En af årets vigtigste perioder for Vestsjællandscenteret i Slagelse står for døren. Julehandlen.
Black week og julehandlen er altafgørende for detailhandlen
Men på grund af de gældende coronarestriktioner og særligt kravet om at bære mundbind i centrene, frygter storcenteret i Slagelse for, at det kan spænde ben for juleomsætningen.
Centeret oplever i øjeblikket en 10-15 procent færre kunder i butikkerne.
- Det er tydeligt, at folk holder sig mere væk fra centeret, og det, der kan blive kritisk, er julehandlen. Black week og julehandlen er altafgørende for detailhandlen, for den største omsætninger ligger i december, siger Jane Dahl, der er Marketing Manager i Vestsjællandscenteret.
Vælger bybutikkerne og nethandel
Det er især en bestemt type kunder, der holder sig fra centeret i øjeblikket.
- Centeret er et samlingspunkt for mange, og det, vi kan se, er, at de kunder, der kommer for at hænge ud for måske at købe en kop kaffe og mødes med vennerne, de bliver væk, siger hun.
Ifølge Jane Dahl går noget af omsætningen i stedet til bybutikkerne, fordi folk kan gå rundt i gågaden uden mundbind.
Centerbutikkerne mister omsætning og bybutikkerne har stigende omsætning
- Mundbind sætter helt sikkert en begrænsning, og så har vejret været godt, og så vil man jo hellere gå uden for og besøge butikkerne i byen. Vi kan også se, at centerbutikkerne mister omsætning og bybutikkerne har stigende omsætning, siger hun.
Coronapandemien har også givet et ekstra rygstød til nethandlen, som i forvejen er i vækst.
I september skrev Danmarks Statistik, at 3.4 millioner danskere havde handlet på nettet inden for tre måneder. Det er 7 pct. procent flere end sidste år, hvor 3.2 millioner handlede på nettet.
Forsøger med forskellige tiltag
Også Næstved Storcenter oplever et kundefald på grund af mundbindskravet.
Dog i mindre grad.
- Vi har også oplevet et lille fald i vores besøgende. Det er ikke kritisk, men enkelte butikker kan måske opleve det anderledes, siger centerdirektør Alida Christiansen.
Både i Næstved Storcenter og i Vestsjællandscenteret har man iværksat en række tiltag for julehandlen.
Begge centre har for eksempel lavet "black friday" om til "black week".
- Så spreder vi tilbuddene ud på en hel uge, siger Alida Christiansen.