Brugsuddeler lægger regnskabsbøgerne frem for kunderne i butikken

I den lille brugs i Jystrup ved Ringsted har brugsuddeleren taget et nyt initiativ i brug for at vinde kundernes opbakning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tilværelsen som købmand i de mindre bysamfund er langt fra nogen dans på roser. Faldende omsætning gør det svært at betale regninger, og i sidste ende har mange forretninger været nødsaget til at dreje nøglen om.

Gennem tiden har der været gjort mange forsøg på at vække kundernes interesse og engagement for den lokale brugs. Det gælder også i Jystrup på Midtsjælland i Ringsted Kommune, hvor brugsuddeler Daniel Tronholm fra Dagli'Brugsen har fået en ny idé.

quote Vi skal have folk til at følge med og engagere sig endnu mere i deres lokale brugsforening

Daniel Tronholm, brugsuddeler, Dagli'Brugsen i Jystrup

For egentlig går det ifølge brugsuddeleren fornuftigt med salget oven på nogle hårde år. Men det er ikke altid den historie, kunderne hører.

- Det var en skør idé, jeg fik. Vi blev enige om, vi gerne vil fortælle vores kunder, hvordan det rent faktisk går her i brugsen, siger han og tilføjer:

- Man har meget fokus på, at nu lukker vi, og at vi ikke sælger nok. En kedelig historie. Derfor fik jeg den idé, om vi ikke skal fortælle den gode historie. At det faktisk går meget bedre.

Penge til udvikling

Derfor er to plastrør blevet sat op midt mellem kølemontre og poser med flæskesvær i Dagli'Brugsen i Jystrup. I hvert rør er der lagt kugler. Antallet af kugler illustrerer forretningens omsætning uge for uge sammenlignet med året før.

- Rørene har vi sat op, for at vores kunder kan følge med i hverdagen, og at det går godt, men ikke godt nok, forklarer brugsuddeleren og tilføjer:

- Hvor morgen fylder vi kugler i det venstre rør, svarende til gårsdagens omsætning. Og i løbet af ugen kan vi så se, hvor langt vi er nået.

Hver morgen bliver der lagt kugler i røret svarende til gårsdagens omsætning. Hver kugle repræsenterer 10.000 kroner. I røret til højre er der lagt kugler i svarende til sidste års omsætning plus et antal kugler svarende til det mål, som ledelsen i Dagli'Brugsen Jystrup har sat.
Hver morgen bliver der lagt kugler i røret svarende til gårsdagens omsætning. Hver kugle repræsenterer 10.000 kroner. I røret til højre er der lagt kugler i svarende til sidste års omsætning plus et antal kugler svarende til det mål, som ledelsen i Dagli'Brugsen Jystrup har sat. Foto: Rikke Stokholm - TV2 ØST

Hver kugle repræsenterer 10.000 kroner.

For at kunne sammenligne med året før, har uddeleren sat et rør op ved siden af, som med kugler viser, hvad der blev solgt for året før.

quote Kan vi få de sidste med, tror jeg, fremtiden ser meget mere lys ud, end den har gjort længe

Daniel Tronholm, brugsuddeler, Dagli'Brugsen i Jystrup

- Men det er ikke nok at nå sidste års omsætning. Vi skal vækste for at blive her. Derfor har jeg aftalt med vores direktør, at vi har et ugemål, som er noget højere, forklarer Daniel Tronholm og tilføjer:

- Det skal afspejle penge til at betale regninger, men også til at modernisere og udbygge butikken og gøre den pæn og lækker udenfor.

Og missionen er ifølge uddeleren klar.

- Vi skal have folk til at følge med og engagere sig endnu mere i deres lokale brugsforening, siger han og tilføjer:

- Der allerede i dag et kæmpe engagement og opbakning. Men kan vi få de sidste med, tror jeg, fremtiden ser meget mere lys ud, end den har gjort længe.

Hver tiende forretning er forsvundet

Ifølge Nikolai Klausen, som er sekretariatschef i brancheforeningen Dansk Erhverv, gælder det helt generelt, at købmænd og mindre detailforretninger er udfordret.

quote Der er ingen tvivl om, man skal tænke kreativt, hvis man skal bevare handlen i de små byer

Nikolai Klausen, sekretariatschef, Dansk Erhverv

- Vi har som forbrugere et ønske og måske en illusion om, at vi gerne vil handle lokalt – men vores adfærd er bare anderledes, siger han og peger på, at mange – også af praktiske hensyn – ofte handler på vejen hjem fra arbejde i de større byer.

Tal fra Dansk Erhverv viser, at hver tiende fysiske detailforretning er forsvundet i perioden fra 2010 til 2020, svarende til 3.300 butikker i gadebilledet på landsplan, og her i regionen er andelen af lukkede forretninger endnu større, hvor næsten hver sjette forretning er forsvundet.

Nikolai Klausen, sekretariatschef i Dansk Erhverv, vurderer, at mindre forretninger med den rette kommunikation kan bruge offentliggørelsen af omsætningen til at lokke flere kunder til. - Men det vil helt klart kræve, man får gang i de sociale medier, siger han.
Nikolai Klausen, sekretariatschef i Dansk Erhverv, vurderer, at mindre forretninger med den rette kommunikation kan bruge offentliggørelsen af omsætningen til at lokke flere kunder til. - Men det vil helt klart kræve, man får gang i de sociale medier, siger han. Foto: Dansk Erhverv/PR

- Der er ingen tvivl om, man skal tænke kreativt, hvis man skal bevare handlen i de små byer, siger Nikolai Klausen.

Og i den forbindelse kan offentliggørelse af omsætningen være et blandt flere redskaber.

- Jeg har ikke oplevet før, at man offentliggør sin omsætning. Men jeg synes, det er et ret interessant initiativ. Om kunderne så vil forstå, hvad omsætning er kontra indtjening, kan jeg dog stille mig tvivlende over for. Man skal jo også have lidt forstand på detail for at kunne relatere sig til en omsætning, siger Nikolai Klausen og tilføjer:

- Men ser man mere generelt på, at man som købmand i en by forsøger at skabe omsætningsrekord – så kan det blive både sjovt og populært – og måske endda trække kunder til fra andre byer. Der kan være et perspektiv i det – men det vil helt klart kræve, man får gang i de sociale medier.

Pirker til kundernes dårlige samvittighed

Morten Bruun, der er forbrugerøkonom hos Forbrugerrådet Tænk, fremhæver også, at der skal mere end blot en åben regnskabsbog til, hvis forbrugerne skal forblive loyale over for den lokale købmænd.

quote På en eller anden måde, synes jeg, han taler til kundernes dårlige samvittighed

Morten Bruun, forbrugerøkonom, Forbrugerrådet Tænk

- Det kan være fint at offentliggøre de her ting – men jeg tror, der skal andre til, hvis han (købmanden, red.) skal klare sig, siger Morten Bruun og tilføjer:

- Hvis man ikke får en særlig oplevelse ud af at gå til den lokale købmand, som man ikke kan få i de store supermarkeder, så tror jeg, det er prisen, der vejer tungest for mange forbrugere.

Morten Bruun Pedersen, forbrugerøkonom i Forbrugerrådet Tænk, fremhæver også, at der skal mere end blot en åben regnskabsbog til, hvis forbrugerne skal forblive loyale over for den lokale købmænd.
Morten Bruun Pedersen, forbrugerøkonom i Forbrugerrådet Tænk, fremhæver også, at der skal mere end blot en åben regnskabsbog til, hvis forbrugerne skal forblive loyale over for den lokale købmænd. Foto: Forbrugerrådet Tænk

Omvendt er offentliggørelsen af forretningens omsætning ikke blottet for virkning, mener han.

- På en eller anden måde, synes jeg, han taler til kundernes dårlige samvittighed. Vi er jo egentlig glade for den lokale købmand, når vi lige mangler et eller andet, siger Morten Bruun og tilføjer:

- Så det pirker lidt til vores dårlige samvittighed, når vi kan se, det ikke går så godt for ham, fordi vi ikke handler rigtig ind, men kun i nødsituationer, hvor vi er glade for, at købmanden er der, hvor vi lige manglede et løg eller lignende.

Læs også
Succesfuld købmandshandel truet på sin eksistens: - Vi mangler kunder
Læs også
Succesfuld købmandshandel truet på sin eksistens: - Vi mangler kunder

I perioden 2010 til 2020 er der her i sendeområdet samlet forsvundet samlet 509 detailforretninger – heriblandt også købmænd og mindre dagligvarebutikker – fra gadebilledet: Det viser en opgørelse fra Dansk Erhverv.


Nyhedsoverblik