Presset mod omstridt antenneforening vokser - kunder truer med politianmeldelse

Vreden vokser mod Ringsted Antenneforening, som truer med inkasso, selvom flere kunder ikke har set en regning. Nu vil de politianmelde foreningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Utilfredsheden med Ringsted Antenneforening stiger.

Som TV2 ØST kunne fortælle onsdag, truer foreningen med inkasso, selvom flere end 20 kunder samstemmigt siger, at de aldrig har modtaget en regning eller forudgående rykker.

quote Vi kommmer hjem fra en fest i børnehaven, og så står der to fyre og er i gang med at koble det hele fra

Marc Schou Pedersen fra Ringsted

Nu vil de gå til politiet med deres fælles sag.

Flere kunder fortæller torsdag til TV2 ØST, at de også er blevet truet med inkasso.

En af dem er Marc Schou Pedersen, som er træt at tale i telefon med Ringsted Antenneforening. I dag rykker han selv for få den nyeste regning.

Men for nylig var det antenneforeningen der, på en noget overraskende facon, rykkede ham for penge han skyldte.

- Vi kommer hjem fra en fest i børnehaven, og så står der to fyre og er i gang med at koble det hele fra. Vi spørger, hvorfor de gør det og får at vide, at det er fordi, der ikke er betalt. Jeg ringer til kontoret dagen efter og får at vide, at hun har sendt regningen på mail, samt et rykkerbrev med Post Danmark og nu er vi sendt til Inkasso, siger Marc Schou Pedersen.

Anede ikke de skyldte penge

Ifølge Marc Schou Pedersen havde han dog ikke modtaget hverken en regning eller en rykker.

- Vi skyndte os bare at betale. Vi ville ikke have, at der løb flere renter på, eller risikere at ende i RKI.

antenneforening.jpg
Læs også
Massiv kritik af antenneforening - truet med inkasso uden at have fået regning
antenneforening.jpg
Læs også
Massiv kritik af antenneforening - truet med inkasso uden at have fået regning

Den samme historie fortalte Mickhael Monthieux og tre andre til TV2 ØST onsdag.

- Jeg blev chokeret, for jeg anede ikke, at vi skyldte Ringsted Antenneforening penge.

Artiklen fortsætter under billedet.

Mickhael Monthieux fandt ud af, at han manglede at betale en regning, da to personer troppede op i hans have for at afbryde hans tv-signal. 
Mickhael Monthieux fandt ud af, at han manglede at betale en regning, da to personer troppede op i hans have for at afbryde hans tv-signal.  Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Siden han stod frem med sin kritik, er beskederne væltet ind i hans indbakke

- Der er også én her, der mener, at de skal politianmeldes, siger Mickhael Monthieux og bladrer sine beskeder igennem på telefonen.     

Og det er lige præcis, hvad Mickhael Monthieux har planer om.

Vil politianmelde antenneforening

Han og en gruppe andre overvejer nemlig at melde Ringsted Antenneforening til politiet. Håbet er:

- En eller anden form for retfærdighed, så os der er implicerede i den her skandale, får vores penge tilbage og måske en undskyldning fra Ringsted Antenneforening, siger Mickhael Monthieux.

quote Det er rigtig vigtigt, hvis man ikke er enig i, at man skylder penge, at man laver en indsigelse med det samme

Martha Nør Kjeldsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet kender ikke detaljerne i den konkrete sag. Men reglerne er klare.

Hvis en virksomhed sender et inkassokrav skal den kunne dokumentere at kunderne har fået tilsendt både regning og rykker.

- Det er rigitg svært for forbrugerne at bevise, at de ikke har modtaget noget. Derfor er det også helt logisk, at det er virksomheden, der skal dokumentere, at det er sendt afsted, siger Martha Nør Kjeldsen, der er seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet: Vigtigt at kunder handler med det samme

Det vigtigste råd til kunder, der står med et inkassokrav, de er uenige i, er, at handle med det samme.

- Det er rigtig vigtigt, hvis man ikke er enig i, at man skylder de her penge, at man laver en indsigelse med det samme, fordi så stopper sagen. Hvis man ikke gør det, så bliver man ved med at få rykkerskrivelser. Og hvis det så viser sig i sidste ende, at man så skylder pengene, kan det blive en dyr affære, siger seniorjurist Martha Nør Kjeldsen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Hvis en virksomhed sender et inkassokrav skal den kunne dokumentere at kunderne har fået tilsendt både regning og rykker.
Hvis en virksomhed sender et inkassokrav skal den kunne dokumentere at kunderne har fået tilsendt både regning og rykker. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Formanden for Ringsted Antenneforening, Robert Vingaa, ønsker ikke at kommentere sagen, men skriver i en sms til TV2 ØST:

Vedrørende verserende inkassosager for manglende betalinger til Ringsted Antenneforening er disse individuelle. Foreningen har både en advokat samt et inkassobureau tilkoblet sagerne for at sikre, at lovgigvning og frister er overholdt. Bestyrelsen har ikke yderligere kommentarer i sagen.


Nyhedsoverblik