor risikerer at blive en del af ulykken, siger han i pressemeddelelsen.
Udløser en straf
Ifølge pressemeddelelsen kommer tiltaget efter, at der er foretaget målinger begge steder, der viser, at mange bilister overtræder grænserne.
I Øresundstunnellen er hastighedsgrænsen 90 kilometer i timen, men ved Vejdirektoratets seneste måling i 2019 blev der målt en gennemsnitshastighed på 105,8 kilometer i timen. Cirka 85 procent af alle bilister kørte for hurtigt.
På Storebæltsbroen er hastighedsgrænsen 110 kilometer i timen. Her var gennemsnitshastigheden 109 kilometer i timen ved seneste måling. Cirka 50 procent af alle bilister overskred fartgrænsen.
Ifølge Transport- og Boligministeriet vil der være tale om en såkaldt strækningskontrol, som måler trafikanternes gennemsnitsfart og udløser en straf, hvis den tilladte hastighed overskrides.
Hver anden bilist kørte for hurtigt
Det vil være strækningskontrol på de to broer. Den måler gennemsnitsfarten. Hvis man kører for hurtigt, udløser det en bøde.
En måling fra Vejdirektoratet har vist, at 85 procent af trafikanterne i tunnelen på Øresundsbroen har kørt for hurtigt.
Samtidig har hver anden bilist kørt for hurtigt på Storebæltsbroen.