Lastbilchauffører ville lamme hele Danmark - nu er protesten aflyst

Koordinator bag den planlagte, storstilede lastbilsprotest på blandt andet Sjælland på mandag kaster håndklædet i ringen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det kan ikke gøres lovligt. Derfor dropper vi det.

Sådan siger en af arrangørerne af en storstilet lastbilprotest, der havde planer om at lukke for tilkørslerne til motorvejene på mandag. 

Meldingen kommer i kølvandet på en melding fra arrangørerne, der torsdag valgte at aflyse arrangementet og opløse komiteen bag.

Beslutningen kommer på et møde mellem arrangørgruppen og jyske politimyndigheder torsdag.

- Vi må konstatere, at vi stilles overfor betingelser, som er umulige for Vejskatskomiteen at være en del af. De har på den måde fundet hver en sprække og lov, de kan bruge, til at forhindre det den af os planlagte lovlige demonstration, skriver de en pressemeddelelse, der er sendt til en lang række medier.

Aflyses på Sjælland

TV2 ØST har dagen igennem forsøgt at få nogle af de lokale koordinatorer af aktionen i tale, men uden held. Nu lyder meldingen dog fra den sjællandske arrangør, at arrangementet ikke kan gennemføres lovligt, og at det derfor aflyses. 

Selvom en række store vognmandsfirmaer valgte at stå udenfor aktionerne, så ville mere end 150 lastbiler deltage i aktionen mandag og lukke tilkørslerne til motorvejene på Sjælland, Lolland og Falster i et nøje koordineret system.

Først og fremmest skulle trafikken mod København blokeres og i næste række også trafikken i retning væk fra København. 

Læs også
Vognmænd protesterer mod ny klimaafgift
Læs også
Vognmænd protesterer mod ny klimaafgift

Chauffør beklager

En af de chauffører, der skulle være med i aktionen i vores område, er Mark Rolighed. Han er vognmand, og understreger, at han ikke har haft en ledende rolle i aktionen.

Han skulle demonstrere ved Slagelse - men forstår godt, at aktionen må aflyses, selvom han beklager det.

- Vi vil gøre det lovligt, men det kan vi åbenbart ikke få lov til. Planen var, at vi skulle parkere på tilkørslerne, og så ellers blive holdende, til politikerne gav sig. Det står dog klart, at det ikke får lov at ske, siger han.

Det faldende punkt har været, at de aktionerende ikke må bruge lastbiler til aktionen.

- Politiet har gjort det klart for os, at firmarelaterede kørertøjer er bandlyst til sådan en aktion. Arrangørerne oplevede det sådan, at politiet slet ikke ville tillade en aktion, siger han, og beklager situationen.

Han mener, at alle i Danmark burde være imod den foreslåede vejafgift.

- Det ville være en ordning, der blev næsten spist op i administration - og som ville blive meget dyr for den enkelte vognmand. For mig i mit selskab ville afgiften koste 130.000 kroner om året. Og de penge er der kun kunderne til at betale - og så bliver alting dyrere, siger han.

Han ved endnu ikke, hvad hans mandag nu skal bruges på - men der er ikke aftaler med kunder. Han har dog ingen planer om at demonstrere - og ved heller ikke, hvad det næste skidt måtte blive.

I en gruppe på Facebook skæres det ud i pap af arrangørerne, at politiet vil gribe ind over for arrangementet med henstillinger, påbud, bøder og i sidste ende fejeblade, hvis biler blokerer vejene.

Ville lukke landet

Det var meningen, at alle blokader skulle anmeldes som demonstrationer til politiet. De blev samlet, og skulle afleveres til politikredsene 24 timer før blokaderne blev indledt mandag  klokken 06.00.

De aktionerende havde på forhånd udarbejdet manualer, der blandt andet skulle sikre ambulancer, dyretransporter og personer med syge fri passage i forbindelse med blokaderne. 

Det skulle sikre, at kun almindelige trafikanter og vognmænd udenfor aktionerne blev ramt.

De aktionerende er vrede over et nyt afgiftssystem for lastbiler, der skal sikre grøn omstilling. Arrangørerne mener dog ikke, at det vil virke, og ville med henvisning til grundlovens ret til at forsamle sig afholde demonstrationerne på motorvejstilkørsler. 

Nu står det imidlertid klart, at mens lastvognschaufførerne gerne må forsamle sig fysisk til fods på ramperne, så gælder det ikke med langtidsparkering af deres lastbiler - eller i det omfang, at deres virksomheder står bag.

Læs også
Konvoj skal lokke flere til at blive lastbilchauffører
Læs også
Konvoj skal lokke flere til at blive lastbilchauffører

Mens lastbilchaufførerne har planlagt aktionen detaljeret, så har politiet ifølge komiteens pressemeddelelse ikke ønsket at se materialet, der blev afleveret fysisk til ordensmagten.

TV2 ØST er af det lokale politi blevet bedt om at henvende sig til Rigspolitiet i sagen - og herfra har det lydt, at de senere på dagen ville udsende en meddelelse til journalisterne. Det er dog i skrivende stund ikke sket.


Nyhedsoverblik