Forhandler af børneudstyr politianmeldt for at vildlede kunderne

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt virksomheden HappyHello A/S for at vildlede forbrugeren om abonnementsordninger.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Alt det et barn ønsker sig, pakket ned i en kuffert af erfarne eksperter og sendt direkte fra lageret i Korsør til din hoveddør.

Fra du er gravid, til dit barn er seks år, kan du ved at blive en del af HappyHello-familien og købe produkter, der udfordrer og udvikler dit barn gennem kreativ leg, for et månedligt beløb helt ned til 87 kroner.

Sådan lyder det fra virksomheden HappyHello A/S i Korsør, der står bag de gode tilbud. Men måske også lidt for gode tilbud - i hvert fald har Forbrugerombudsmanden netop meldt virksomheden til politiet for at vildledning.

quote Det skal være sådan, at forbrugeren ikke er tvivl om, at man køber to ting

Helene Bisp Rasmussen fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudsmanden fandt flere ting, som ikke var i overensstemmelse med markedsføring- og betalingslovgivningen, og derfor er virksomheden, der står bag de to netbutikker, blevet anmeldt for at vildlede forbrugerne.

- Det skal være sådan, at forbrugeren ikke er i tvivl om, at man køber to ting. Man køber produktet, og man køber abonnementet.

- Det skal være oplyst, så du ser det ligegodt og særligt oplysningen om, at der er tale om et løbende abonnement og prisen skal være givet tydeligt og fremhævet, fortæller fuldmægtig hos forbrugerombudsmanden Helene Bisp Rasmussen.

Forbrugerombudsmanden gør opmærksom på, at hjemmesiden little-happy.dk siden oktober 2019 ikke har oplyst forbrugeren tydeligt om, at de blev tilmeldt et løbende abonnement på 98 kroner om måneden, når de handlede gennem hjemmesiden little-happy.dk.

For hjemmesiden happyhello.dk tegner sig det samme billede. Fra den 29. januar har virksomheden markedsført en legekuffert med en pris for henholdsvis tre, seks eller 12 måneder, men oplysningen om at abonnement ville fortsætte efterfølgende var ikke tydeligt oplyst.

Vrede kunder

Hvis man kigger på kundernes reaktioner på Trustpilot er der noget, der tyder på, at det er nemt at blive en del af familien, men en helt anden sag at være i den og forlade den igen.

Forbrugernes kommentarer om hjemmesiderne happyhello.dk og little-happy.dk som HappyHello A/S står bag, er ikke i det muntre hjørne.

- Man kan ikke få fat på dem, de svarer aldrig. Det er simpelthen ikke i orden!!, skriver Julie Østergård Mogensen

- Falske personer som man skal lede længe efter, skriver Aysel Laila Yucelbas

- Blev til sidst nødt til at spærre mit dankort for at stoppe dem i at trække penge fra mig! Hold jer væk! Ikke det værd!!!, skriver Sarah Tagmose

Og således fortsætter tonen i kommentarerne, der fylder tre sider.

Der er tidligere blevet klaget

Forbrugerombudsmanden afventer nu politiets undersøgelse, inden det næste skridt bliver taget i forbindelse med en eventuel straf til virksomheden.

- Når vi politianmelder en webshop for vildledende markedsføring vil straffen være en bøde. Den erhvervsdrivende kan herefter vedtage bøden og alternativt vil sagen blive behandlet ved domstolene , fortæller Helene Bisp Rasmussen.

Tilbage i 2017 modtog Forbrugerombudsmanden en klage vedrørende selvsamme virksomhed. Klageren troede, at hun havde købt en prøve til 19 kroner, men i stedet havde hun bundet sig til et abonnement i et år, men dengang blev der ikke gået videre med sagen.

Gode råd til dig, der har betalt for et abonnement, du ikke mener at have købt:

 

  • Kontakt virksomheden og gør opmærksom på, at du ikke mener, at du har accepteret abonnementsaftalen. Du er ikke bundet af abonnementsaftalen, hvis oplysningerne ikke var tydelige og fremhævede. Du kan henvise til forbrugeraftalelovens § 12, stk. 2.
  • Kontakt din bank og gør opmærksom på, at der er blevet hævet uretmæssigt på dit kort, fordi du ikke har accepteret, at virksomheden må trække betalingen for abonnementet.
  • Forbrugerombudsmanden hører gerne fra dig, hvis du forgæves har forsøgt at få dine penge igen fra enten virksomheden eller din bank. Kontakt os via vores kontaktformular her.

Kilde: forbrugerombudsmanden.dk

 

470 sager i 2020

Forbrugerombudsmanden modtager mange henvendelser om skjulte abonnementsordninger, hvor forbrugeren føler, at de er blevet villedt.  

- Det er et af de områder vi får flest klager over. I år 2020 har vi indtil videre modtaget 465 klager på området. Vi har lige nu politianmeldt 13 selskaber for vildledende markedsføring ved salg af abonnementer, fortæller Helene Bisp Rasmussen.

Forbrugerombudsmanden har lavet en kvikguide med en vejledning om, hvordan webshops kan overholde reglerne.

20180718-091838-a_58mb.jpg
Læs også
Fri fadøl til 16-årige - nu skal lokalt diskotek betale ved kasse ét
20180718-091838-a_58mb.jpg
Læs også
Fri fadøl til 16-årige - nu skal lokalt diskotek betale ved kasse ét

I den står, at webshoppen skal oplyse, at forbrugeren samtidig med produktet køber et abonnement, hvad det indebærer, prisen, varigheden, en eventuel bindingsperiode og betingelserne for opsigelse af abonnementet, og det skal oplyses både før, under og efter købet.

TV2 ØST har talt med direktøren i HappyHello A/S Jonas Krogslund Jensen, men han har ikke ønsket at kommentere sagen.   


Nyhedsoverblik