Singledag vinder frem og får danskerne på tilbudsjagt

Flere virksomheder har særlige tilbud i forbindelse med singledag, der fremover kan vinde større udbredelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den såkaldte singledag, hvor det at være single bliver fejret, har så småt gjort sit indtog i Danmark. Markeringen, som kommer fra Kina, finder sted mandag.

Og flere virksomheder herhjemme har taget dagen til sig og har ligesom kinesiske virksomheder fundet ud af, at markeringen kan være en god forretning.

Det fortæller Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv.

quote Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som black friday

Henrik Hyltoft, markedsdirektør for handel hos Dansk Erhverv

- Singledag er stadig et relativt nyt fænomen i Danmark. Det vil sige, at dagen stadig ikke har det helt store omfang som for eksempel black friday.

- Men vi forventer, at det er en dag, der bliver stadig stærkere markeret. Og vi kan se, at der er flere kæder, der har taget dagen til sig og annoncerer gode tilbud, siger Henrik Hyltoft.

Over 200 milliarder danske kroner

I Kina er salget på singledag vokset år for år. Især landets største e-handelsselskab, Alibaba, tjener stort på dagen.

Sidste år solgte Alibaba varer for et beløb svarende til lidt over 200 milliarder danske kroner den 11. november.

computer
Læs også
Online shopping: Sådan undgår du at blive snydt på nettet
computer
Læs også
Online shopping: Sådan undgår du at blive snydt på nettet

Det er uklart, hvordan singledagen opstod. Men en fortælling siger, at det var fire unge singlefyre på universitet i Nanjing, der fandt på at benytte datoen 11.11 til at fejre, at de var enlige. Derfra skal idéen have bredt sig.

Flytter forbruget rundt

I Danmark er der gode muligheder for, at singledag bliver mere udbredt.

- Potentialet er vel i virkeligheden i nogenlunde samme størrelse som black friday.

- Danskerne er rigtigt glade for tilbudsjagt, og både black friday og singledag er karakteriseret ved, at der kommer en række gode tilbud, som forbrugerne så går ud og bruger tid på at jagte.

- Så på den måde passer det rigtig godt til danskernes tilbudskultur, siger Henrik Hyltoft.

Læs også
Shoppingcentret Ringstedet ramt af lyn - Kunder blev evakueret
Læs også
Shoppingcentret Ringstedet ramt af lyn - Kunder blev evakueret

Selv om man i Danmark er glad for et godt tilbud, betyder det ikke, at dage som singledag og black friday, hvor der handles i stor stil, sender forbruget i vejret.

- Danskernes forbrug er generelt set stagnerende, når vi kigger på detailhandlen. Så på den måde er der ikke tale om en forbrugsfest, men snarere om at man flytter forbruget rundt, siger Henrik Hyltoft.

Kinesiske Alibaba holdt sit første store singledag-udsalg den 11.11.2009.


Nyhedsoverblik