For knap to uger siden brækkede en Falckmedarbejder begge ben, da han og hans skiltevogn blev påkørt på Vestmotorvejen. Få dage senere skete endnu en ulykke, hvor en skiltevogn blev påkørt.
Det har nu fået Falck til at ændre retningslinjer. I stedet for én skiltevogn ved ulykker, sender de nu to skiltevogne ud for at forhindre personskade.
Men det er ikke nok. 3F mener, at sikkerheden for vejpersonalet skal strammes op.
Vi synes, der skal gøres meget mere for at sikkerheden bliver højnet
- Vi er meget bekymret for den sikkerhed, der er ude på vejene i forhold til dem, der går og reparerer vores veje og laver vores vejnet. Vi synes, der skal gøres meget mere for at sikkerheden bliver højnet, siger Ib Nielsen, der er ansat som konsulent i 3F’s byggegruppe.
Falckreddere i fare
I 2018 mistede en 63-årig Falckansat livet i et trafikuheld på Vestmotorvejen. Manden arbejdede som fører af en skiltevogn, som holdt på Vestmotorvejen i østgående retning mellem Korsør og Tjæreby, hvor manden og skiltevognen blev ramt af en hvid varevogn. Manden blev erklæret død på stedet.
Alene inden for den seneste måned er der sket to alvorlige ulykker med skiltevogne på de sjællandske motorveje.
Artiklen fortsætter under billedet.
Ifølge 3F er der ét stort problem ved de skiltevogne, man anvender i dag:
- De er for lette. De vejer nogle få hundrede kilo. Hvis en lastbil på 40 tons kører ind i sådan én, så opdager han det dårlig nok. Han kører bare henover den. Men hvis han rammer en vogn, der vejer syv ton, der står parkereret, så vil det øge sikkerheden for dem, der går og arbejder, siger Ib Nielsen, konsulent i 3F.
3F: Den hurtigste løsning er at indføre TMA-vogne
Den klare anbefaling fra 3F lyder, at man i stedet for skiltevogne bør indføre såkaldte TMA-vogne (Truck Mounted Attenuator).
Den hurtigste løsning, hvis man skal snakke øget sikkerhed, vil være at gå væk fra skiltetrailer over til TMA-vogne
- Den hurtigste løsning, hvis man skal snakke øget sikkerhed, vil være at gå væk fra skiltetrailer over til TMA-vogne – altså en lastbil, der vejer minimum syv tons med en stor pude bagpå. Det vil øge sikkerheden kraftigt her og nu for dem, der går og arbejder derude på vejene. Det vil helt klart anbefale, og det har jeg sagt igen og igen, men det kniber lidt med at komme igennem med det, siger Ib Nielsen fra 3F.
Artiklen fortsætter under billedet.
Vejdirektoratet har nedsat en arbejdsgruppe, som er i gang med at kigge nærmere på forskellige løsningsforslag.
- Vi forventer, at den her arbejdsgruppe, vi nu har nedsat, kommer med nogle anbefalinger i løbet af foråret, og så skal vi gå i dialog med dem, vi har, der arbejder på vejene for at finde ud af, om de vil bruge det, siger Charlotte Vithen, områdechef for trafikledelsen og trafikdata i Vejdirektoratet.
Vejdirektoratet: Vigtigt at gøre det rigtigt fra start
Ifølge Ib Nielsen, konsulent hos 3F, går arbejdet alt for langsomt i den arbejdsgruppe, der er nedsat til at komme med løsningsforslag:
Det er vigtigt for os, at vi ikke kommer til at gøre noget, som kompromitterer sikkerheden
- Jeg synes bestemt ikke, det er gået stærkt nok med at øge sikkerheden. Der skal meget mere tempo i det udvalgsarbejde, der er sat i værk. Det går kun ud over dem, der går og arbejder derude. Hver eneste dag løber de en kæmpe risiko ved at få styr på de veje, vi alle sammen bruger.
Men hos Vejdirektoratet mener man, at der netop er en grund til, at arbejdet går langsomt. Det tager nemlig tid at undersøge tingene til bunds:
- Det er vigtigt for os, at vi ikke kommer til at gøre noget, som kompromitterer sikkerheden. Når jeg taler om sikkerhed, taler jeg både om dem, der arbejder derude og trafikanterne, der kører derude. Det, der kan være godt for sikkerheden for vejarbejderne, er ikke nødvendigvis godt for trafikanterne. Vi er meget optaget af at sikre, at vi gør det rigtige fra starten af, siger områdechef Charlotte Vithen.
Transportordfører: - Det skal man ikke lovgive om
3F råber nu vagt i gevær og mener, at man bør indføre TMA-vogne med det samme:
- Indtil der er fundet nogle permanente løsninger, så skal man fra i morgen køre ud med TMA-vogne med pude bagpå. Så har man øget sikkerheden væsentligt for dem, der går og udføre arbejdet ude på vejene, siger konsulent Ib Nielsen.
Man skal ikke lovgive om, hvilket udstyr, man konkret skal bruge
Men på Christiansborg mener transportordfører hos Venstre, Kristian Pihl Lorentzen, ikke at det er en politisk opgave.
- Det er op til vejmyndighederne, der køber det her udstyr. Det er Vejdirektoratet, hvis det drejer sig om de statslige veje eller de entreprenører, som Vejdirektoratet benytter sig af. Det er min overordnede politiske holdning, at de skal bruge det udstyr, der sikrer dem bedst muligt, siger han til TV2 ØST.
- Vi skal gøre alt, hvad vi overhovedet kan for at bruge det udstyr, der skal til, for at sikre vores vejarbejdere bedst muligt. Det er Venstres klare holdning til det. Men man skal ikke lovgive om, hvilket udstyr, man konkret skal bruge. Det bør ligge som en grundregel for hver eneste vejmyndighed, at man selvfølgelig skal sikre vejarbejderne bedste muligt.
TV2 ØST har forgæves forsøgt at få en kommentar fra transportordfører Thomas Jensen fra Socialdemokratiet og Anne Valentina Berthelsen, transportordfører for Socialistisk Folkeparti.