Priserne på diesel og benzin har fundet sig et mere fornuftigt leje, siden det igen nåede et højdepunkt tilbage i oktober.
Men det ser nu ud til at ændre sig.
På søndag den 5. februar træder EU’s embargo mod import af olieprodukter fra Rusland i kraft. I december trådte en embargo mod import af råolie i kraft, men nu er der tale om olieprodukter som for eksempel dieselolie.
Så bliver der pustet til den inflation, som fortsat er høj
- I bund og grund kan det give ret store udfordringer for de europæiske forbrugere. Vi får rigtig meget diesel fra Rusland, og derfor skal EU ud og finde produkterne andre steder, og det vil presse priserne op, forklarer seniorøkonom i Sydbank, Kim Blindbæk.
Rusland er en af de helt store producenter af olieprodukter til EU, og det mindre udbud vil derfor få priserne til at stige. En stigning, som særligt vil kunne mærkes her i regionen, hvor pendlerne, sammenlignet med resten af landet, kører længst til arbejde.
Kim Blindbæk har svært ved at svare på, hvor store stigningerne præcis vil blive:
- Vi så sidste år, at dieselen var dyrere end benzinen, og det kan vi sagtens se igen. Lige nu er der en prisforskel på cirka en krone, og den forskel kan sagtens mindskes i den kommende tid. Vi kommer nok også til at se, at dieselpriserne overstiger benzinen igen.
Stigningerne vil ikke kun kunne mærkes, når man tanker sin bil. Kim Blindbæk fremhæver, at de afledte effekter også vil ramme forbrugerne:
- Det rammer også transportvirksomhederne, og det kommer for alvor til at gøre ondt. Når de får højere udgifter, skruer de på priserne. De sender regningen videre til forbrugerne, og så puster man til den inflation, som fortsat er høj.
Han understreger dog, at det ikke vil påvirke det fald i inflationen, som vi har oplevet de seneste måneder.