Flere og flere bliver svindlet - hver anden dag bliver en ældre borger snydt

Der er sket en stigning i antallet af anmeldelser, hvor ældre er blevet snydt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hver anden dag. 

Så ofte bliver en ældre borger i Midt- og Vestsjællands politikreds snydt. Det viser tal fra politiet.

Alene i de tre første måneder i 2022 har Midt- og Vestsjællands Politi modtaget 52 anmeldelser fra ældre, der er blevet svindlet. Det er cirka tre gange så mange sager, som hvis man sammenligner med samme periode de seneste to år.

- Hvis vi kigger på tallet 52, som vi er oppe på i år, så er det faktisk hver anden dag, der er en ældre i vores politikreds, som bliver svindlet. Det, synes jeg, er mange. Sammenlignet med andre kriminalitetsformer i berigelseskategorien, så sker det ikke nær så ofte. Det er noget, vi ser rigtig meget af desværre, derfor vil vi det rigtig gerne til livs, siger Karin Storm, politikommissær hos Midt- og Vestsjællands Politi. 

Karin Storm, politikommissær hos Midt- og Vestsjællands Politi.
Karin Storm, politikommissær hos Midt- og Vestsjællands Politi. Foto: Frederikke Hobye - TV2 ØST

Nordea oplever kunder svindles

Den form for svindel, som politiet oftest hører om, er, hvor svindleren ringer til en ældre borger og udgiver sig for at være fra banken eller politiet og beder dem om deres bankoplysninger.

Læs også
Falsk politimand tæt på at franarre 70-årig sekscifret beløb
Læs også
Falsk politimand tæt på at franarre 70-årig sekscifret beløb

Hos Nordea i Ringsted har man også oplevet, at flere af deres ældre kunder er blevet snydt. Det sker både digitalt, men for nyligt havde banken en kunde, der blev skygget, mens vedkommende hævede penge og efterfølgende blev opsøgt på sin egen adresse.

- Det er et kæmpe problem. Vi har rigtig mange sager omkring det. Førhen var det jo bankerne, man røvede, så kom man ind og lavede bankrøverier. Det ser vi heldigvis ikke mere. Problemet er bare, at de her personer er her stadigvæk. De finder nye veje og finder ud af at gøre det på nye måder, men hvor det kræver mange flere mennesker at få de samme penge, siger Heidi Wolfhagen, filialdirektør hos Nordea i Ringsted.

Ældre Sagen øger fokus

Hos Ældre Sagen er man opmærksom på svindlen og prøver at oplyse de ældre så godt som muligt. Det gør de blandt andet ved give gode råd på deres hjemmeside og ikke mindst holde kurser, så borgerne er opmærksomme på, hvornår alarmklokkerne burde ringe. 

- Det bliver øget hele tiden. Der kommer flere og flere kurser i it, siger Bent Christensen, der er medlem af Ældre Sagen i Ringsted.

Emnet om svindel og økonomisk kriminalitet fylder generelt meget hos Ældre Sagen. Det fortæller Lillian Larsen.

- Jeg synes, det er skræmmende. De mennesker har ikke nogen moral. Det er dybt frustrerende.

Læs også
85-årig snydt over telefonen: - Gerningsmændene er dygtige
Læs også
85-årig snydt over telefonen: - Gerningsmændene er dygtige

Midt- og Vestsjællands Politi har derfor lavet en pjece med et par råd til at undgå svindel.

- Hvis man bliver ringet op af nogen, man ikke kender, så må man godt være lidt skeptisk. Hvad er det, de vil? Det her med at give sine bankoplysninger, sin pinkode, adgangskoder, nøgler til nemid, det skal man lade være med at gøre over telefonen. Og man skal aldrig udlevere dankort og hævekort eller et nøglekort med koder, siger Karin Storm, politikommissær hos Midt- og Vestsjællands Politi.

Det har ikke været muligt at få tallene fra Sydsjællands og Lollands-Falsters Politi.


Nyhedsoverblik