Der er masser af penge i at fragte passagerer og biler fra Danmark til Tyskland.
Rederiet Scandlines har nemlig sejlet sig til et rekordoverskud, hvor deres omsætning nåede op på 3,6 milliarder kroner i 2017. Og overskuddet blev på 655 millioner kroner. Omsætningen er dermed steget med fire procent sammenlignet med 2016, mens overskuddet er steget med ni procent.
Selskabet betegner det selv som det hidtil bedste resultat.
Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag
- Der er en vedvarende stærk efterspørgsel efter vores ydelser både til vands og til lands, da vi har fået positioneret Scandlines som et særdeles effektivt og konkurrencedygtigt stykke infrastruktur. Vi er ikke kommet let til markedspositionen og vores rekordresultater i 2017. Vi har investeret betragtelige ressourcer og hårdt arbejde i at skabe en stærk og lønsom virksomhed, udtaler Søren Poulsgaard Jensen, der er CEO, i en pressemeddelelse.
Gedser-Rostock giver guld
Det er især den større kapacitet på Gedser-Rostock-ruten, der har givet rederiet vækst.
- Mens andre diskuterer mulighederne for at forbinde Skandinavien og Europa, gør vi netop dét hver eneste dag. Og vi har tænkt os at fortsætte i årtier, da vores langsigtede strategi er bæredygtig også efter den planlagte åbning af Femern-tunnelen, siger Søren Poulsgaard Jensen.
Og hvis vi lige skal tage et par store tal mere fra de i alt otte færger, der sejler mellem Rødbyhavn og Puttgarden og Gedser og Rostock, så transporterede Scandlines sidste år 7,6 millioner passagerer og 1,8 millioner biler.