Nu er det slut med, at førere af ambulancer og brandbiler får uretmæssige fartbøder efter udrykningskørsler.
Det er en pragmatisk og praktisk løsning, som løser de uhensigtsmæssigheder, der har været
Problemet har indtil nu været, at stærekasser ikke skelner mellem private køretøjer og udrykningskøretøjer. I det øjeblik en ambulance eller brandbil bliver blitzet af en af Vejdirektoratets stærekasser, er der derfor blevet genereret en automatisk fartregistrering, som har resulteret i et bødeforlæg.
Men nu er der fundet en løsning, skriver Rigspolitiet i en pressemeddelelse.
- Det er glædeligt, at vi nu har fundet en løsning, så vi undgår, at udrykningskøretøjer får bøder uretmæssigt og bagefter skal bruge tid på at dokumentere, at det var i forbindelse med en udrykning, siger Christian Berthelsen fra Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.
Fremover vil sagsbehandlere foretage en manuel gennemgang af hastighedssagerne og frasortere de tilfælde, hvor det ud fra billedet kan konstateres, at der er tale om et udrykningskøretøj. I de tilfælde vil der ikke blive udstedt et bødeforlæg.
- Det er en pragmatisk og praktisk løsning, som løser de uhensigtsmæssigheder, der har været. Det er ikke noget, der koster tid eller penge for politiet, og vi vil opdage langt de fleste sager på denne måde, siger Christian Berthelsen.
Indfører stilprøvekontrol
Men når sagsbehandlere fremover manuelt skal frasortere udrykningskøretøjer uden dokumentation for egentlig udrykningskørsel opstår der et nyt problem.
Løsningen skaber nemlig samtidig en risiko for, at uberettigede hastighedsovertrædelser begået af beredskabsaktører ikke bliver opdaget og sanktioneret.
Politiet vil derfor indføre stikprøvekontroller, hvor det efterprøves, om der i de enkelte tilfælde rent faktisk har været tale om udrykningskørsel. Stikprøvekontrollen skal ifølge Rigspolitiet omfatte et bredt udsnit af beredskabsaktørerne og forskelligartede hastighedsovertrædelser.
Grafik: Lonni Haugaard
Sparer mange ressourcer
Den nye løsning falder i god jord hos Danske Beredskaber, der i snart to år har kæmpet for, at Rigspolitiet ville ændre proceduren.
Den kan ubevidst få vores folk til ikke at køre så stærkt som de kan – og dermed mister vi vigtige sekunder, når der står liv på spil
Indtil nu har beredskabet nemlig gang på gang skulle bevise ved hjælp af omfattende dokumentation, at en brandbil har haft ret til at køre for stærkt i den pågældende situation. Det har kostet mange ressourcer samt skabt uvished hos føreren af køretøjet, fortæller Bjarne Nigaard, der er sekretariatschef hos Danske Beredskaber.
- Vi har indtil nu dagligt oplevet, at en god og dedikeret kollega, der kører stærkt for at passe sit arbejde og for at redde liv, har passeret en stærekasse og derefter i flere måneder har måttet leve med tvivlen om, hvorvidt dokumentationen var god nok til at han kunne slippe for bøde og frakendelse af kørekort.
- Sådan en tvivl er ikke smart, for den kan ubevidst få vores folk til ikke at køre så stærkt som de kan – og dermed mister vi vigtige sekunder, når der står liv på spil, der hvor vi er på vej hen, siger han.
Ifølge Danske Beredskaber fik beredskabets folk i gennemsnit næsten et bødeforelæg per dag sidste år. Bøderne var oftest kombineret med en påstand om frakendelse af kørekortet på grund af de høje hastighedsovertrædelser, der finder sted under en udrykningskørsel.
Sådan fordelte fartbøderne sig til udrykningskøretøjer i 2019
Beredskab Øst: 90 stærekassesager i 2019
Hovedstadens Beredskab: 87 stærekassesager i 2019
Nordjyllands Beredskab: 20 stærekassesager i 2019
Østjyllands Beredskab: 11 stærekassesager i 2019
Brand & Redning MidtVest: 15 stærekassesager i 2019
Sydvestjysk Brandvæsen: 7 stærekassesager i 2019
Beredskab Fyn: 6 stærekassesager i 2019
Lolland-Falster Brandvæsen: 0 stærekassesager i 2019
Slagelse Brand & Redning: 24 stærekassesager i 2019
Kilde: Danske Beredskaber