Regeringen vil afsætte en halv milliard til elbilsladere

Transportminister Benny Engelbrecht ønsker, at der investeres 500 millioner kroner i ladeinfrastrukturen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Regeringen ønsker med et udspil at gøre livet som elbilsejer nemmere i Danmark. Derfor forslår transportminister Benny Engelbrecht (S), at der skal afsættes en halv milliard kroner til den danske ladeinfrastruktur.

quote Det skal være lige så let at køre grøn bil, som det er at køre konventionel bil i dag

Benny Engelbrecht (S), transportminister

- Det skal være lige så let at køre grøn bil, som det er at køre konventionel bil i dag. Det betyder, at man skal undgå omvejskørsel for at lade sin elbil op.

- Og med forslaget, som vi kommer med, er det antagelsen, at man kan undgå netop det i 99,9 procent af alle køreture. Det vil sige, at man vil kunne lade sin elbil op umiddelbart i nærheden af en statsvej, siger Benny Engelbrecht.

630 nye lynladepladser

Ifølge Vejdirektoratet vil de 500 millioner kroner medføre, at der kan etableres godt 50 ladeparker med omtrent 630 lynladepladser fordelt rundt om i landet.

- For at vi kan få dækket hele landet, så er det nødvendigt at følge Eldrup-kommissionen anbefalinger om, at staten laver medinvesteringer.

Læs også
Turisme og salget af elbiler trues af mangel på hurtige ladestationer
Læs også
Turisme og salget af elbiler trues af mangel på hurtige ladestationer

Engelbrecht peger på, at pengene vil kunne mærkes hos elbilsejerne på selv de mest travle dage.

- Hvis man tager ud på rejseintensiv fredag - hvor der er absolut mest pres på vejsystemet - så vil man ikke opleve ventetider, som er overstiger 10 minutter noget sted i Danmark, hvis man skal lade sin bil, siger han.

Fakta: Hvad er en hurtiglader

  • For at gøre det muligt at køre i elbil på tværs af landet har flere ladeoperatører opsat næsten 200 hurtigladere typisk langs motorveje samt udvalgte tankstationer, indkøbscentre og supermarkeder.

  • Ved hurtigladerne kan man oplade de fleste elbilers batterier op til 80 procent på mindre end 20 minutter.

  • Hurtigladerne er som navnet antyder hurtigere til at lade bilerne end de mange offentlige ladestandere med en effekt på 11 kW og 22 kW, der afhængigt af batteristørrelsen tager op til syv timer om en fuld opladning.

Kilde: Elbilforeningen

Infrastruktur skal følge med elbiler

Regeringen anerkender, at bilen som transportmiddel indtager en vigtig plads hos danskerne, som bor uden for de større byer.

Her betyder de større afstande, at andre transportmidler ikke er et reelt alternativ. Derfor skal elbilen gøres mere attraktiv for dem, mener transportministeren.

- Det er nødvendigt at sikre, at det bliver ligeså let at komme til at lade sin bil, som det er, hvis man kører på benzin eller diesel. Og der må man sige, at der halter infrastrukturen stadigvæk bagefter.

- Hvis vi alene overlader det til marked, så vil der være en risiko for, at elbiler bliver et storbyfænomen, men sådan skal det ikke være. Derfor skal vi have en infrastruktur, som følger med.

Forlaget om den halve milliard kroner bliver en del af infrastrukturforhandlingerne, som afholdes senere i foråret.


Nyhedsoverblik