Scandlines solgt for et milliardbeløb

To britiske investorer betaler 12,7 milliarder kroner for rederiet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Rederiet Scandlines er blevet solgt for 12,7 milliarder kroner til et britisk konsortium.

Det oplyser rederiet i en pressemeddelelse.

Rederiet er blevet solgt til et konsortium bestående af First State Investments og Hermes Investment Management.

Scandlines: Den langsigtet investering giver perspektiv

Hos Scandlines er de tilfredse med investeringen, oplyser pressekontakten hos Scandlines.

Det bliver business as usual.  De har netop investeret i Scandlines, fordi de er interesseret i den her forretningsmodel, vi har i dag. Det er en langsigtet investering, siger Anette Ustrup Svendsen til TV ØST. 

- Vi har gjort meget de seneste år for at sætte en grøn agenda ved at gøre færgerne ved Rødby Putgarden til hybrid færger. Det er kun første skridt på vejen. Vi håber, at vi inden for nogle få år kan få færgerne ved Rødby Putgarden til at sejle på ren energidrift, siger Anette Ustrup Svendsen.

Den langsigtet investering giver ifølge hende Scandlines perspektiv frem til 2030-2032.

M/F Berlin
Læs også
Scandlines kaster terningerne igen - sag om brætspil ender hos EU
M/F Berlin
Læs også
Scandlines kaster terningerne igen - sag om brætspil ender hos EU

Tidligere ejer geninvesterer i rederiet

Scandlines var ejet af den britiske kapitalfond 3i, som tjener 2,6 milliarder kroner på handlen. De geninvesterer dog i selskabet.

- Scandlines har været en fantastisk investering for os og vores geninvestering i virksomheden – sammen med First State og Hermes Investment Management – afspejler vores tillid til den fortsatte succes. Vi er overbeviste om, at virksomheden går en robust fremtid i møde og glæder os over at kunne fortsætte investeringen i en så veldreven virksomheden, der performer meget stærkt, siger Peter Wirtz, der er partner hos 3i, i pressemeddelelsen.

3i ejer nu 35 procent af Scandlines. De nye ejere, First State Investment og Hermes Investment Management, ejer henholdsvis 50,1 og 14,9 procent af rederiet.

M/F Copenhagen, Scandlines
Læs også
Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines: Kan indbringe fem milliarder kroner
M/F Copenhagen, Scandlines
Læs også
Kapitalfond gør klar til salg af Scandlines: Kan indbringe fem milliarder kroner

De nye britiske ejere ser frem til samarbejdet.

- Vi glæder os over at være nået til enighed med Hermes Investment Management og 3i om at blive partner i Scandlines og ser frem til at arbejde tæt sammen Scandlines’ ledelse og medarbejdere, siger Marcus Aure, partner hos Infrastructure Investments, First State i pressemeddelelsen.

Scandlines driver to korte færgeruter mellem Danmark og Tyskland med afgange på Rødby-Puttgarden-ruten hver halve time og varetager dermed den vigtige transportkorridor mellem Skandinavien og det europæiske fastland.  Selskabets otte færger sikrer transport til fragtvirksomheder og private passagerer med flere end 42.000 afgange årligt.

Her kan du læse om rederiet:

  • Scandlines blev grundlagt i 1998 efter en fusion mellem de to største færgerederier i Danmark og Tyskland.
     
  • Rederiet driver to korte færgeruter mellem Danmark og Tyskland - Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock.
     
  • Tidligere var ruten Helsingør-Helsingborg også en del af Scandlines, men i 2015 frasolgte rederiet datterselskabet HH-Ferries, som operer ruten.
     
  • I 2007 begyndte den britiske kapitalfond 3i sit opkøb i rederiet. I 2013 blev kapitalfonden eneejer.
     
  • 26. marts 2018 har et britiske konsortium af investorerne First State Investment og Hermes Investment Management købt selskabet.
     
  • 3i geninvesterer dog i selskabet og bliver dermed i ejerkredsen. 3i ejer nu 35 procent af rederiet, mens First State Investment ejer 50,1 procent og Hermes Investment ejer 14,9 procent.
     
  • Scandlines har otte færge, som samlet har flere end 42.000 årlige afgange.
     
  • I 2014 klagede Scandlines til EU over finansieringen af Femern-projektet, som, det mener, er ulovlig statsstøtte og konkurrenceforvridende.
     
  • Selskabet bag Femern-forbindelsen, der er en sænketunnel mellem Lolland og Femern, har ligeledes beskyldt rederiet for at forsøge at forsinke projektet.

    Kilde: Ritzau 

Nyhedsoverblik