¨

Turisme og salget af elbiler trues af mangel på hurtige ladestationer

Elbilister må flere steder på Sjælland og øerne kigge langt efter en hurtiglader. Grafik: Lonni Christiansen

Elbilister må flere steder på Sjælland og øerne kigge langt efter en hurtiglader. Det er et problem for både salget af elbiler og turismen.

Hvad gør man, når man skal på arbejde, og ens elbil ikke er ladet op? Morten Lund Bjørk fra Nysted på Lolland har prøvet det en enkelt gang.

Bilen var ikke ladet op over natten, som den plejede, og der var kun 20 kilometer tilbage på batteriet. En alt andet end optimal situation, når turen til jobbet i København er mere end 150 kilometer lang.

Heldigvis er der kun godt 15 kilometer fra Nysted til Nykøbing Falster, hvor der står en hurtiglader - vel at mærke øens eneste.

Hvis elbilen skal have en chance, er det nødvendigt med en infrastruktur til hurtigladere

Mads Aarup, talsmand, Elbilforeningen

- Jeg kørte til Føtex i Nykøbing Falster og parkerede en time der, og så var det løst. Men der er kun det ene stik. Havde der holdt en anden og ladet der, så havde der ikke været plads til mig, fortæller Morten Lund Bjørk, der har kørt elbil – en Hyundai Kona – siden august 2019.

Ikke alle vil dog være nær så heldige, som Morten Lund Bjørk var den pågældende morgen. På store områder af Sjælland og øerne er afstanden til en hurtiglader nemlig mere end 20 kilometer.

Selvom det er en hurtiglader, tager det op til 40 minutter at få nok ekstra kilometer på batteriet.

- Så nej, det er endnu ikke som at tanke diesel eller benzin, påpeger Morten Lund Bjørk, der siden august har draget sig 30.000 kilometers erfaring i elbilkørsel.

Der er begyndt at komme ladere, som lader endnu hurtigere og kan give 200 km på 15-20 minutter.

- Men dem er der ingen af på Lolland-Falster, medmindre du kører Tesla, siger Morten Lund Bjørk.

Fakta: Hvad er en hurtiglader

  • For at gøre det muligt at køre i elbil på tværs af landet har flere ladeoperatører opsat næsten 200 hurtigladere typisk langs motorveje samt udvalgte tankstationer, indkøbscentre og supermarkeder.
  • Ved hurtigladerne kan man oplade de fleste elbilers batterier op til 80 procent på mindre end 20 minutter.
  • Hurtigladerne er som navnet antyder hurtigere til at lade bilerne end de mange offentlige ladestandere med en effekt på 11 kW og 22 kW, der afhængigt af batteristørrelsen tager op til syv timer om en fuld opladning.

Kilde: Elbilforeningen

Den nærmeste såkaldte lynlader står i Karlslunde ved Køge.

Flest opladninger sker hjemme

Langt hovedparten af opladningerne på en elbil foregår hjemme i garagen. Ifølge Elbilforeningen sker 90 procent af alle opladninger af elbiler her i Danmark på destinationen. Det vil sige hjemme eller på jobbet.

For Morten Lund Bjørk rækker opladningen af hans Hyundai Kona over natten til 400 kilometer og dermed turen i det daglige både til og fra arbejdet.

Er du ikke sikker på du kan lade din bil, er det så så sjovt at køre herned?

Morten Lund Bjørk, elbilist, Nysted

Men han ser en problematik for dem, som kører den anden vej og måske er på ferie på Lolland-Falster.

- Problemet med, at der ikke er ret mange hurtigladere på Lolland og Falster, er ikke mit problem. Jeg kan lade hjemme. Men for turister, som besøger området, ser jeg en udfordring, siger han og tilføjer:

- Jeg har en elbil med forholdsvis lang rækkevidde. De fleste har den halve rækkevidde, og så bliver det pludselig en udfordring, for du kan godt køre herned, men kan du også komme hjem? Hvis ikke du er sikker på, at du kan lade din bil, er det så sjovt at køre herned?

Så langt er der til den nærmeste hurtiglader:

Grafik: Lonni Christiansen

Kræver planlægning

Problemet kender Hans Kærlyt fra Kirke Såby alt til. Han kører i en Hyundai Ioniq Electric fra 2018. Rækkevidden på en fuldopladning er omkring 200 kilometer.

200 kilometers rækkevidde rækker også fint til at køre fra hjemmet i Kirke Såby på Midtsjælland til Nykøbing Falster, hvor han fra tid til anden er på visit.

Men for at kunne køre hjem igen er han nødt til at køre en tur forbi en ladestation. Og det er ikke lige meget, hvilken ladestander man kører til. En såkaldt hurtiglader er nødvendig, hvis man ikke skal holde og vente i flere timer.

- Der er store pletter på landkortet over hurtigladere. Hurtigladeren i Sundby ved Nykøbing Falster er den eneste på hele Lolland-Falster. Tager du til sammenligning øen Femern i Tyskland på den anden side af Femern-bælt er der en allerede på havnen og derefter yderligere to hurtigladere, siger Hans Kærlyt.

Anderledes ser det ud på motorvejen mellem Køge og Storebælt. Her er der en meget jævn fordeling af hurtigladere, påpeger han.

- Det skal man som elbilbilist vænne sig til - at holde godt styr på hvor hurtigladerne er placeret. Det stiller nogle krav til planlægning for bilisten, hvis man skal køre langt – herunder til udlandet. Men det bliver en vane.

Turister ser efter ladestandere

Mads Aarup, talsmand for Elbilforeningen, ser manglen på hurtigladere i flere egne af TV2 ØST’s sendeområde som en hæmsko for udbredelsen af elbiler, men også for turismen i områderne.

- Manglen på hurtigladere gør mobiliteten mindre for elbilister. Specielt i sommerhus-Danmark er det en udfordring for dem, som kører dertil i elbil. Det gør, at flere og flere elbilister fra både Norge og Tyskland undgår disse områder, og det er ikke godt for sammenhængskraften, siger han.

Jeg tror, den største hindring for udbredelsen af elbiler er antallet af hurtigladere

John Brædder (Guldborgsundlisten), borgmester, Guldborgsund

Både Tyskland og Sverige er længere fremme, når det kommer til salget af elbiler. Sidste år blev der solgt 598 elbiler i Region Sjælland. Det svarer til blot 2,3 procent af det samlede bilsalg, oplyser foreningen FDM.

- Hurtigladeren er en forudsætning for, at vi får flere elbiler på vejene. Dem, som er på gennemfart og har brug for en hurtig opladning, skal have den sikkerhed. Men det er ikke enten eller. Der er brug for både flere og hurtigladere og almindelige destinationsladere, siger Mads Aarup.

Hos Elbilforeningen ønsker man en pulje lig bredbåndspuljen bare til elbiler til udbredelse af lyn- og hurtigladestandere i de mindre befolkede egne af Danmark.

- Det skal kunne betale sig for både private og erhvervsdrive. Hvis elbilen skal have en chance, er det nødvendigt med en infrastruktur til hurtigladere, siger Mads Aarup.

Borgmester: Behov for flere ladere

Borgmester i Guldborgsund Kommune John Brædder (Guldborgsundlisten) anerkender udfordringen med mangel på hurtigladere, som gør sig gældende i blandt andet hans kommune.

- Hvis vi har for få ladestandere i forhold til, hvad der er behov for, skal vi se at få sat lidt flere op. Det er en god pointe med sommerhusområdet Marienlyst, for i fremtiden vil man kigge på, om der nogle ladestandere, der hvor man skal holde ferie.

- Jeg tror, den største hindring for udbredelsen af elbiler er antallet af hurtigladere, siger John Brædder.

Han peger på, at man i Guldborgsund Kommune ser potentialet i et samspil mellem det offentlige og private for at få sat flere hurtigladere op. 

Imens Guldborgsund Kommune kun har en enkelt hurtiglader foruden en hurtiglader til Tesla-biler i Nørre Alslev, står kommunerne Lolland, Faxe og Stevns i TV2 ØST's sendeområde helt uden hurtigladere til elbiler.

Ikke umuligt at have en elbil på Lolland

I den anden ende af Lolland – i Lolland Kommune – kører borgmester Holger Schou (S) selv elbil fra producenten Tesla. Han savner til sin egen kørsel ikke hurtigladere, men medgiver, at det kræver lidt planlægning.

- Fordelen ved elbil er, at du kan lade om natten. For mig har det ikke været noget problem med mangel på ladestandere, siger borgmesteren, der tilbagelægger 50.000 kilometer om året i elbil.

Han har ligesom Morten Lund Bjørk prøvet, at bilen ikke var ladet op over natten, hvorfor der kun var 64 kilometer på tanken – ikke nok til at nå til København.

- Så kørte jeg en halv time før hjemmefra og ind forbi hurtigladeren på Falster på vejen til København. Det er absolut ikke umuligt at have en elbil på Lolland. Men man skal have styr på logistikken, og hvor man skal hen, siger Holger Schou. 

I Lolland Kommune arbejder man lige nu for at få sat flere almindelige ladere op ved offentlige bygninger, men borgmesteren forudser, at om få år vil flere hurtigladere også finde vej til tankstationerne.

- Om 20 år taler vi slet ikke om det her problem, forudser Holger Schou.

På dette kort fra Plugshare kan du se både hurtigladere og almindelige ladere til elbiler. Hvis man opretter en profil, vil man også kunne se private, der stiller deres lader til rådighed for andre elbilbilister.

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App