Broklapfest i Nykøbing Falster: - Det var så stor en oplevelse, at man fik gåsehud

Næsten 30 sejlbåde markerede sammen med fremmødte gæster at Frederik IX's bro over Guldborgsund bliver bevaret, så sejlskibe kan passere igennem.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Torsdag var der fest på broen over Guldborgsund i Nykøbing Falster.

For efter de lokale lystsejlere i det seneste halve år gået har rundt i uvished, om hvorvidt de i fremtiden vil kunne sejle gennem klapbroen, fik de onsdag aften nyheden om, at broen også fremover skal være en klapbro.

quote Det var så stor en oplevelse, at man fik gåsehud. Det var den største prik over i’et, man kunne tænke sig

Per Thomsen, koordinator, Sejlklubberne i Guldborgsund

- Vi har bevaret gennemsejlingen af Guldborgsund, og den kamp vi har gjort for det, mødtes vi for at fejre, fortæller Per Thomsen, der er koordinator for Sejlklubberne i Guldborgsund, som er en sammenslutning af alle de lokale sejlklubber.

- Det var så stor en oplevelse, at man fik gåsehud. Det var den største prik over i’et, man kunne tænke sig for fejringen af denne meget vigtige beslutning, tilføjer han.

Til kamp for bevarelse

Broen ved Nykøbing Falster, der også kaldes Frederik IX's Bro, ligger som en prop i indsejlingen til det smalle farvand mellem Lolland og Falster. Men en broklap har siden broens opførelse i 1962 tilladt lystsejlerne at passere igennem.

Ved indsejlingen til det sydlige Guldborg Sund ligger Frederik IX Bro som en prop til det smalle farvand. Broens kun fire meter over vandet tillader ikke sejlbåde at passere igennem.
Ved indsejlingen til det sydlige Guldborg Sund ligger Frederik IX Bro som en prop til det smalle farvand. Broens kun fire meter over vandet tillader ikke sejlbåde at passere igennem. Foto: Anna Ratajczak - Privat

Denne broklap har Sund & Bælt, der er ansvarlig for at opgradere broen i forbindelse med landanlægget for den nye Femern Bælt-forbindelse, imidlertid arbejdet for at gøre fast. Men som TV2 ØST onsdag aften kunne fortælle, så vedtog et bredt flertal bag anlægsloven for jernbanebroen over Guldborgsund, at den også fremover skal være en klapbro.

Kong Frederik IX BRO
Læs også
Sejlere kan ånde lettet op - politikerne holder hånden over klapbroen
Kong Frederik IX BRO
Læs også
Sejlere kan ånde lettet op - politikerne holder hånden over klapbroen

Her fandt man ikke grundlag for at mene, at en kraftig stigning i jernbanetrafikken i fremtiden skulle være uforeneligt med de lokale interesser i sejlsport og sejlerturisme.

Sejlklubberne i Guldborgsund har i det seneste halve år lagt vejen forbi både Transportudvalget og forligskredsen til anlægsloven for klapbroen ad flere omgange. Senest dagen før onsdagens beslutning, hvor de endnu en gang forklarede vigtigheden af, at broen kan gå op.

I fremtiden vil klapbroen kun blive åbnet fire gange i døgnet.
I fremtiden vil klapbroen kun blive åbnet fire gange i døgnet. Foto: Anna Ratajczak - Privat

I alt lader klapbroen 1.700 sejlskibe passere hvert år, og som følge af, at der netop er lavet nye søkort for farvandet i det sydligste Guldborgsund, forventer de lokale sejlere, at der i fremtiden vil komme langt flere sejlende til, efter at der i de seneste mange år har været et stort fald i antallet af gennemsejlinger.

Broåbning klaret på syv-otte minutter

Grundet corona-reglerne var kun en inviteret mindre skarre med til festlighederne på brodækket, men på vandet deltog langt flere ombord på deres sejlskibe.

På brodækket var en mindre gruppe af særligt inviteret mødt frem for at fejre bevarelsen af klapbroen med champagne og taler.
På brodækket var en mindre gruppe af særligt inviteret mødt frem for at fejre bevarelsen af klapbroen med champagne og taler. Foto: Anna Ratajczak - Privat

Bevarelsen af klapbroen blev fejret med taler og champagne, og klokken 19:23 kunne en glad brovagt lade broklapperne gå op. Næsten 30 sejlbåde passerede igennem - side om side, imens der blev givet signal med horn og vinket til de fremmødte på broen.

- Der var sejlbåde fra både nord og syd, der skulle igennem. Det klarede de på syv-otte minutter, så vi er ikke så bange for, hvordan det kommer til at gå i fremtiden, siger Per Thomsen med en henvisning til den aftale som onsdag aften kom på plads i Transportministeriet.

Klokken 19:23 gik broklappen op og de næsten 30 fremmødte sejlbåde kunne på syv-otte minutter passere igennem.
Klokken 19:23 gik broklappen op og de næsten 30 fremmødte sejlbåde kunne på syv-otte minutter passere igennem. Foto: Anna Ratajczak - Privat

Klapbroen bevares, men fra at gå op hver anden time, bliver det i fremtiden reduceret til fire gange i døgnet.

Ny Frederik IX's bro - 1
Læs også
Sejlere i opråb - lukning af klapbro betyder farlig omvej
Ny Frederik IX's bro - 1
Læs også
Sejlere i opråb - lukning af klapbro betyder farlig omvej

- Det er vi ikke så bange for. Brovagterne er professionelle til at styre det, understreger sejlklub-koordinatoren.

Foruden begrænsningen i antallet af broåbninger, vil klapbroen i fremtiden også kun blive åbnet i sommerhalvåret fra april til september.


Nyhedsoverblik