Døde kalkuner kørt væk i pendulfart - nu ender fuglene som byggematerialer

I de seneste dage er mere end 60.000 kalkuner blevet aflivet på Lolland og Sjælland. De aflivede fugle ender som fyld i byggerier over hele landet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den frygtede fugleinfluenza H5N1 har de seneste dage ramt hårdt hos kalkunfarme i vores område.

Mere end 90.000 kalkuner er således blevet aflivet og kørt til destruktion hos Daka i Randers.

Helt konkret har seks lastbiler med store containere de seneste dage kørt i penduldrift mellem kalkunfarmene på Sjælland og Lolland og Dakas installationer til håndtering af de inficerede fugle.

Læs også
Smittebombe truer fjerkræavlere – store eksportmarkeder smækker døren
Læs også
Smittebombe truer fjerkræavlere – store eksportmarkeder smækker døren

- Det er store fugle, der fylder en del. Derfor har vi skullet køre så meget. Når de så ankommer til os, så anbringes de i særlige råvaresiloer af personale i beskyttelsesdragter, hvorefter containeren blev desinficeret, og de kan køre tilbage og hente flere fugle, siger Søren Mohr Jensen, der er kommunikationschef for Daka.

Bliver trykkogt for at dræbe virus

Første trin på kalkunernes vej igennem fabrikken er at dræbe al influenza-virus i kalkunerne. Det sker populært sagt ved at trykkoge dem. De sættes under et tryk på tre bar, og opvarmes herefter til 133 grader i 20 minutter, så al virus dør.

Derefter bliver fuglene behandlet, så de ender som henholdsvis kød- og benmel og fedt.

Læs også
Værste fugleinfluenzaepidemi nogensinde - 96.000 kalkuner aflives på få dage
Læs også
Værste fugleinfluenzaepidemi nogensinde - 96.000 kalkuner aflives på få dage

Kød og benmelet bruges i første omgang til afbrænding - og senere vil resterne fra denne forbrænding ende i cement ligesom andre typer aske.

- Det bruges som fyldstof i cementproduktionen. Men det er kun en lille del af den cement, som man bruger til at bygge huse af, siger han.

Kalkun i tanken

Fedtet bliver omdannet til biodiesel, der blandes i den diesel, som alle dieselbiler hælder i tanken.

- Vores mål er at anvende så meget som overhovedet muligt fra de her dyr, siger han.

Læs også
Frygtet sygdom bryder ud nær dyrepark
Læs også
Frygtet sygdom bryder ud nær dyrepark

Selvom mere end 90.000 kalkuner virker som en stor opgave, så er det dog ikke uhørt for Daka.

- Det er klart, at det er en stor opgave, men det er ikke ekstraordinært. Vi har oplevet en del smitte med fugleinfluenza over hele landet, og vi har jo også stået med mink-situationen, hvor vi aftog så meget, som vi kunne, siger han.

VIDEO: I løbet af få dage er der konstateret fugleinfluenza tre steder i regionen. 96.000 kalkuner skal nu aflives. Smitten har store konsekvenser for branchen.


Nyhedsoverblik