Under nedlukningen af Danmark som følge af coronakrisen lå mange veje og motorveje næsten øde hen.
I april måned var der mindre trafik på vejene end sædvanligt, men alligevel faldt antallet af ulykker med personskade ikke nær så markant som trafikken.
Mere plads på vejene skaber grobund for højere hastighed og dermed mere alvorlige ulykker med personskade
De foreløbige ulykkestal for april 2020 viser, at 12 personer mistede livet, og 212 personer kom til skade i trafikken. De seneste fem år har der i gennemsnit været 11 dræbte og 235 tilskadekomne i april måned.
Det oplyser Vejdirektoratet.
Passer ikke helt til de mange færre biler
Antallet af personskadeulykker i april passer dermed ikke helt til den nedgang, der har været i trafikken på imellem 44 og 28 procent fordelt over hele april måned sammenlignet med sidste år.
- Det kan skyldes, at mere plads på vejene skaber grobund for højere hastighed og dermed mere alvorlige ulykker med personskade, siger Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed og cykling i Vejdirektoratet, i pressemeddelelsen.
- Vi har endnu ikke haft lejlighed til at analysere, hvorfor ulykkerne er sket, men der er noget, der kan indikere en sammenhæng imellem megen plads på vejene, højere hastighed og mere alvorlige ulykker. I april har der for eksempel været flere eneulykker, end der plejer at være. De alvorlige eneulykker sker typisk med høj hastighed, når der er mindre trafik på vejene.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Færre ulykker med kun materiel skade
Den mindre trafik på vejene kan også være en forklaring på, hvorfor der er færre ulykker med kun materiel skade. Den slags ulykker sker nemlig oftest på tidspunkter, hvor der er mange biler på vejene, for eksempel i myldretiden.
De foreløbige ulykkestal viser, at der var 634 materielskadeulykker i marts og 698 ulykker med materielle skader.
De seneste fem år har der i gennemsnit i marts og april været henholdsvis 706 og 720 ulykker med materielle skader.