Minister om arbejdsforhold på Femernbyggeri: - Er der et hul, så skal det lukkes

Både transport- og beskæftigelsesminister skal forklare, hvordan Danmarks største byggeprojekt kan foregå uden overenskomst.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-forbindelsen bliver gigantisk. Men det bliver problemerne på byggeriet også, hvis der ikke gribes ind nu.

Det mener i hvert fald SF’s beskæftigelsesordfører, Karsten Hønge, som indkalder transportminister Benny Engelbrecht (S) i samråd.

Det skriver Fagbladet 3F.

Onsdag formiddag var omkring 100 byggeriarbejdere mødt op til demonstration på Rødbyhavn. De er utilfredse med, at det hollandske tunnel-konsortium, der er ved at bygge danmarkshistoriens største offentlige anlæg, ikke vil underskrive en overenskomst for deres ansatte.

Læs også
Byggeriarbejdere demonstrerer mod arbejdsforhold på Femern Bælt-forbindelsen
Læs også
Byggeriarbejdere demonstrerer mod arbejdsforhold på Femern Bælt-forbindelsen

Ifølge 3F vil det hollandkse konsortium have byggearbejderne til at arbejde 12 timer om dagen 28 dage i træk uden hviledage.

Karsten Hønge (SF) undrer sig over manglende overenskomst

Derfor har SF's beskæftigelsesordfører Karsten Hønge kaldt transportminister Benny Engelbrecht i samråd.

quote Når vi som stat bygger noget så stort som Femern-forbindelsen, så skal det selvfølgelig foregå på danske vilkår

Karsten Hønge (SF), beskæftigelsesordfører

Her skal ministeren forklare, hvordan et statsligt byggeprojekt til 53 milliarder kroner kan foregå uden overenskomst.

- Når vi som stat bygger noget så stort som Femern-forbindelsen, så skal det selvfølgelig foregå på danske vilkår, siger Karsten Hønge til Fagbladet 3F.

- Der skal være løn- og arbejdsforhold, som er sammenlignelige med danske. Det fremgår også af de sociale klausuler, vi allerede har på Femern-projektet. Hvordan man vil overholde det uden en overenskomst, ved jeg virkelig ikke. Men det får ministeren nu mulighed for at forklare, siger han.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Demonstration ved Femern-byggeri

Transportminister: Det er en sag for arbejdmarkedets parter

Det hollandske tunnel-konsortium, Femern Belt Contractors (FBC), har trods måneders forhandlinger endnu ikke villet skrive under på en overenskomst.

Derfor mødte flere repærensentanter fra byggebranchen op på Rødbyhavn onsdag formiddag. 

- Formålet med i dag er, at vi gerne vil have en underskrift på den her overenskomst, som vi har siddet og forhandlet igennem mange måneder. Det er det, vi gerne vil vise med den her demonstration. Vi vil have en overenskomst nu, siger næstformand i 3F Lolland, Bjarne Nielsen til TV2 ØST.

Den overenskomst må de to parter selv forhandle på plads, oplyser transportministeren i et skrifteligt svar til TV2 ØST.

- Der er tale om en sag for arbejdsmarkedets parter. Jeg håber, at de finder en løsning på den potentielle konflikt. Det er naturligt vigtigt, at arbejdet udføres på ordentlige vilkår, siger Benny Engelbrecht (S).

- Femern A/S stiller, som bygherre, krav om vilkår vedrørende løn, arbejdsvilkår og boligforhold som forudsat i kontrakterne, og det fører selskabet tilsyn med.

Vilkårene gælder angiveligt for 30-35 udenlandske maskinførere og bygningsarbejdere, der lige nu er i gang med anlægsarbejdet på Danmarks dyreste byggeprojekt, Femern-forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Beskæftigelsesminister: Er der et hul, så skal det lukkes

Det er Arbejdstilsynet, der har givet hollandske FBC tilladelse til at bryde de normale hviletidsbestemmelser i Danmark på Femern-byggeriet.

Derfor har Karsten Hønge bedt beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) udrede, hvordan en myndighed kan forsvare, at lade ansatte arbejde 28 dage i træk.

quote Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes

Peter Hummelgaard (S), beskæftigelsesminister 

- Jeg kan som minister ikke gå ind i Arbejdstilsynets konkrete afgørelse. Når det er sagt, så kommer det lidt bag på mig, at det her tilsyneladende er muligt. Er der et hul, der risikerer at kunne være en genvej for social dumping, så skal det lukkes, siger ministeren i et skriftligt svar til TV2 ØST.

- Jeg har derfor bedt Beskæftigelsesministeriet undersøge, hvordan vi kan sikre, at reglerne ikke giver muligheder for dem, der ikke har de rette intentioner og vil tjene penge på social dumping.


Nyhedsoverblik