Nu bliver det igen dyrere at pendle i bil

Pendlerne i regionen skal forberede sig på dyrere brændstof, når EU's forbud mod at importere russiske olieprodukter træder i kraft på søndag.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Priserne på diesel og benzin har fundet sig et mere fornuftigt leje, siden det igen nåede et højdepunkt tilbage i oktober.

Men det ser nu ud til at ændre sig.

På søndag den 5. februar træder EU’s embargo mod import af olieprodukter fra Rusland i kraft. I december trådte en embargo mod import af råolie i kraft, men nu er der tale om olieprodukter som for eksempel dieselolie.

quote Så bliver der pustet til den inflation, som fortsat er høj

Kim Blindbæk, seniorøkonom, Sydbank

- I bund og grund kan det give ret store udfordringer for de europæiske forbrugere. Vi får rigtig meget diesel fra Rusland, og derfor skal EU ud og finde produkterne andre steder, og det vil presse priserne op, forklarer seniorøkonom i Sydbank, Kim Blindbæk.

Rusland er en af de helt store producenter af olieprodukter til EU, og det mindre udbud vil derfor få priserne til at stige. En stigning, som særligt vil kunne mærkes her i regionen, hvor pendlerne, sammenlignet med resten af landet, kører længst til arbejde.

Kim Blindbæk har svært ved at svare på, hvor store stigningerne præcis vil blive:

I sommeren 2022 testede TV2 ØST besparelsen af at køre langsommere på motorvejen.

- Vi så sidste år, at dieselen var dyrere end benzinen, og det kan vi sagtens se igen. Lige nu er der en prisforskel på cirka en krone, og den forskel kan sagtens mindskes i den kommende tid. Vi kommer nok også til at se, at dieselpriserne overstiger benzinen igen.

Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Stigningerne vil ikke kun kunne mærkes, når man tanker sin bil. Kim Blindbæk fremhæver, at de afledte effekter også vil ramme forbrugerne:

- Det rammer også transportvirksomhederne, og det kommer for alvor til at gøre ondt. Når de får højere udgifter, skruer de på priserne. De sender regningen videre til forbrugerne, og så puster man til den inflation, som fortsat er høj.

Søren Holten Jacobsen
Læs også
Sparetip: Sådan kan du bruge 20 procent mindre brændstof
Søren Holten Jacobsen
Læs også
Sparetip: Sådan kan du bruge 20 procent mindre brændstof

Han understreger dog, at det ikke vil påvirke det fald i inflationen, som vi har oplevet de seneste måneder. 


Nyhedsoverblik