På Sorøvej i Slagelse bliver der kørt stærkt. Rigtig stærkt.
Det kan Lisette Andersen, der bor på vejen, skrive under på.
- I perioder kommer der nogen, der kører meget, meget stærkt – specielt om aftenen. Og det er både den ene og den anden vej, selvom der er en rundkørsel, siger hun.
De kører så stærkt, at man lige er oppe at kigge ved vinduet og tænke ”hold da op”. Min egen kat får ikke lov at komme ud
- De kører så stærkt, at man lige er oppe at kigge ved vinduet og tænke ”hold da op”. Min egen kat får ikke lov at komme ud, fordi det går så stærkt derude.
Slagelse tager kedelig andenplads
Og faktisk er Slagelse også en kommune, hvor politiets fotovogne ofte kommer på overarbejde. I 2018 blev der udskrevet over 50.000 bøder i kommunen – og kun Københavns Kommune overgik det antal på landsplan.
Det viser en opgørelse, som sammenligningstjenesten Mikonomi.dk har fået indsigt i.
Artiklen fortsætter efter grafikken.
Det er specielt Vestmotorvejen, Sorøvej og Næstved Landevej i Slagelse Kommune, der har haft besøg af fotovognene. Her holdt vognene i alt 107 gange i løbet af året.
- Forklaringen på, at vi har optaget væsentlig flere i Slagelse Kommune end i andre kommuner er, at vi blandt andet har udvalgt Vestmotorvejen som en særligt udvalgt strækning. Det skyldes, at der sker ekstraordinært mange færdselsuheld på Vestmotorvejen i Slagelse Kommune, siger Erik Mather, der er leder af færdselspolitiet hos Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi.
Det vækker undren hos ham, at bilisterne kører så stærkt.
- Jeg forstår det dybest set ikke. Altså hvorfor pokker er det, at folk ikke forstår, at fart er medvirkende til, at folk i yderste konsekvens bliver slået ihjel?
- Vi gør meget ud af at fortælle, hvor vi holder, og vi fortæller nærmest også, hvornår vi holder der. Men alligevel kan jeg se på blandt andet Vestmotorvejen, at der i runde tal bliver genereret 200 fotos, hver gang vi er der i fire-fem timer. Det overrasker selv en gammel, garvet politimand som mig, siger Erik Mather.
Artiklen fortsætter under videoen.
Bøder skal få folk til at sænke farten
Håbet er, at færdselspolitiets skærpede indsats på strækninger som for eksempel Vestmotorvejen og Sorøvej kan få flere til at tænke sig om og sænke farten, slår Erik Mather fast. Kort sagt: At folk bliver bedre til at køre bil, når de kører bil.
- Det er jo det, der er hele idégrundlaget med bøder og klip. Det er en metode, der kan få folk til at tage ved lære. Det lyder så voldsomt, men det er jo sådan set det, der er meningen. Det skulle gerne få folk til at lære af deres fejl, så det påvirker hastigheden og ulykkesstatistikken.
Også Lisette Andersen på Sorøvej håber, at politiets indsats får konsekvenser.
- Jeg håber, det kan få folk til at tænke sig om og sætte farten ned, siger hun.