El-selskab suspenderede fastprisaftaler - nu får kunderne deres penge tilbage

Elselskabet SK Energi, der er ejer af SK Forsyning, vil acceptere nederlaget i striden om suspenderede fastprisaftaler på el.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Vi accepterer Ankenævnets afgørelse og lader sagen falde til fordel for vores kunder.

Sådan siger den administrerende direktør for SK Energi, Henrik Birch. Udtalelsen kommer efter, at selskabet har besluttet at følge beslutningen i Ankenævnet på Energiområdet. Her afgjorde man i sidste uge, at det var i strid med reglerne, da energiselskabet i august 2022  besluttede at suspendere de fastprisaftaler, som 3.000 kunder havde tegnet.

quote Vi stod i en situation, hvor energipriserne steg med næsten 1.000 procent på få dage

Henrik Birch, SK Energi

SK Energi har nu besluttet at følge afgørelsen. Det betyder, at en del af kunderne får sammenlagt omkring en million kroner refunderet.

- For 90 procent af fastpriskunderne betyder det, at de skal have penge tilbage. De penge vil blive reguleret omkring 1. april. For 10 procent af kunderne betyder beslutningen imidlertid, at de i princippet nu får en ekstra-regning for deres energi, fordi den ordning, som de blev flyttet til, har været billigere end den fastprisaftale, som de havde, siger direktøren.

Læs også
Hård kritik af museum: - Det er et arbejdsmiljø, der nedbryder dig som menneske
Læs også
Hård kritik af museum: - Det er et arbejdsmiljø, der nedbryder dig som menneske

Den ekstra regning vil komme omkring 1. maj, men allerede i denne måned får de et brev med tilbud om at fortsætte på den fleksible ordning, hvor elprisen tilpasses.

- Bliver de på den nye ordning, så får de ikke en ekstra regning, siger direktøren.

Energikrise fik selskab til at stoppe

Beslutningen i august skete midt under den store energikrise, der fulgte i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine sidste år.

En række kunder havde dog regnet med, at de ikke ville blive berørt af prisstigningerne. 

- Du behøver ikke at bekymre dig om udsving på energimarkedet, for du er sikret besparelser, når prisen stiger, lød det blandt andet fra SK Energi, da de forsøgte at sælge fastprisaftalerne til kunderne.

Direktør Henrik Birch mener fortsat, at det var "rettidig omhu", der fik SK Energi til at suspendere fastprisaftalerne.
Direktør Henrik Birch mener fortsat, at det var "rettidig omhu", der fik SK Energi til at suspendere fastprisaftalerne. Foto: Toke Grøndal - TV2 ØST

Men da priserne for alvor gav sig til at svinge, suspenderede SK Energi aftalerne. Dengang sagde Henrik Birch, at der var tale om "rettidig omhu" fra selskabets side, og at kritikerne af opsigelsen "ikke forstod situationens alvor".

Det er udtalelser, som han fastholder i dag.

- Vi stod i en situation, hvor energipriserne steg med næsten 1.000 procent på få dage. Vi kan ikke kalde det force majeure, men det er noget, der ligner. Vi er et offentligt ejet selskab, og vi havde kun de andre el-kunder til at betale for at fastholde fastprisaftalerne på el. Derfor brugte vi de betingelser, som vi havde i vores leveringsbetingelser, siger Henrik Birch.

Direktør vil ikke beklage

Selskabet havde inden da indhentet juridisk rådgivning, der gav dem medhold i, at det var en mulighed. Det skete, selvom kunderne havde sagt ja til et dyrere elprodukt, der lovede at beskytte dem mod prisstigninger på energimarkedet. 

Markedsføringen endte med at blive afgørende for selskabet. Det er nemlig produktbeskrivelsen og ordrebeskrivelsen for produkterne, der blev afgørende i nævnets underkendelse af suspenderingen, der blev afgjort med tre stemmer mod to.

- Vi synes, det er usædvanligt, at de ser på produktbeskrivelsen og ordrebeskrivelsen, for der var, hvad man kan kalde "undtagelser for forsikringen" i leveringsbeskrivelsen. Det er ikke usædvanlige vilkår i forhold til andre selskaber – men andre selskaber valgte at tage tabet, hvor vi i stedet gik efter en suspendering af aftalen, siger Henrik Birch og understreger, at det kun er selskabets andre kunder, der kan betale regningen for fastprisaftalerne.

Læs også
Flere millioner stykker værnemidler er for gamle - nu kan de gå op i røg
Læs også
Flere millioner stykker værnemidler er for gamle - nu kan de gå op i røg

Han vil da heller ikke i dag beklage de formuleringer i produktbeskrivelsen eller ordrebekræftelsen, som nu giver virksomheden et tab på samlet set omkring en million kroner.

- Dengang de løfter blev givet, så verden anderledes ud. Dengang var der små udsving i energiprisen. Men vi havde ikke forudset sådan en energikrise – det tror jeg ikke, nogen havde. Derfor vil jeg ikke fortryde det, vi skrev dengang, siger Henrik Birch.

SK Energi har længe haft lukket for tilgang til fastprisaftalerne, men det kan dog være et produkt, der er på vej tilbage, siger han.

- Hvis markedet falder til ro, så kan det godt tænkes. Og lige nu ser vi ind i en situation, hvor priserne på energi falder yderligere i april og maj. Det kan godt være, siger direktøren.


Nyhedsoverblik