Frygtede prischok på diesel - nu er der godt nyt

Dieselprisen blev spået et gedigent hop, når EU som en konsekvens af krigen i Ukraine forbyder køb af russiske olieprodukter. Sådan er det ikke gået.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bilpendlerne har i de seneste uger kunnet læse med bekymring om, hvordan et EU-forbud – en såkaldt embargo – mod indkøb af russiske olieprodukter skulle få prisen på navnlig diesel til at stige.

En nyhed, der særligt her i regionen kan have store konsekvenser, hvor den gennemsnitlige pendler kører over 60 kilometer dagligt i forbindelse med rejsen til og fra arbejde.

Men prisstigningen er ind til videre udeblevet.

Her to dage efter, EU-landenes embargo mod russiske olieprodukter trådte i kraft, er dieselen stik imod prognoserne faldet.

Foreløbigt med 30 øre svarende til omkring 15 kroner for en typisk tankfuld diesel.

Ifølge Peter Rasmussen, forhenværende oliehandler og i dag olieekspert hos den danske afdeling af Cirkle K, handler prisudviklingen ikke så meget om udbud og efterspørgsel, men derimod om det, som han betegner som en "følelsesmæssig reaktion".

- Det er min vurdering, at oliehandlerne har været overforsigtige og troet, det blev værre, end det nu har vist sig at gå. Det, ser vi nu, kommer til udslag i prisen på diesel, forklarer han og henviser til, at diesel i skrivende stund er på sit laveste prisniveau siden årsskiftet.

Sidste år nåede en liter diesel således op på 17 kroner og 19 øre for siden at falde igen, hvor den i dag – efter yderligere to dages prisfald er nede på 12 kroner 89 øre per liter.

Mild vinter og fyldte lagre

Ifølge Peter Rasmussen er der flere forhold, som kan forklare, at dieselprisen foreløbigt er faldet i stedet for at stige.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

EU's sanktioner mod Rusland som følge af krigen i Ukraine har således ført til, at russisk olie er blevet fjernet fra Europa og dermed skabt et fald i udbuddet. Derimod har Indien købt stort ind af russisk olie, hvilket har frigivet den olie, landet hidtil har købt andre steder, til verdensmarkedet.

Det betyder, at der – som situationen er nu – er fornuftigt med olie i de europæiske lagre, hvilket altså afspejler sig i prisen.

Søren Kristensen, der cheføkonom i Sydbank, er enig i den vurdering:

- Det er vores vurdering, at EU-landene har købt til lager, fordi man har vidst, at den her embargo ville komme.

Læs også
Nu bliver det igen dyrere at pendle i bil
Læs også
Nu bliver det igen dyrere at pendle i bil

Han peger på, at de europæiske lagerbeholdninger foreløbigt har medvirket til at afbøde en akut mangel på diesel. Noget man ellers kunne frygte, blev tilfældet, når EU indfører embargo mod den nation, der står for mere end en fjerdedel af den europæiske diesel-forsyning.

- Dertil har man på det seneste fået større import af diesel fra andre lande op at køre, forklarer Søren Kristensen videre og tilføjer:

- En mild vinter spiller også en vis rolle i den pris, som vi ser på diesel lige nu.

Diesel er nemlig stort set samme produkt som den fyringsolie, der bruges til opvarmning.




Nyhedsoverblik