Selv om danskernes økonomi har været hårdt spændt for med rekordhøj inflation i 2022, har kultur- og oplevelseserhvervet alligevel haft et godt år.
Det skriver DI Turisme & Oplevelser i en pressemeddelelse.
For både forlystelsesparker, museer og hoteller var der fremgang at spore i 2022.
Da Rusland gik ind i Ukraine og rystede verdensøkonomien, ville ingen i deres vildeste fantasi have forestillet sig, at vi her på den anden side af 2022 ville stå med så flotte resultater
Ifølge DI satte flere forlystelsesparker rekord i besøgstal og i salg af årskort, og Superligaen satte ny tilskuerrekord i sæsonen 2021/2022.
Desuden meldte to ud af tre museer om samme eller højere besøgstal som i 2019 - året før coronaepidemien ramte verdenen.
Det er godt gået i et år, der har været mærket af både efterdønningerne fra coronakrisen og den højeste inflation i 40 år, lyder vurderingen fra Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme & Oplevelser.
- Da Rusland gik ind i Ukraine og rystede verdensøkonomien, ville ingen i deres vildeste fantasi have forestillet sig, at vi her på den anden side af 2022 ville stå med så flotte resultater, siger hun.
Flere turister
Også turismen var stærkt tilbage i 2022 efter at have ligget underdrejet under coronaen.
Antallet af turistovernatninger var i 2022 12,2 procent højre end før pandemien, viser tal fra VisitDenmark ifølge Erhvervsministeriet.
Antallet af udenlandske og danske overnatninger var sidste år henholdsvis 7 procent og 17,8 procent over niveauet fra det hidtidige rekordår 2019.
Selv om 2022 således er gået bedre end forventet, er det dog for tidligt at spå om, hvordan det kommer til at gå i 2023, mener DI's chef for Turisme & Oplevelser.
- Usikkerheden er et grundvilkår i denne tid, men vi har meget at vinde endnu, idet turister fra andre kontinenter først nu så småt er begyndt rejse igen, siger Maria Krüger Torp.
Hun henviser til, at mange flyruter fra Asien har været nedlagt som følge af corona, og langdistanceturisterne først så småt er begyndt at vende tilbage.