I 2022 tog benzin- og dieselpriserne et voldsomt nyk opad. Det har fået bilisterne til at holde igen med farten på vejene.
Det viser tal fra Vejdirektoratet.
- Det, jeg kan læse ud af det, er, at der ikke er nogen tvivl om, at det hænger sammen med krigen i Ukraine, der medførte store stigninger i brændstofpriserne, lyder det fra Niels Moltved, der er projektleder i Vejdirektoratet.
Han oplever, at det særligt er på pendlerstrækninger, hvor man må køre op til 130 kilometer i timen, at bilisterne har lettet foden fra speederen.
- Kører du langsommere, kan du spare penge, og hvis du kører meget, kan du mærke det økonomisk, siger han.
Lavest målte hastigheder
Vejdirektoratets målinger er renset for støj og foretaget på personbiler.
Det betyder, at hastighederne er opgjort ud fra perioder, hvor bilisterne selv har kunnet vælge, hvor stærkt de har villet køre.
Perioder med myldretrafik er blandt andet sorteret fra i opgørelsen.
Vi oplever mindre stresskørsel på vejene
På landsplan er gennemsnitshastigheden på motorveje, hvor man må køre 130 kilometer i timen, faldet fra 121,4 i 2020 til 118,5 kilometer i timen i 2022.
- Vi har målt systematisk i rigtig lang tid, og vi har gjort det med et hastighedsbarometer i 10 år, og tallene er de laveste, vi har målt, lyder det fra Niels Moltved.
Her i sendeområdet har Vejdirektoratet blandt andet målt bilisternes hastighed på Vestmotorvejen ved Fjenneslev.
I december 2020 kørte bilister i gennemsnit med en fart på 116,7 kilometer i timen. I 2022 var det tal faldet til hele 111,7 kilometer i timen.
Projektlederen forudser, at den tendens vil fortsætte.
- Jeg har en fornemmelse af, at det vil fortsætte i 2023. Folk har vænnet sig til at køre på autopilot.
Færre overskrider hastighedsgrænserne
Udover at den lavere hastighed er godt for både udledningen af CO2 og for privatøkonomien, er der også en anden fordel.
I takt med at gennemsnitshastigheden på motorvejen er faldet, er procenten for, hvor mange der kører hurtigere end det tilladte også faldet.
I 2020 kørte 25,1 procent af bilisterne hurtigere end det tilladte på strækninger, hvor man må køre 130 kilometer i timen.
Det tal faldt til 18,7 procent i 2022.
- Vi oplever mindre stresskørsel på vejene. Der er færre, som skal nå hurtigere frem, der er mindre krydskørsel og færre, der kører ud og presser hinanden, fortæller Niels Moltved.
- Og det er også godt, for det er bedre for sikkerheden.