Konflikt om arbejdstider på Femern Bælt - flere ordførere presser på for en løsning

Flere ordfører presser nu på for at få en løsning, efter danske bryggeriarbejdere har demonstrereret mod manglende overenskomst og 12 timers arbejdsdage.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

12 timers arbejdsdag 28 dage i træk og ingen overenskomst.

Det fik  flere danske byggeriarbejdere på barrikaderne, som onsdag formiddag mødte talstærkt op på Rødbyhavn for at tilkendegive deres utilfredshed.

Læs også
Byggeriarbejdere demonstrerer mod arbejdsforhold på Femern Bælt-forbindelsen
Læs også
Byggeriarbejdere demonstrerer mod arbejdsforhold på Femern Bælt-forbindelsen

Men nu får de dårlige arbejdsforhold også flere politikere op af stolene.

Transportordfører Karsten Hønge (SF) vil indkaldte transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd, som skal forklare, hvordan et statsligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner kan foregå uden overenskomst.

- Vi har set det med den københavnske metro

Hvordan Danmarkshistoriens største offentlige anlægsbyggeri kan foregå uden en overenskomst, er der også flere andre transportordfører på Christiansborg, der stiller spørgsmålstegn ved.

quote Det er dybt beskæmmende, at man ikke har styr på det

Kristian Skibby (DF), transportordfører

- Jeg synes, det er drønærgerligt. Vi andre, der har fæstet vores tillid til, at når man laver det udbud, så er der styr på de her forhold, så der ikke opstår flimmer og diskussioner om tolkning, siger transportordfører Hans Kristian Skibby (DF) til TV2 ØST.

- Vi så det på den københavnske metro, at man ikke havde styr på det med hensyn til lærlinge og dansk arbejdskraft, og der sagde vi jo udtrykkeligt, at når man lavede det her udbud på Femern, og når nogen skulle vinde det udbud, så skulle man have sikker hånd over for alle de her ting. Og det er dybt beskæmmende, at man ikke har styr på det.

- Selvfølgelig kan han som øverste chef skride ind

Også transportordfører fra Enhedslisten Henning Hyllested (EL) er utilfreds med arbejdsforholdene, som det hollandske tunnel-konsortium præsenterer.

- Det bliver jeg rasende over, men omvendt må jeg sige, at det var forventeligt. Jeg har forfulgt det her i mange år. Siden 2012 har jeg stillet spørgsmål til skiftende ministre om, hvordan de ville sikre, at der blev ordentlige arbejdsforhold, og jeg er blevet lovet gennem alle årene, at det var der styr på. Men hvad så med kontrollen? Det er altafgørende med kontrollen efterfølgende, understreger han.

Demonstration tunnel
Læs også
Minister om arbejdsforhold på Femernbyggeri: - Er der et hul, så skal det lukkes
Demonstration tunnel
Læs også
Minister om arbejdsforhold på Femernbyggeri: - Er der et hul, så skal det lukkes

Det er Arbejdstilsynet, der har givet hollandske konsortium, Femern Belt Contractors (FBC) tilladelse til at bryde de normale hviletidsbestemmelser i Danmark på Femern-byggeriet.

- Nu har Arbejdstilsynet givet dispensation, og det forstår jeg ikke, for sådan som jeg kan læse det, så har de givet dispensation i strid med reglerne. Det vil jeg forsøge at forfølge, også over for Peter Hummelgaard (S), som godt nok siger, at han ikke kan skride ind over for Arbejdstilsynet. Det vil jeg se et notat på, hvorfor han ikke kan. Efter min bedste overbevisning er det noget sludder. Selvfølgelig kan han som øverste chef skride ind, siger Henning Hyllested.

quote Efter min bedste overbevisning er det noget sludder. Selvfølgelig kan han som øverste chef skride ind

Henning Hyllested (EL), transportordfører

Det rammer den danske arbejdskraft

Problemet er ifølge transportordfører Hans Kristian Skibby, at der ikke er dansk arbejdskraft nok til de store, danske anlægsprojekter, og derfor har Danmark brug for udenlandsk arbejdskraft.

- Jeg mener, at når man laver udbudsmaterialet – det er jo et EU-udbud til ganske mange milliarder på begge sider – så forventer jeg, at man har mulighed for at sætte de ting ind, man har af særlige krav i de enkelte lande. Blandt andet arbejdsvilkår, arbejdsmiljø og aflønning, siger han.

- At der kommer udlændinge som en del af arbejdsstyrken, har jeg det helt fint med, for der er også danskere, der er på andre missioner i andre lande på store byggerier. Men sådan som vi hører det fra 3F, så er det ikke det, vi har nikket ja til.

Og dét bliver så et problem for danske ansatte i byggebranchen, pointerer transportordfører Henning Hyllested (EL).

- Problemet, at der bliver arbejdet på nogle vilkår, som er fremmed for det danske arbejdsmarked, og det er i princippet med til at holde dansk arbejdskraft ude.


Nyhedsoverblik