Privat investor vil skyde penge i Kattegatbro

Planerne om at bygge en kombineret bro til tog og biler mellem Sjælland og Jylland får nyt liv af investor.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Udsigten til at komme hurtigere fra Sjælland til Jylland er netop blevet en del bedre. En stor privat investor vil senere i år komme med et tilbud om at finansiere en kombineret bro til tog og biler fra Sjælland til Jylland over Kattegat. Det skriver Politiken.

Meldingen kommer fra Kattegatkomitéen - en samling erhvervsfolk og borgmestre med tidligere miljøminister Jens Kampmann (S) i spidsen.

Den interesserede investor overvejer at sætte penge i byggeri af selve anlægget fra kyst til kyst, mens staten kun skal stå for at bekoste de tilhørende motorveje og jernbaner på land, siger Jens Kampmann til avisen.

Nyt liv i drømmen

Tidligere i år kom det frem, at en bro mellem Røsnæs og Århus-området vil kunne tjene sig selv hjem på 32 år af de trafikanter, der kommer til at bruge broen, og det pustede nyt liv i drømmen. 

En eventuel kommende forbindelse vil gå fra Røsnæs ved Kalundborg til Ballen på Samsø, og derfra videre til Hou i Østjylland. Broen på Sjællandssiden bliver cirka 16 kilometer lang og på Jyllandssiden cirka 18 kilometer, alt efter den præcise linjeføring. 

Planen om en bro over Kattegat forudsætter, at motorvejen til Kalundborg bliver færdigbygget, og at der bygges tilsvarende anlæg i både Jylland og på Samsø.