Nye stærekasser på vej: Her skal de stå

Bilister i to forskellige kommuner skal snart være ekstra opmærksomme, når de sætter sig bag rettet. Her bliver der nemlig opsat stærekasser.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

De ser måske ikke ud af meget, men konsekvensen kan blive vidtrækkende. De kaldes stærekasser og er politiets  værn mod fartbilister.

Der skal opstilles 20 af de faste ATK-standere (automatisk trafikkontrol) rundt omkring i landet med henblik på at øge trafiksikkerheden på ulykkesramte steder i Danmark.

Stærekasser giver en meget effektiv fartkontrol, fordi de ikke er bemandet. De har mulighed for at måle hastigheder døgnet rundt, året rundt, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

quote På nogle strækninger er det med livet som indsats, når du kører på landevejen

Leif Mikkelsen (LA), transportordfører

Regeringen har med opbakning fra Dansk Folkeparti besluttet at afprøve effekten af stationær automatisk trafikkontrol (ATK) herhjemme. Partierne vil have færre mobile fotovogne, og derfor afskaffes de fotovogne, som kameraerne til stærekasserne tages fra

To af de i alt 20 stærekasser skal stå i Slagelse og Nykøbing Falster og bliver sat op i løbet af sommeren. Den ene stærekasse bliver placeret på Gaabensevej i Nykøbing Falster og måler den ene kørselsretning. Den anden stærekasse kommer til at stå i Slagelse på Landevej ved Rosted - her vil der være stærekasser i begge retninger.

- På nogle strækninger er det med livet som indsats, når du kører på landevejen. Der kører mange biler og lastbiler, der ikke holder fartgrænserne. Men man ved, at når man ser en stærekasse, så letter man speederen, og dermed sker der færre trafikuheld, siger Liberal Alliances transportordfører, Leif Mikkelsen, i pressemeddelelsen.

Der sker ekstraordinært mange uheld på denne strækning

Hos Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, hilser man stærekasserne velkomne.

- Det er på to strækninger, hvor der sker ekstraordinær mange færdselsuheld sammenlignet med andre strækninger i politikredsen. Det hænger sammen med, at der er en procentdel af de trafikanter, som kører på de strækninger, som kører med væsentlig højere hastighed end tilladt, siger Erik Mather, leder af færdselsafdelingen fra Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi, til TV ØST.

Artiklen fortsætter under billedet.

Sådan ser stærekassen i det danske forsøg ud. Den indeholder blandt andet en blitz, et kamera og en fartmåler samt en computer, der kan sende billeder til politiet. Den har desuden forskellige bevægelsesalarmer.
Sådan ser stærekassen i det danske forsøg ud. Den indeholder blandt andet en blitz, et kamera og en fartmåler samt en computer, der kan sende billeder til politiet. Den har desuden forskellige bevægelsesalarmer.
Foto: TV2/Vejdirektoratet

Han ser opsætningen af de to stærekasser som en kærkommen mulighed for at få nedbragt færdselsuheld.

- Det er et velvalgt sted set ud fra det synspunkt, at det forhåbentlig kan medvirke til, at antallet af færdselsuheld i hvert fald på de to strækninger bliver nedbragt, siger Erik Mather.

Kombination af mobil og stationær fartkontrol skal sænke hastigheden

Udenlandske erfaringer viser, at en kombination af mobil kontrol med fotovogne og stationær kontrol med stærekasser giver den bedste fartkontrol.

- Nu får vi effektiv fartkontrol på de steder, hvor problemerne er, og jeg tror også, det vil få bilisterne til generelt at tænke over farten, siger transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen i en pressemeddelelse. 

Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politi vil ikke have noget imod at se flere stærekasser i fremtiden.

- Vi har en række strækninger, hvor der er ekstraordinært mange færdselsuheld. Der kunne anvendelsen af stærekasser absolut være en mulighed til at få nedbragt hastighed. For hastighed er en af de tre største årsager til, at der sker færdselsuheld, sigerleder af færdselsafdelingen Erik Mather.

Tidsplan